שינוי גנטי לשינוי צבע השיער

(2)
לדרג

לראשונה הראו מדענים כי העברת גנים לזקיקי שערות עשוי לשנות את צבען. הניסויים על עכברים גם מראים שטיפולים לשינוי גנטי נגד נשירת שיער יכולים להיות אפשריים בעתיד.
הסיכוי לשנות את הצבע של שיער מאפיר קרוב יותר למציאות . אבל יעברו שנים לפני שהמחקר החלוצי שהעניק לעכברים פרווה בצבע ירוק יגיעו למספרה הקרובה למקום מגוריך.
"אפשר להגיד שיצרנו עכברים פנקיסטיים" מתלוצץ רוברט הופמן, ראש הצוות שפיתח את העכברים עם הפרווה הירוקה בחברה הביוטכנית AntiCancer בסן דייגו קליפורניה.
ואולם הוא מזהיר שהפריצה היא רק השלב הראשון, וכי גנים לטיפול בהתקרחות לא יכולים להינתן באותה צורה עד שמישהו יזהה אותם. מועמדים כוללים גנים הבולמים יצירת יתר של הסופראנדרוגן dihydrotestosterone. ההורמון הזה מופיע גם בפצעי בגרות, עוד תופעה שלכאורה ניתן יהיה לטפל בה על ידי השיטה החדשה.

פיסות עור
הגנים המועברים לזקיקי השערות של העכברים יוצרים חלבון פלורוסנטי ממדוזות, שזורח בירוק באור כחול. על מנת לטעון את הגנים של המדוזות, הופמן גידל יריעות קטנות של עור של עכבר. לאחר שריכך את הרקמה על ידי אנזים שנקרא קולגנס, השקיע את פיסות העור בתמיסה שהכילה אדנו-וירוס הדומה לזה שגורם להצטננות.
הוירוסים כבר נטענו בהעתקים של הגנים של המדוזה. הופמן גם הסיר את הגנים שאפשרו לוירוס להתרבות, כך שיעביר את המטען הגנטי לתאי העכבר מבלי להתרבות.
בתוך שעות הסתכל הופמן במיקרוסקופ, ויכול היה לראות נקודות של חלבון ירוק המופיע בזקיקים, שורשי השער החדש. בפיסות העור שטופלו, 80% מהשיערות שצמחו היו ירוקות.
לאחר שהשתיל את פיסות העור על עכברים שלא היה להם שיער משלהם, השיער המושתל המשיך להתפתח בצורה נורמלית, אלא שהוא היה ירוק.

יצירת פיגמנטים
טיפולי GM לחידוש הצבע יחייב הגברה של ייצור הפיגמנט מלנין. שינוי צבע השיער יביא להחלפת צורת הייצור של מלנין. שיער שחור נובע מ eumelanin, ושיער אדום או חום חייבים את הגוון הבהיר יותר לצורה אחרת, הנקראת pheomelanin.
ואולם אף אחד לא יודע מהו הסוד המולקולרי של שיער בלונדיני. "דבר אחד זה לשחזר פיגמנט בזקיק שערה מאפיר, אבל ניסיון לשנות את הפיגמנט זה דבר אחר לגמרי" אומר הופמן. "לכן עדין אי אפשר להחליף את מי החמצן".
לאחר שהגנים של צבע השיער התגלו, ייתכן שיהיה זה אפשרי להדליק ולכבות אותם אצל המושתלים באמצעות משחות לשיער.
בשלב הבא הופמן מתכנן ניסויים בעכברים לבקנים. לבקנים חסרים את הגן tvorsinase, אנזים המווסת את ייצור המלנין, על מנת לראות אם ייצור הפיגמנט יכול להשתקם על ידי טעינת הגן החסר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום