הגיל השלישי: בעיות עור נפוצות

(5)
לדרג

תהליך ההזדקנות כרוך בבעיות רפואיות, אשר ניתן למנוע את חלקן, בעזרת מודעות ותשומת לב. בעיות עור (יובש, פטריות) ניתנות ברובן למניעה ולטיפול

מאת: ד"ר רון יניב

כאשר מגיעים לגיל השלישי, מתפתחות בגוף תופעות אשר מומלץ להתכונן אליהן ובכך למנוע בעיות העלולות להיווצר מאותם שינויים. בין היתר, בהגעה לגיל זה, ישנה ירידה בהפרשת הלחות של העור ומומלץ לפתח הרגל של שימוש בקרם לחות. לרוב, יש לנשים מודעות גדולה יותר לצורך הזה מגיל צעיר, ובאשר לגברים, אצלם המודעות נמוכה יותר לנושא. בהגיעם לגיל השלישי, הבעיה בעור עלולה להתפתח ולהיות חמורה יותר.

בעיות עור בגיל השלישי (אילוסטרציה)
בעיות עור בגיל השלישי (אילוסטרציה)

יובש בעור עלול לגרום לתחושה של גרד בעור, במיוחד בתקופת החורף כשהאוויר פחות לח. כדאי לדעת שהיובש עלול לגרום לסדקים בעור. הסדקים עשויים להיות נראים לעין או להיות מיקרוסקופיים, ובלתי נראים לעין. כאשר סדקים אלו מהווים פתח ואיום לחדירה של זיהום חיצוני לתוך העור. לכן, ישנה חשיבות לטיפול בקרם לחות, לדוגמא תכשירים כגון: אקסרה קרם, , וזלין אינטנסיב קר, דרמקול, צטומאקרוגול, אקווה-קרם, קולד-קרם ועוד. כמו כן, כאשר משתמשים בסבון, התחושה היא שמכניסים לחות לעור, אך לעיתים דווקא שימוש בסבון עלול להוות גורם מייבש לעור ועלול לגרום ליובש חמור בעור. לכן מומלץ להשתמש בסבונים שמכילים לחות נוספת כמו: סבון דאב או אל סבון אקסרה, סבונים על בסיס שמן זית ועוד.

בכל הגילאים, ובמיוחד בגיל המבוגר, ישנה חשיבות גבוהה לשימוש קבוע ויום יומי במסנני שמש: לייף אנטיאייג'ינג, אולטראסול, סקין גארד ועוד. יש למרוח את התכשיר על האזורים החשופים לשמש כ-20 דקות לפני היציאה מהבית, בשתי שכבות וכמו כן, רצוי מאוד לחזור על המריחה לאחר שעתיים עד ארבע שעות. יותר מכך, חשוב שיהיה מקדם הגנה גבוה לאנשים שהם בהירי- עור, שימוש כזה יכול חד משמעית לסייע בהפחתה לסיכון של סרטן העור.

זהירות, פטרת ציפורניים!

בגיל מבוגר, תופעת הפטרת בציפורני הרגליים היא שכיחה ביותר. שכיחות תופעה זו הולכת ועולה בהדרגה עם הגיל, שכן סובלים ממנה 50% ויותר באוכלוסייה, מעל גיל 70. הסיבה לכך היא הירידה בקצב הצמיחה של הציפורניים ובמיוחד ציפורני הרגליים, שגדלות לאט יותר. לעיתים-קרובות, מבוגרים אינם יכולים לטפל בבעיה זו באמצעות טיפול תרופתי, עקב מחלות רקע כגון בעיות בכבד, נטילה של תרופות מרובות ועוד. במצבים אלו, ניתן לטפל באמצעות תכשירים חיצוניים היכולים לסייע במנגנונים שונים, ובהם: לק אנטי פטרייתי לציפורניים: באטרפן, לוסריל, מיקונייל. תכשירים שמסייעים להמסת הציפורניים, כגון: אגיספור או ניכוסט או קרטוספור. וכן, תכשיר חדשני, אמטריקס, אשר יכול לסייע במצבי פטרת ציפורניים, כאשר לא ניתן לטפל בכדורים ומועיל גם בשינויי צבע ועיוותים בציפורניים שאינם עקב פטרת.

בעיה נוספת, במיוחד אצל נשים מבוגרות, הינה קפלים שנוצרים בעור. קפלים אלו נוצרים לרוב אצל הנשים מתחת לשדיים ואצל גברים בשיפולי הבטן. קפלים אלו מהווים מצע נוח להתרבות של פטריות. על מנת לא להזניח אזורים אלו, מומלץ לשמור על היגיינת המקום וכמו כן, במידה ויש חשד לפטריות, לטפל בתכשירים אנטי פטרייתיים שונים, כמו אגיסטן אלוורה, הידרו-אגיסטן דקטרין מנטקס, אגיספור ג'ל וכיוצא בזה.

כתמים בעור? לא להתעלם!

בנוסף, בגיל המבוגר ישנן שתי תופעות שכיחות של כתמים ופגעי עור קטנים. במידה וישנו חשד לאחת התופעות, מומלץ וחשוב מאוד לפנות לבדיקה של רופא או מומחה לצורך אבחון וגם לעשות מעקב סדיר אחת לשנה, כדי לוודא שלא מתפתח סרטן עור, שגם שכיחותו עולה עם הגיל. אחד הגידולים השכיחים ביותר נראה כנגעים יבלתיים קטנים ונקרא "סולאר קרטוזיס", או "אקטיניק קרטוזיס". הטיפול לתופעה זו הוא לרוב בצריבה של הנגעים בעזרת חנקן-נוזלי אצל רופא עור, אך ישנם עוד מספר תכשירים מקומיים אשר יכולים לסייע בטיפול ובמניעה של נגעים אלה. מומלץ להתייעץ עם רופא עור בכל מקרה.

הכותב הוא מומחה לרפואת עור ומין, מכבי ומאוחדת רפואה אסתטית

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום