"ישנם דימומים פנימיים ללא סימנים"

(2)
לדרג

משרד הבריאות: מות היולדת בהדסה בשל רשלנות רפואית. ד"ר יינון חזן ל-doctors: "לעיתים יש קושי באבחון דימומים פנימיים בשל סימנים הדומים לסימנים לאחר ניתוח"

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות החליט אתמול (ד') להעמיד לדין משמעתי בגין רשלנות חמורה שני רופאים ואחות מבית החולים הדסה עין כרם. השלושה היו חלק מהצוות המטפל בד"ר גלית סעדה-אופיר, שמתה לפני כשבעה חודשים מדימום תוך בטני לאחר ניתוח קיסרי.

על פי מסקנות ועדת הבדיקה, הכשל בטיפול נבע בעיקר מתפקוד לקוי של האחות האחראית במחלקת יולדות, אשר לא היו לה הכישורים והניסיון המספקים. בנוסף, הערכה שגויה של הרופאים הגניקולוגיים באשר למצבה של היולדת, כאשר לא נלקחה האפשרות לדימום פנימי. הוועדה התייחסה במסקנותיה למחסור הברור של זמינות רפואית לטובת מחלקת יולדות בנוכחות שני תורנים בלבד לגיבוי חדר לידה, חדר מיון, מחלקת נשים ומחלקת יולדות במשמרת הלילה לכל בית החולים.

קושי באבחון

"דימומים תוך בטניים כתוצאה מניתוחים בכלל ומניתוחים קיסריים בפרט הינם נדירים". כך אומר ד"ר יינון חזן, מומחה לגניקולוגיה מיילדות ואולטרא סאונד ומנהל פורום בנושא באתר doctors.

ד"ר חזן מסביר כי "נוהלי המעקב אחרי מטופלות, שעברו ניתוחים קיסריים, ונועדו לאבחן בעיות ודימומים פנימיים הנם שגרתיים ומקובלים. מבוצע מעקב של סימנים מערכתיים, שעשויים להצביע על אפשרות לדימום פנימי כגון: דופק מהיר, ירידה בלחץ דם, מיעוט במתן שתן, חיוורון, חוסר זרימת דם לאיברים פריפריים, כאבי בטן, תפיחות, נוכחות נוזל בחלל הבטן. לעיתים משאירים נקז בחלל הבטן, שתפקידו לנקז נוזל או זיהום שמצטבר בבטן ויכול לאבחן נוכחות דימום תוך בטני. וכמובן בדיקת דם המעידה על ירידה בהמוגלובין. אולם יש לסייג ולומר כי ישנם מצבים של דימום, המתפתחים ללא סימנים ברורים וחד משמעיים המעידים על דימום פנימי, דבר היכול להקשות על יכולת האבחון. כמובן שברגע שיש חשד לדימום מסכן חיים, האבחנה מתבצעת באמצעות פתיחת הבטן, הסתכלות פנימה ובמידה ויש דימום עוצרים אותו. לעיתים קשה לעלות על דימום מיד אחרי ניתוח, עקב כך שחלק מסימני ההזהרה הנם "שגרתיים" לאחר ניתוח כגון כאב, ירידה יחסית בלחץ דם ודופק מהיר.

סיכון מוגבר לדימומים

ד"ר חזן מציין כי "ישנן נשים בהם הסיכון לדימומים גבוה יותר. למשל נשים אשר עוברות ניתוחים חוזרים בהם הקושי לנתח עולה, בשל שכיחות גבוהה יותר להידבקויות תוך בטניות. בנוסף, נשים עם שינויים ברחם כגון: שרירנים, מצויות אף הן בסיכון. גם בניתוחים קיסריים דחופים, עלול לקרות מצב נדיר של פגיעה בכלי דם, אשר עשוי לגרום לאחר מכן לדימום. לא תמיד ניתן לראות בזמן הניתוח את כלי הדם המדמם. קיים מצב נדיר שכלי הדם הפתוח מתכווץ במהלך הניתוח ורק לאחר סגירת הבטן הוא עלול להיפתח ולדמם שוב. נשים עם ליקוי בקרישת דם בדרך כלל מאובחנות טרם הניתוח ובהתאם לכך מעריכים את הסיכון לדימום".

ד"ר חזן מסכם ואומר כי "בבתי החולים בארץ מבוצע באופן שיגרתי מעקב צמוד לאחר ניתוח, מקרים של דימום פנימי נלקחים בחשבון, מאובחנים ומקבלים טיפול מיטבי".

בואו לדבר על זה פורום אולטראסאונד במיילדות ובגינקולוגיה.

ליחצו למידע נוסף בנושא רשלנות רפואית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום