מומחים קוראים להגבלת השימוש באנטיביוטיקה

(0)
לדרג

קבוצה של מומחים יצאה בקריאה רשמית לממשלה ולתעשייה לנקוט בצעדים להגבלת השימוש באנטיביוטיקה על בעלי חיים שכן ייתכנו השפעות קטלניות לכך על בני אדם.

אחת הבעיות העיקריות היא שאנטיביוטיקה משמשת כתומכת גדילה אצל תרנגולות, פרות ושאר בעלי חיים למזון באופן קבוע ושאינו קשור למחלות. כתוצאה מכך חיידקים מפתחים עמידות לאנטיביוטיקה, אומר סטוארט לוי, נשיא האגודה לשימוש זהיר באנטיביוטיקה.
רבים מחיידקים אלה יכולים לגרום לזיהומים אצל בני אדם, ולמחלות קטלניות אם האנטיביוטיקה כבר לא יעילה כנגדם, מוסיף לוי, שהוא גם מנהל המרכז להתאמה גנטית ועמידות לתרופות באוניברסיטת טפט במסצ'וסטס.

העלייה בעמידות חיידקים מהווה בעיה גוברת בשנים האחרונות. החיידקים הבעייתיים ביותר הם הסלמונלה, קמפילובקטר ואי-קולי. ארגון הבריאות העולמי מחשב מידי שנה כי 14000 אמריקאים מתים כתוצאה מזיהומים עמידים בפני תרופות.

ממשלת ארצות הברית מוטרדת גם היא מהבעיה, ורשות המזון והתרופות והסנאט נוקטים בצעדים להגבלת השימוש באנטיביוטיקה בבעלי חיים.
האיגוד, שעורך אסיפות על מנת להגביר את המודעות ולקדם את השיח בנושא, כולל מדענים ורופאים מכל העולם, העוסקים בחקר העמידות לאנטיביוטיקה.

ההמלצות שלהם קוראות להפסקת השימוש באנטיביוטיקה למטרות גדילה.

"זה נוהג מיושן ולא מקובל עוד" אומר לוי, ומציין שהאיגוד האירופי אוסר על כך.
למרות שהשימוש הלא נאות באנטיביוטיקה אצל בני אדם מוביל לעמידות, אומר לוי "אפשר לטעון שהשימוש בקרב בעלי חיים עקבי יותר, משום שעמידות החיידקים גולשת גם לסביבה".
חיידקים עמידים ואנטיביוטיקה מבעלי החיים מגיעים לאדמה ולמים, הוא אומר.
שתי קבוצות אנטיביוטיקה מהוות את הבעיה העיקרית: פלואורוגינולון, כולל אנתרקס, וצפלוספורינים.
תרופות מקבוצות אלה "עלולות להיות המפלט האחרון כנגד מחלות מסוימות" וככאלה הן "צריכות לקבל תשומת לב מיוחדת" אומר לוי. ייתכנו מקרים בהם וטרינרים או חקלאים השתמשו באנטיביוטיקה , אבל "אין להשתמש בה אלא אם אין ברירה אחרת" הוא אומר.
לוי מציין כי יצרני עופות מסומים הגבילו מיוזמתם את השימוש באנטיביוטיקה, וכי מקדונלד ורשתות מזון מהיר הפסיקו לרכוש עופות מיצרנים המשתמשים באנטיביוטיקה.
"אנחנו בהחלט לוקחים את הבעיה הזו בחשבון" אומרת לינדה טולפסון, סגנית ראש הרשות למזון ולתרופות. היא גם מציינת שהרשות ממליצה לאסור על השימוש באנטיביוטיקה מקבוצות אלה בתרנגולות.
"עמידות לאנטיביוטיקה הזו התפתחה, וזה משפיע על בני אדם" היא אומרת.
ואולם, כשנה תעבור לפני שהשינוי יורגש בפועל, אומרת טופלסון, שכן יצרני התרופות מנסים לשנות את ההחלטה.
חקיקה שנועדה לקבוע "נקיטת צעדים מיידיים ליישם את החלטות רשות המזון והתרופות להוציא את התרופות מאספקת המזון שלנו" תוגש על ידי סנטורים כבר השבוע.
החוק "שימור אנטיביוטיקה לטיפול בבני אדם" יגן גם על "בריאות הציבור האמריקאי על ידי הוצאת שימוש לא רפואי בבעלי חיים, או הוצאה בכלל של אנטיביוטיקה חשובה, אלא אם היצרנים יכולים להוכיח שאין בה סכנה לבריאות הציבור".
הסנטורים מציינים שהחוק "לא יגביל שימוש באנטיביוטיקה לטיפול בחיות חולות, או לטיפול בחיות מחמד או חיות אחרות שלא משמשות בתעשיית המזון".
אנטיביוטיקה מעודדת גדילה יכולה להוביל גם לעמידות חיידקים, למשל פניצילין, טטרציקלין, סטרפטומיצין ואריתומיצין, כולן נפוצות מאוד לטיפול בזיהומים אצל בני אדם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום