מילוי קמטים: דור חדש של חומרי מילוי וטכנולוגיה

(0)
לדרג

מבחר חומרי המילוי לעור הפנים גדל ועמו משתכללות שיטות ההזרקה. התוצאה: בנוסף לטיפול רגיל בקמטים ניתן לעצב את הפנים בהתחשב בתווים הייחודיים של כל מטופל

מאת: ~~ יפעת נחמני, כתבת doctors~~

פעולות רפואיות מתחום הדרמטולוגיה האסטטית נועדו לסייע בשיפור דימויים העצמי של מטופלים, צורך אישי- חברתי, המהווה מרכיב חשוב באיכות החיים.

הזמן משפיע באופן שונה על נתונינו התורשתיים. כולנו מועדים לנזקי חשיפת-יתר לשמש, לעתים חוטאים בעישון, בחוסר שינה, בתזונה לקויה ובהיעדר פעילות גופנית וסובלים מסטרס ועומסים של העולם המודרני. לצד אלה יש למנות תחלואים כגון חוסר איזון הורמונאלי ומחלות כרוניות, המשבשים את איכות העור וגורמים לנזקים גלויים לעין.

חומרי מילוי לקמטים
חומרי מילוי לקמטים

טכנולוגיה למיצוק העור

לדברי ד"ר אורה שיפר, מומחית לרפואת עור ולרפואת עור אסתטית, "הטכנולוגיות המתפתחות כיום מאפשרות לשלב טיפולים מתחומים שונים בכדי לשחזר את איכות ומרקם העור, למלא שקעים ולהפחית הצללות קודרות וקפלים עמוקים. זאת במטרה להשיב הבעה של מאור פנים ורעננות בצורה המתאימה לתוויו היחודיים של כל מטופל.

לדוגמה, ניתן לשלב טיפול בקרני לייזר או טיפולים בגלי רדיו בתדר גבוה הגורמים להתחממות רקמה בעומק מבוקר, עם הזרקת חמרים בשיטת מזוטראפיה או הזרקות פלסמה מועשרת בטסיות מייסלס או של חמרי מילוי, בשלב מאוחר יותר.

כמו כן סוגי הטכניקות לקילוף עור-פילינג, או טיפולים מכניים בגלגיליות מחטים-דרמה רולר, בשילוב מתוזמן של הזרקות חומרי מילוי, מביאות למראה עור קורן על ידי גירויו לבניה מחודשת של מרכיבי השכבות השונות.

הזרקת חמרי מילוי, הן שיטה רפואית המאפשרת לפסל את עור הפנים בצורה המשתלבת עם ההבעה הטבעית של כל מטופל. אפשר לתאם טיפולים אלה עם שיטות ניתוחיות.

שיטות מילוי חדשות

עד כה התבצעו ההזרקות רק בעזרת מגוון מחטים עדינות התואמות לחומר המוזרק. ואולם לדברי ד"ר שיפר, "בשנה האחרונה התווספה שיטת הזרקה באמצעות צינורית הקרויה קנולה. לצינורית זו קצה מעוגל ופתח קטנטן בצידה קרוב לקצה וכך באמצעות נקב כניסה עורי זעיר אחד, באזור מסוים, ניתן לכוון את הזרמת חומר המילוי בצורה רציפה לאזורים שונים בפנים, ולחסוך בדקירות. טיפול זה דורש זמן רב יותר, אך עוזר בהזרקות עמוקות שלא לפצוע את המבנים התת-עוריים אשר דרכם מפלסת הקנולה דרך".

מה מאפיין את חומרי המילוי?

חומרי המילוי להזרקה תוך עורית-שטחית נועדו לשדרג את מרקם העור ואת עסיסיותו, להפחית את עומקם של קמטים וקמטוטים, לתקן צלקות שקועות לעצב ולתחום שפתיים ועוד.

לפי ד"ר שיפר, "החומרים להזרקה תת עורית עמוקה, עד לשומן התת עורי ועד למבנה הגרמי של האזור המוזרק, נועדו לעצב קימורים, לשחזר נפחים לצורך תמיכה עמוקה באזורי עור נפולים, להפחית קיפולי עור הגורמים להצללה ולמלא שקעים כמו שקע מסלול הדמעות. כמו כן, לעצב קווי הגדרה של צידי הפנים באזור הרקות בקו הלסת התחתונה ובאזור הסנטר ולשפר צדודית גשר האף וקצהו".

ד"ר שיפר מסבירה כי "כל חומר המוזרק לתוך העור גורם לתגובה מקומית ברקמה אליה הוזרק, תהליכים אלה צפויים על פי סוג חומרי המילוי".

לדברי ד"ר שיפר, "החומרים המוזרקים לעור מתחלקים לשלושה סוגים: חומרי מילוי המפורקים כעבור כמה חודשים עד כשנה, אחרים המחזיקים עד כשנתיים ולעיתים זמן נוסף וחומרי מילוי קבועים אשר מערכת האנזימים אינה מפרקת לעולם והם נשארים לעד בגופנו. חשוב לדעת שלא כל חומרי המילוי הקיימים בארץ ובעולם הוכיחו פרופיל בטיחותי (לדוגמה, סיליקון)".

המומחים ממליצים להשתמש דווקא בהזרקת חומרי מילוי אשר הגוף יודע לפרק והם מתכלים עם הזמן. זאת בשל החשש כי החומרים הקבועים יגרמו לתופעות אוטואימוניות, לאלרגיות ועוד. ראוי לציין כי תופעות אלה קיימות גם בהזרקות חומרי המילוי הזמניים, אם כי באופן נדיר.

"אצל מטופלים מסוימים, רגישים במיוחד, תיתכנה תופעות לוואי כתהליכים דלקתיים, קשריות תת עוריות (נפיחויות עגולות, קשות), זיהומים מוקדמים או מאוחרים ותהליכים אלרגיים. עם זאת, יש מענה טיפולי למצבים אלה והם אמורים להיעלם במלואם עם השימוש בחומרי המילוי המתכלים (biodegradable ,resorbable)".

מבחר חומרי המילוי משתדרג, אך עדיין לא קיים חומר יחיד שימלא את כל ההגדרות של חומר מילוי אידיאלי.

לדברי ד"ר שיפר, "כיום משתמשים בעיקר בקבוצת חומרים - במרקם ג'ל - ממשפחת החומצות ההיאלורוניות. מדובר בתרכובות של גליקוזאמינוגלוקאן-פוליסכריד בלתי רעילות, שהינן חומר טבעי המצוי בגופנו ובחללים שבין תאי העור. חומצה זו חיונית לעור, והיא המעניקה לרקמות נפח ולחות.

החומצות ההיאלורוניות אשר מהונדסות במעבדה הינן ממקור חיידקי, ולא מבעלי חיים. ייצוב החומר על ידי צילוב שרשרות יסוד בהרכבו מאפשר האטת פירוקו באזור המוזרק לעור, דבר השומר על תוצאות אסתטיות לטווח של כשנה ומעלה.

ד"ר שיפר מוסיפה כי "עצם פעולת ההזרקה מהווה טראומה מכאנית ובשילוב נוכחות החומר המוזרק לרקמה נוצר שפעול של תאי הפיברובלסטים הקיימים ברקמה החיבורית, לייצור מחודש של סיבי קולגן, שהם תומכי העור. בנוסף, החומצה ההיאלורונית סופחת מים ויש לה תכונות נוגדות חימצון המשמרות רקמה.

כך שמטופלים המתחזקים תקופתית טיפולים אלה ירוויחו שנות איכות של מרקם עור המתחדש גם בתהליכים עצמיים, לעומת מי שאינו מטופל".

חומרי מילוי בישראל

בארץ קיים מבחר חומרי הזרקה לעור, מלבד התכשירים המוכחים זה מכבר המורכבים מחומצה היאלורוניות ,בדרגות סמיכות שונות כמו רסטילן, ג'ובידרם, טיאוסיאל, אסטליס ועוד. המוצר ראדיאס המשלב חומצה היאלורונית עם כדוריות מיקרוסקופיות של קלציום הידרוקסיאפטיט נועד בעקר להזרקה תת עורית עמוקה.

לאחרונה יצא לשוק חומר מילוי חדש בשם סטילאז', היחיד שמשלב בין חומצה היאלורונית לבין חומר נוגד חמצון.

האלסטיות של חומר המילוי מביאה למראה טבעי ביותר מיד לאחר ההזרקה, מראה אשר נשמר למשך כשנה. מעבר לכך, חומר מילוי זה מצמצם את השפעתם השלילית של הרדיקלים החופשיים על תהליכי הזדקנות העור ומפחית את האדמומיות והנפיחות המתקבלת לאחר ההזרקה. סטילאג' מיוצר בדרגות סמיכות שונות להתאמה מרבית לסוג הקמט ולמיקומו. כמו כן הוא מכיל חומר מאלחש להזרקה קלה וללא כאב.

פיסול אינדיבידואלי של עור הפנים

"חשוב לציין כי לכולנו מרכיבי יסוד מבניים -אנטומיים כמעט זהים, אבל כל אחד ניחן בתנועתיות ובהבעות פנים הייחודיות לו" מציינת ד"ר שיפר.

עם השנים - בשל תהליכי ספיגת עצם, איבוד שיניים דלדול השומן התת עורי, רפיון חלק משרירי הפנים וכווץ יתר של קבוצות אחרות, שינויים באיכות העור פוחתים הקימורים ורעננות מראה הפנים - ומופיעות הבעות קמוצות המפורשות על ידי הסובבים ככעוסות.

מקומו של המטפל הוא בהדגשת הנתונים המחמיאים, בזוויות ובצדודית הפנים.

הטיפול המיטבי על כן, אינו רק ברמת מילוי קפל או קמט עור בודד בלבד, אלא כרוך בהערכת מצב הנדרשת. זאת על מנת להבין את צירי קריסת העור, את כיווני דלדול הרקמות התומכות ואת מיקום ההצללות הקודרות המשוות מראה רופס ועייף.

לפיכך חייבת להתקיים פגישת איבחון ותיאום ציפיות מקיף בין הרופא למטופל.

גישה זו מאפשרת להתאים תוכנית טיפול ייחודית הנכונה למטופל המסויים ולהגיע באמצעות פעולה רפואית מוקפדת - לפיסול אמנותי של עור הפנים ולתוצאה הטבעית הרצויה, בהדרגה ובסבלנות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום בוטוקס, מילוי קמטים
פורום מילוי קמטים
פורום רפואת עור אסתטית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום