התקרחות: כמה מיתוסים שגויים

(2)
לדרג

צביעת שיער אינה מחלישה אותו, ותספורת קצוצה אינה מחזקת אותו. חפיפה אינה גורמת לנשירה, ולכן אין משמעות למונח "שמפו מונע נשירה". ולא, גברים קרחים אינם גבריים יותר

מאת: מערכת zap doctors

שיער הוא הרבה יותר מסיב עשוי חלבון הצומח מזקיק המצוי בשכבת הדרמיס דרך שכבת האפידרמיס שבעור. הגדרה מדעית יבשה זו חוטאת למעמדו בתרבות האנושית. לשיער משמעויות רבות לאורך ההיסטוריה. הוא סימל כוח בסיפור שמשון הגיבור, נשיות וחסד בימי הביניים, מרד בשנות ה-60 של המאה ה-20, ובאופן כללי הרעמה על ראשנו מקרינה בריאות ורוח נעורים. לכן, כשגברים, וגם נשים, מתקרחים, אובדן השיער מסמל את אובדן נעוריהם. זה שיעור בצניעות שמעניקים לנו הזמן והטבע, שיעור שטומן בחובו התמודדות נפשית לא קלה.

הסיבה המרכזית להתקרחות היא הורמונלית. כשההורמון הגברי טסטוסטרון, הקיים במידה נמוכה גם אצל נשים, מתפרק על ידי פעולתו של האנזים 5-אלפא-רדוקטז, נוצרת תרכובת בשם דיהידרוטסטוסטרון (DHT), הגורמת להתקרחות.

"ההורמון גורם עם השנים לזקיק השיער להצטמק ולבסוף להיעלם", מסביר רופא העור ד"ר בוריס צוקרוב. "הטסטוסטרון משפיע גם על גברים וגם על נשים, אבל על גברים יותר. הסיכוי להקריח עולה ככל שיש יותר קרחים במשפחה. הרפואה משערת כי הגנים הדומיננטיים של ההתקרחות מגיעים דווקא מהאם".

בניגוד למיתוס, אין זה אומר שגבר קרח יותר "גברי" מגבר עם רעמת שיער בשל עודף טסטוסטרון. הוא קרח בגלל ההשפעות הגנטיות וצורת עיבוד הטסטוסטרון בגופו.

הניסיונות להציל את מעט אניצי השיער שנותרו ולהימנע מהתקרחות הולידו ברבות השנים מיתוסים רבים. ואולם, חפיפה מרובה אינה גורמת לנשירה, משום שהשמפו אינו משפיע כלל על שורשי השיער. כתוצאה מכך אפשר לבטל גם את המיתוס אודות סוגי שמפו המונעים נשירה. יש לזרוק לפח גם את האגדות על כך שפעילות מינית מוגברת קשורה להתקרחות מוקדמת, שגילוח הראש יצמיח שיער חזק, עבה ומלא יותר וכי צביעת השיער גורמת להחלשתו ולהתקרחות.

נשירת שיער
נשירת שיער

לא צריך לקנא באירופאים

בישראל נהוג להביט בקנאה בגברים אירופאים, אשר נתפסים כבעלי רעמה גם בגיל מבוגר. "אי אפשר לקחת גברים בין גיל 25 ל-35 ולספור לכמה מהם יש קרחת בישראל, ארצות הברית, אוסטרליה ואירופה", אומר ד"ר צוקרוב. לפי הפריש?ה הגלובלית של 'פרופסיה', המוכרת כתרופה נגד התקרחות, יש קרחים בכל מקום בעולם".

כבר בגיל 16-17 אפשר לראות סימנים ראשונים של התקרחות אצל חלק קטן מהגברים. המקומות העיקריים בעלי רגישות לדיהידרוטסטוסטרון הם קדמת הקרקפת, המפרצים והקודקוד, ולכל אחד רגישות שונה להורמון זה. ככל הנראה, השיער בצדעיים ובחלק האחורי של הראש לא נעלם משום שאזורים אלה פחות רגישים להורמון זה.

גם לאורח החיים המודרני יש השפעה מועטה, אם בכלל, על ההתקרחות. מחקרים שבדקו את השפעת הלחץ הנפשי או התסכול המיני על ההתקרחות לא מצאו כזאת. "ייתכן שמתח יגרום לשינוי הורמונלי וישפיע יותר על הטסטוסטרון, כפי שמתח גורם ליצירת יותר פצעי בגרות. אבל שימוש בג'ל, זיהום אוויר או חשיפה לדברים מסוימים פחות משפיעים על ההתקרחות", אומר ד"ר צוקרוב.

הנשים מקריחות מאותה סיבה הורמונלית שגורמת לגברים להקריח, אבל מכיוון שהטסטוסטרון נמצא אצלן ברמה נמוכה, ההתקרחות הרבה פחות בולטת מאשר אצל גברים. "אצל נשים, חוסר בוויטמינים מסוימים ובברזל, לידות, מחלות קשות ודיאטות חריפות גורמים לדילול השיער, אך לא להתקרחות", אומר ד"ר צוקרוב. "בניגוד לפגיעה על ידי ההורמון, הזקיקים במקרים אלה נשארים ולא נעלמים. אפשר לתת לאישה ברזל או ויטמינים וזה יספיק כדי להחזיר את צמיחת השיער, כי בניגוד להתקרחות ההורמונלית, זקיק השיער נשאר בקרקפת ובעזרת טיפול נכון אפשר לגרום לו לצמוח מחדש".

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום