התקרחות נשית וגברית: מדריך

(0)
לדרג

למה אנחנו מקריחים? מדוע נשים סובלות פחות מהבעיה המטרידה ומהם ההבדלים בין המינים? כל מה שרציתם לדעת על נשירת שיער ועל הדרך לטפל בה

מאת: ד"ר אלכס גינזבורג

נשירת שיער קיימת אצל גברים ונשים כאחד והייתה ידועה עוד מקדמת דנא. כ-80% מהגברים מקריחים בגיל מסוים, ו-25% מכלל הנשים שמתחת לגיל 40 סובלות מהתקרחות. 50% מהנשים שמעל גיל 40 מאבדות שיער באופן משמעותי.

עבור שני המינים, אובדן שיער, התקרחות או דלילות השיער הם בדרך כלל בעיות כאובות ורגישות, הנושאות עמן מטען רגשי קשה. בעיות אלה מלוות לרוב בירידה בביטחון העצמי ומתקשרות במקרים רבים לתחושות של אובדן כוח המשיכה המיני ושל הזדקנות. הסובלים מנשירת השיער נאלצים אף להתמודד עם החברה הסובבת, שלעיתים אינה מיטיבה ביחסה כלפיהם. כמו כן, שיער מלא ובריא מזוהה עם הצלחה בעיני החברה. שאלות הנשירה וההתקרחות גוזלות אנרגיה רבה הן מבחינה רגשית והן מבחינת הזמן המושקע בטיפול בהן, ולעיתים העיסוק בהן מתפתח לכדי אובססיה של ממש. אך למרבה המזל, כיום יש דרכים להיאבק בנשירת השיער, לעצור אותה ובמקרים רבים לגרום לצמיחה מחודשת של השיער.

אצל נשים ישנן סיבות רבות יותר לנשירת שיער. הראשונה היא הסיבה הגנטית-הורמונלית, בדומה לגברים, אם כי אצל נשים נשירת השיער נוטה להיות מפוזרת יותר ובדרך כלל אינה מובילה לאובדן מלא של שיער הקרקפת, כלומר לקרחת. אובדן השיער אצל נשים מתחיל בגיל המעבר.

בדרך כלל, כמויות הטסטוסטרון וה-DHT, נמוכות אצל נשים בהשוואה לכמות ההורמון הנשי, האסטרוגן, המנטרל אותם. עם זאת, בגיל המעבר רמת האסטרוגן יורדת באופן חד וכך נחשפות גם הנשים להשפעה ההרסנית של ה-DHT על זקיקי שיערן.

סיבה נוספת היא מזג האוויר, בעיקר בסתיו, עונה בה קיימת נשירה גדולה יותר (כמו שבתקופת השלכת מנשירים העצים את עליהם, כך הנשים משירות את שערות ראשן). גם מחלות המלוות בחום גבוה ומחלות זיהומיות עלולות לגרום נשירת שיער רצינית כחודש עד שלושה חודשים לאחריהן.

תת או יתר פעילות של בלוטת המגן, חוסר בחלבונים במזון (בעיקר אצל צמחונים) עלולים לגרום לשערות לעבור לשלב "המנוחה", וזאת במטרה לשמור על החלבונים שנותרו בגוף. במצבים אלה השיער נושר ביתר קלות.

התקרחות
התקרחות

התקרחות גברית שאלות ותשובות

התקרחות גברית נפוצה כמובן הרבה יותר מהתקרחות נשית, אך גם לגבי תופעה זו שוררת בורות רבה ומן הראוי להשיב על כמה שאלות נפוצות:

1. מהי התקרחות זכרית טיפוסית ?

אלופסיה אנדרוגנטית, המכונה גם התקרחות זכרית טיפוסית, היא תופעה תורשתית המתאפיינת בנשירת שיער או בהידלדלות השיער בקודקוד הראש. אלופסיה אנדרוגנטית היא הסיבה השכיחה ביותר בהתקרחות בקרב גברים (98%).

2. מה גורם להתקרחות זכרית טיפוסית?

התקרחות זכרית היא תופעה תורשתית שנובעת מהשפעה גנטית של הדיהידרו-טסטוסטרון (DHT). בזקיקי שיער בעלי רגישות גנטית, הדיהידרו-טסטוסטרון נדבק על הקולטים של השערות המקצרים את שלב הצמיחה (השלב האנגני) של מחזור השערה. התוצאה היא הפיכה הדרגתית של זקיקים גדולים לזקיקים זעירים שיוצרים בהדרגה שערות קצרות ודקות יותר. אנזים בשם 5 אלפא רדוקטאז מסדיר את ייצור הדיהידרו-טסטוסטרון.

3. היכן בגוף מצוי ה-דיהידרוטסטוסטרון?

דיהידרוטסטוסטרון מצוי ברקמות רבות בגוף, כולל זקיקי שיער הקרקפת.

4. עד כמה נפוצה ההתקרחות הזכרית הטיפוסית?

התקרחות זכרית טיפוסית יכולה להתחיל בשנות העשרה, העשרים, השלושים והארבעים, והיא מופיעה לפחות במידת-מה בקרב 50% מהגברים לפני גיל 50.

6. האם נשירת שיער היא תהליך טבעי לנשים וגברים?

אין צורך להיבהל כששערותיך מתחילות להיתפס במברשת או במסרק, או סותמות את הביוב לאחר שחפפת את שערך. כל אדם מאבד בממוצע בין 50 ל-100 שערות ביום. אך תחת כל שערה שנושרת צומחת מאותו זקיק שערה חדשה.

בכל זמן נתון, כ-10% משיער הקרקפת נמצא בשלב מנוחה (אינו צומח), ואילו יתר השיערות צומחות באופן פעיל. אובדן שיער יכול להיחשב כבעיה רק כשהוא מתחיל ליצור כתמים קרחים, או כאשר רואים את הקרקפת דרך השערות.

לפי הערכות, התקרחות זכרית טיפוסית נגרמת ככל הנראה מרגישות גנטית להשפעתו הרמה של הורמון בשם דיהידרו-טסטוסטרון המשפיע ככל הנראה באופן שלילי על צמיחת השיער.

הדיהידרו-טסטוסטרון מקצר את שלב הצמיחה, השערות הארוכות והעבות שצומחות בדרך כלל בקרקפת הופכות לשערות קטנות ועדינות יותר עד אשר הן נושרות. חלק משמעותי מהנשים מפתחות אף הן אלפוסיה אנדרוגנטית, אף על פי שנשירת השיער נוטה להיות מפוזרת יותר ובדרך כלל אינה מובילה לאובדן מלא של שיער הקרקפת.

7. מהן אפשרויות הטיפול בנשירת שיער לנשים וגברים?
אם בעבר התאימו פאה כ"טיפול" לאדם שסבל מהתקרחות, כיום ישנם טיפולים תרופתיים אנטי-אנדרוגנים ספציפיים.

תרופות כגון "אצטט ציפרוסטרון" ו"ספירונולאקטון" עשויות להיות טיפולים יעילים בקרב נשים הסובלות מנשירת שיער הדרגתית. יש מגוון נוסחאות המבוססות על אסטרוגן לטיפול מקומי, אך אין מחקרים קליניים המוכיחים את יעילותן בזירוז צמיחת השיער.

פרופסיה הינו טיפול לפי מרשם רופא והוא מיועד לגברים הסובלים מהתקרחות זכרית טיפוסית. הוכח כי טיפול יומי בפרופסיה מגדיל בצורה ניכרת את כיסוי הקרקפת. הערכה עצמית של צילומים סטנדרטיים של הקודקוד הראתה כי 66% מהגברים שהשתתפו במחקר של 24 חדשים חוו גידול בצמיחת השיער עם הטיפול בתרופה זו.

שיטה חדשה לטיפול בנשירת השיער היא הזרקה תת עורית לקרקפת בריכוז נמוך של מינוקסידיל ביוטין ופנטנול.

ההזרקות מתבצעות באמצעות מכשיר מיוחד שאינו מאפשר לרופא להחדיר את המחט (קטנה במיוחד) יותר מ-1 מ"מ לתוך העור. הטיפול ניתן פעם בשבועיים יחד עם מינוקסידיל מקומי.

הכותב הוא רופא עור, מומחה להשתלות והתקרחות

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום