case management

(0)
לדרג

התקציר תורגם ע"י תמר פיליפס - סטודנטית לסיעוד מתה"ש

מאת: כאן תוכלו לקבל תקציר לגבי שיטת ניהול טיפול ייחודית הנקראת case management - שיטת טיפול זו מעניקה משמעות חדשה לטיפול הסיעודי הניתן ע"י האחות המוסמכת.
שיטת ניהול טיפול case management

Case Management

Case Management הינו תהליך של שיתוף פעולה אשר מעריך, מתכנן, מכשיר, מתאם, מנטר ומעריך את האופציות והשירותים לכל מטופל בהתאם לבעיית הבריאות, על ידי שימוש בתקשורת ובמשאבים קיימם בכדי לקדם את איכות הטיפול.

מטרות ה- Case Management, הינן לספק טיפול איכותי ורציף, הפחתת חלוקת הטיפול במסגרות שונות והגברת איכות חיי המטופל ועלות הטיפול. להלן חמשת המטרות של מודל ה- Case Management:
1. איכות הטיפול: שירותים חייבים להיות תירפויתים ומועילים לאוכלוסיית המטופלים.
2. זמן אישפוז: מודל זה משתמש במנגנון חיסכון שמטרתו להפחית זמן אישפוז המטופל מבלי לגרוע באיכות הטיפול, ההפך הוא הנכון. המערכת מעוצבת כך שמטופלים יעברו ביעילות דרך מערכת הבריאות שתביא לקיצור זמן אישפוז. מחקרים הראו שבתי חולים בעלי טיפול יעיל יותר, הפחיתו את זמן האישפוז בחצי מזמן האישפוז הלאומי (בארה"ב).
3. ניצול משאבים: מודל זה מפחית ומפקח על ניצול משאבים. ניתן להשיג זאת בעזרת פרוטוקולים אשר מנחים את דרך הטיפול (care delivery) בהתבסס על מחקרים והערכת ממצאיהם.
4. המשכיות הטיפול: מודל זה מאפשר המשכיות בטיפול ומתמקד בכל תקופת המחלה ומניעת חזרת מחלות ו/או מחלות חדשות.
5. חיסכון בהוצאות: הפחתת הוצאות ובזבוזים בעזרת המטרות לעיל.

מאפייני שיטת case management

מאפייני ה- Case Management:

1. כיום אחות מוסמכת מעורבת בכל תהליך הטיפול, לכן היא משגיחה/מנהלת/ מפקחת על הטיפול.
2. במודל זה המטופל והמשפחה זקוקים לשירותי בריאות. החשיבות של המשפחה בהתאוששות המטופל הופכת לנקודה מרכזית בתוכנית הטיפול. Case Management בנוי כך שהמשפחה תשתתף בכל היבטי הטיפול במהלך כל המחלה. "אנשים לא חולים בבידוד ולכן הם גם לא יכולים להתאושש בבידוד". מודל זה מזהה את עמדת המטופל ביחס למשפחתו ונעזר במציאות הזו לטובתו המקסימלית של המטופל. המודל מעוצב כך שהמטופל מתקרב יותר ליחידה המשפחתית ומעודד את תמיכת המשפחה במטופל בזמן מחלה. כל זה נעשה ע"י חינוך המשפחה על המחלה ותהליכיו. כמו כן חינוך המטופל להרשות למשפחה לספק לו את התמיכה.
3. פרוטוקולים רפואיים, סיעודיים וטיפוליים הינם "חותמת-איכות" של Case Management. פרוטוקולים אלה ייעלו את הטיפול, ישפרו את החלטות הצוות הטיפולי ויעזרו למטופלים ולמשפחות להחליט מה מתאים להם. כמו כן הפרוטוקולים יפחיתו עלויות (רפואיות וסיעודיות), הם יחסכו הליכים מיותרים ויבססו את הסיבות לכל טיפול. חשוב שכאשר יהיו פרוטוקולים, יהיה ניתן להעריך ולעדכן אותם בהתאם למציאות. הפרוטוקולים יהוו אמצעי שיתפתח וישתנה בהתאם לזמן ולצורך.
4. המניע בכל מערכות ה- Case Management הינם מטרות או תוצאות הטיפול. התוצאות צריכות להיות מובנות כך שהמטופל יעבור דרך המערכת לכיוון השגת המטרות הסופיות. למטרות אלה חייבות להיות הגדרות ברורות אשר ניתנות למדידה. כמו כן יש להעביר ולהבהיר את המטרות הן לצוות הטיפולי והן למטופל ומשפחתו. מערכת שתעבוד בצורה כזו תוכל לבקר ולשפר את הפרוטוקולים ואת הקווים המנחים. תוצאות אלה חייבות להיות מאושרות ע"י כל ה- disciplines / צוותי הטיפול המעורבים.
5. האחות המוסמכת תהווה מרכזת הטיפול בין כל הצוותים המטפלים בהתאם לצרכיי המטופל.
6. Case Management מספק מגוון רחב של שירותי בריאות, כגון שירותים סוציאלים, שירותים קהילתיים, שירותים פסיכולוגים, שירותים תזונתיים ועוד. כאשר השירותים משלבים איכות טיפול טוב יותר, תהליך טיפול מהיר יותר והתוצאות טובות יותר.
7. אחות מוסמכת מתפקדת במודל זה כמתווכת בין כל הגורמים המטפלים ומבטיחה שהמטופל מקבל את הטיפול הנכון מכל הגורמים הנחוצים לו.
8. מערכת ה- Case Management הינה התמחות בפני עצמה. כלומר צוותי מערכות אלה צרכים להיות מיומנים וידרשו ללמוד איך למלא את תפקידם במערכת.
9. Case Management מכיר בכך שאנשים מתפתחים וזקוקים לשירותי בריאות לאורך חייהם, לכן המערכת תתמקד גם במניעה ושמירה על איכות חיים.
01. ההתפתחות ועיצוב של מערכת ה- Case Management מבוססים על מחקר. המערכת מובנית כך שניתן להעריך את האלמנטים ותוצאות וכך להתאים לצרכיי האוכלוסייה המטופלת, תחת ביקורת ואחריותם של אנשי מקצוע.

מגמות בעיצוב case management

מגמות שיעצבו את מערכות ה- Case Management:

1. מערכת יעילה ומתואמת יותר בין צוותי המטפלים.
2. המערכת תבטיח ניהול ואינטגרציה הולמים ע"י שימוש במאגרי מידע שיענו לצורך למענה מהיר במצבים מורכבים ומצבים הכוללים מספר מערכות.
3. למרות שהצוות הסיעודי הינו הכח המניע מאחורי מערכות ניהול, יש צורך בתמיכה רפואית ומנהיגות, בכדי להבטיח התחייבות למודל Case Management.
4. חיסכון כספי.
5. הגברת המקצועיות הסיעודית.
6. תוצאה ואחריות - חברות הביטוח יפעלו לפי Case Management.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום