אמנות הריפוי
שיעור באמנות שיפר את כישורי אבחנת הסטודנטים לרפואה
רופאים צריכים להיות כמו שרלוק הולמס, אומר אירווין ברייבמן.
המחקר החדש שערך מעלה את האפשרות ששיעורים בתולדות האמנות ילמדו סטודנטים לרפואה כמה כישורים חשובים ואכן אבחנות של רופאים מתלמדים השתפרו לאחר שלמדו להסתכל על התמונה כולה.
סטודנטים לרפואה לעיתים קרובות מפספסים את הפרטים שמחזקים את הדיאגנוזה, אומר ברייבמן מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל. על מנת להתגבר על העיוורון המאבחן, הוא חבר למרכז האוניברסיטאי לאמנות בריטית שבייל, על מנת לתת לסטודנטים בשנה א' שיעורים בתולדות האמנות.
לאחר שעתיים בלבד שבחנו ציורים קלאסיים ונבחנו על מה שראו, השתפרו מיומנויות האבחון של סטודנטים.
הם הבחינו ברמזים מכריעים בצילומי החולים יותר מקבוצת הסטודנטים שישבה בהרצאה לגבי אנטומיה.
שיעורי תולדות האמנות הם היום חלק מתכנית הלימודים של הלומדים רפואה באוניברסיטת ייל.
הוראת הרפואה מתמקדת באופן מסורתי בדחיסת כמה שיותר חומר ובלימוד חומר בעל פה, כשהתוצאה היא שמתלמדים וחדשים לא "חושבים מחוץ לקופסה", אומר ספנסר.
ברייבמן מדגים זאת בסיפור על אדם שהופנה עם בעיה ברגל. הרופא המתלמד, התמקד ברגלי החולה, ולא הצליח להגיע למסקנה מה לא בסדר, למרות שהתשובה היתה ממש מעבר לקצה האף. הרופא המתלמד לא הבחין בעיניים הבולטות של החולה, שהן מסימני ההיכר הברורים לבעיה בבלוטת התריס.
היכולת לראות פרטים מבלי להפעיל עליהם הנחות קודמות מהווה את הגורם החשוב באבחון, ואולם מיומנויות אבחון איכותיות נרכשות רק לאחר שנים של ניסיון קליני. תכניות לימודים כדוגמת זו בייל יאפשרו האצה של התהליך, מקווה ברייבמן.
הקורס הוא דוגמה לשיטות הוראה והשינויים שהן עוברות, אומר ספנסר, כשהבחינות מתמקדות על הגיון ולא רק על זיכרון.
אמנות
אחד מהציורים ששימשו למחקר היה מותו של צ'אטרטון, על ידי הנרי וואליס. הסטודנטים התבקשו לשאול שאלות שגרמו להם לפרש את הפרטים בתמונה, למשל "היכן בבית ממוקמת התמונה"?
מראה העיר מבעד לחלון מעלה את האפשרות שמדובר בעליית גג, אבל ייתכן גם שזהו מרתף של בית בראש גבעה. הגג המשופע מעלה אפשרות של חדר גלריה. שאלות אלה מקבילות לתהליך הרפואי כאשר רופאים תמיד בוחרים מתוך כמה אבחונים אפשריים.
הכנסת מדעי הרוח לתכנית הלימודים עשויה גם להגביר את החמלה האנושית אצל הרופא, אומר צ'ארלס ברדרס מאוניברסיטת קורנל בניו יורק, שלאחרונה ערך שיעור ניסיוני של אמנות בקרב תלמידי רפואה, והשתמש בדיוקנאות. הרפואה המודרנית מתמקדת בפתרונות מדעיים לבעיות רפואיות, הוא אומר. "הצד האנושי קצת הוזנח."