סיכונים בהריון לאם ולעובר

(7)
לדרג

דליפת מי שפיר, חוסר תנועתיות של העובר ודימומים הם חלק מהסיכונים הקיימים בהריון. תשומת לב לסימנים מחשידים ומעקב הריון קפדני מגדילים את הסיכוי להריון מוצלח

מאת: ד"ר טל בירון

את בהריון? מזל טוב! הריון הוא בהחלט סיבה טובה לשמחה המלווה בהתרגשות גדולה של בני הזוג ושל המשפחה כולה. עם זאת, מדובר בתקופה לא קלה הטומנת בחובה סיכונים וחששות, מלווה בביקורים תכופים אצל רופאים ובבדיקות שונות. להלן הסיכונים הקיימים בהריון, אליהם בהחלט כדאי לשים לב:

סיכונים בהריון
סיכונים בהריון

דליפת מי שפיר

מי השפיר הם סביבה מגנה שבה חי התינוק בעת שהותו ברחם ומספקת לו אפשרות לנוע בחופשיות על ידי ציפה. דליפת מי שפיר מתבטאת בתחושה של רטיבות נרתיקית ודורשת בדיקה וטיפול מיידי באמצעות אנטיביוטיקה, למניעת סיכונים לעובר. במידה ואת מרגישה רטיבות, כדאי לבדוק האם מדובר בדליפת מי שפיר או בהפרשה מסוג אחר. את הבדיקה ניתן לבצע בבדיקת רופא או באופן עצמאי באמצעות ערכה ביתית (מיטסט). במידה ודליפת מי השפיר מתרחשת לאחר השבוע ה-34 להריון, מקובל לבצע זירוז לידה מכיוון שבשבוע זה סיבוכי הפגות מועטים והסיכון לעובר ולאם בנוכחות ירידת מים גבוה מהסיכון ללידה המוקדמת.

חוסר תנועה ברחם

חשוב לשים לב לתנועות העובר, להרגיש לפחות שלוש פעמים ביום תנועות ברורות שהעובר מבצע. במידה ויש שינוי באופי התנועות של העובר, בין אם מדובר בתנועתיות יתר או בחוסר תנועתיות, ניתן לשכב על הצד ולנסות להתרכז באופי התנועות כדי לאושש או לשלול את החשש לשינוי בתנועות העובר. בנוסף, מומלץ להיבדק על ידי רופא על מנת לוודא שהעובר אינו נתון במצוקה. תשומת הלב לתנועות העובר משמעותית בעיקר במהלך השליש האחרון של ההריון.

דימומים

כל דימום עלול להיות סימן למצוקת העובר ומחייב בדיקה. במרבית המקרים, דימום טרי, שצבעו אדום, משמעותי יותר בהשוואה להפרשות מועטות וחומות, המעידות על דימום בכמות מועטה, או על דימום ישן. בכל מקרה של דימום מומלץ להיבדק. אמנם לעיתים הדימום חסר משמעות, אך במקרים מסוימים הדימום עלול לסכן את האם ואת העובר ומכאן נובעת חשיבות הבדיקה. יש לשלול היפרדות שליה, שליית פתח, דימום ממקור של צוואר הרחם ועוד. לרוב, האם היא זו שמאבדת דם, אך במקרים נדירים הדימום עלול להיות דימום עוברי. כיוון שלעובר יש פחות מאגרים, יכולתו לשמור על חיוניות במצבי אובדן דם נמוכה, ולאבחנה המוקדמת יש חשיבות מכרעת.

רעלת הריון

מדובר במחלה של השלייה, המתבטאת בעלייה בלחץ הדם האימהי ובהופעה של חלבון בשתן. בין הסימפטומים המחייבים בירור רופא ניתן להבחין בכאבי ראש, טשטוש ראייה וכאב בבטן עליונה. המחלה - אם אינה קשה - עשויה שלא להשפיע על העובר כלל, אך בצורתה החמורה היא יכולה להזיק באופן משמעותי הן לאם והן לעובר. המחלה פוגעת בכלי הדם, שמחברים בין השליה לרחם ובהשרשת השלייה, ועשויה לגרום להאטה בצמיחה התוך רחמית, כמו גם להיפרדות שליה ולמחלה אימהית קשה הפוגעת בכליות, בכבד, במערכת הקרישה ובמערכת העצבים (פרכוסים). אבחון מוקדם וטיפול משפרים משמעותית את היכולת לטפל באם ובעובר, ומכאן החשיבות למעקב קפדני ולמודעות אחר סימנים וסימפטומים מבשרי רעלת.

חום בהריון

חום הוא תסמין למחלה ויראלית; הוא מעלה את הדופק האימהי ואת הדופק העוברי, ולכן נוצר מאמץ לעובר. אם החום נמשך מעל 24 שעות וקיים חשש לזיהום, כדאי להיבדק על ידי רופא, זאת כיוון שחיידקים עוברים דרך מערכת הדם האימהית לעובר. בנוסף, הצטננות בהריון יכולה להפוך בקלות לדלקת ריאות. על כן, בעונת החורף כדאי להימנע משהייה בקרבת חולים אחרים.

חבלת בטן

קיימים לא מעט מקרים של נפילות נשים בהריון. יש להישמר מפני חבלות או מכות בבטן, כיוון שאלו מעלים את הסיכון להפרדות השליה. במקרים של נפילה או חבלה בבטן, מומלץ להיבדק באופן מיידי במיון יולדות. במרבית המקרים העובר אינו נפגע, כיוון שהוא מוגן על ידי דופן הבטן של האם, הרחם ומי השפיר.

שלשולים והקאות

שלשולים והקאות במהלך ההריון עלולים לגרום להתייבשות האם ולהזיק לעובר. בכל מקרה של שלשול או הקאה יש להקפיד על שתייה מרובה של מים ושל נוזלים המכילים מלחים (מרק עוף למשל). במידה והשלשולים נמשכים מעל 24 שעות ומלווים במיעוט במתן שתן, יש להבדק על ידי רופא ולוודא שהתינוק אינו במצוקה.

חשוב לזכור שרובם המכריע של ההריונות מסתיים בלידה של עוברים בריאים לאמהות בריאות. מעקב הריון קפדני ומודעות לסימנים מחשידים המחייבים בדיקת רופא מגדילים את הסיכוי להריון מוצלח ונטול סיכונים.

ד"ר טל בירון היא רופאת נשים ומומחית בגניקולוגיה וברפואת האם והעובר.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום