מחקר חדש קובע: תאנים מהוות תרופה יעילה לטיפול באנתרקס

(1)
לדרג

לתאנים תכונה מיוחדת המסוגלת לרפא את מחלת האנתרקס. וכי ניתן ללמוד באופן משכנע מהמקרא כי לתאנים תכונה מיוחדת המסוגלת לרפא את השחין בעור (אנתרקס) כך קובע מחקר רחב- היקף שערכה החוקרת ד"ר לובה (ליובוב) בן נון מהמחלקה לרפואת המשפחה בפקולטה למדעי הבריאות של אוניברסיטת בן גוריון בנגב.

מאת: חנן זיסו - עורך האתר

לתאנים תכונה מיוחדת המסוגלת לרפא את מחלת האנתרקס.כך קובע מחקר רחב-היקף שערכה החוקרת ד"ר לובה (ליובוב) בן נון מהמחלקה לרפואת המשפחה בפקולטה למדעי הבריאות של אוניברסיטת בן גוריון בנגב. ממצאי המחקר .פורסמו בימים אלה בעיתון המדעי האמריקאי היוקרתי The Annals of Pharmacotherapy.

המחלה המכונה בלועזית אנתרקס הינה דלקת חיידקית קטלנית, לעתים קרובות, הפוגעת בדרכי הנשימה בעור, במערכת העיכול ובקרום המוח.

ד"ר בן נון, המכהנת גם כיו"ר הפורום לחקר הרפואה בת-זמננו במקרא (ל.ה.ב.) ,בחנה במחקרה את תיאורה התנ"כי של מחלת האנתרקס ומצאה שכינויה בעברית הוא שחין ("עיתון הרפואה" מאי 2002).לדבריה, המילה גחלת אמנם מופיעה בתנ"ך אך אין היא מורה על אף מחלה ופירושה פחם או בהשאלה- שריד. בתנ"ך נזכר השחין ככה השישית מבין עשר מכות מצרים וכן כמחלה שהוכה בה איוב. החוקרת מציינת כי המהלך הטבעי של המחלה כפי שהוא מתואר בתנ"ך בשם שחין מתאים להסתמנות הקלינית של מחלת האנתרקס המוכרת מזמננו. בפעם הראשונה בהיסטוריה מתוארת בתנ"ך התרופה לשחין בעור (אנתרקס), ככתוב :" ויאמר ישעיהו : קחו דבלת תאנים ויקחו וישימו על השחין- ויחי " (מלכים ב', כ, ז)."...ישאו דבלת תאנים וימרחו על השחין ויחי " (ישעיהו לח, כא).

וכך לראשונה, קובעת החוקרת, ניתן ללמוד באופן משכנע מהמקרא כי לתאנים תכונה מיוחדת המסוגלת לרפא השחין בעור (אנתרקס). התאנה היא אחד מעצי הפרי העתיקים. ספורטאים יוונים קדומים שעברו אימונים לאולימפיאדה אכלו תאנים יבשים, גבינה וחיטה. אינדיאנים ממקסיקו השתמשו בתערובת של תאנים ביחד עם מיצים לריפוי פצעים. כמו כן, קיימים סוגים של תאנים שמפרקים טפילים. באמריקה הדרומית ובפנמה השתמשו בתאנים כמשלשלים קלים. אם כך, לתאנה נודעו תכונות של ריפוי נגד זיהום וטפילים.

התאנה מכילה כמות גדולה של סידן, ויטמין A וברזל כאשר לוויטמין A ניתן לייחס תכונות של ריפוי. ויטמין A מרפא את תאי העור, משפר ראייה, משפר מצב אמוני ובעקבות כך עוזר להפחית מחלות זיהומיות, ואפילו מגן נגד מחלות סרטניות מסוימות. ויטמין A נמצא יותר בתאנים הטריות מאשר ביבשות. כל התכונות האלו מראות כי לתאנים פוטנציאל ריפוי גבוה וכי בתקופה העתיקה השתמשו בתאנים טריות לריפוי שחין בעור (אנתרקס). הטיפול המודרני לשחין העור כולל אנטיביוטיקות שונות הניתנות דרך הפה ודרך הווריד.

המחקר האמור מהווה בסיס למערכת הבריאות הלאומית לעבוד ביחד עם תעשיית הרוקחות לשם הפרדת תרכובות המתאימות משתילי התאנים, במטרה לפתח מוצרים לתרופה נגד השחין בעור (אנתרקס) וייתכן גם לטיפול בסוגים אחרים של האנתרקס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום