הריון: מניעת מחלות המועברות במזון

(0)
לדרג

בהריון חשוב להקפיד על תזונה נכונה, אך יש גם להימנע מאכילת מזון המכיל מחוללי מחלה. בעזרת הקפדה על כללי בטיחות וניקיון תגנו על בריאות האם והעובר

מאת: מירב רבר

תזונה נכונה ומגוונת בתקופת ההריון חשובה ביותר לאם ולעובר המתפתח ברחמה, זאת כולם יודעים. אך יש לתת את הדעת לכך, שבתקופת ההריון הכרחי למנוע מחלות שמקורן במזון.

בתקופת ההריון מתרחשת אצל האישה ירידה בתפקוד המערכת החיסונית. ירידה זו טבעית ונורמלית, אבל חושפת את האישה באופן מוגבר לגורמי מחלות שעלולים להימצא במזון. העובר גם הוא, כמובן, נמצא בסיכון, היות שהמערכת החיסונית שלו רק בשלבי התפתחות ואיננה מוכנה להילחם במחוללי מחלה.

חולה, גם אם לא מרגישה

מחלות שמקורן במזון, הקרויות גם "הרעלת מזון", הן מחלות שעלולות לתקוף כאשר אנשים אוכלים או שותים מחוללי מחלה (חיידקים, טפילים או וירוסים) או כאשר אוכלים מזון מזוהם בכימיקלים. הסימפטומים של מחלות אלה משתנים, וכוללים כאבי בטן, בחילות, הקאות, שלשולים או תסמינים דמויי שפעת, כגון כאב ראש, חום וכאבי שרירים. במידה שנאכל מזון מזוהם, הוא יגרום למחלה תוך יום אחד עד שלושה ימים או אפילו תוך 20 דקות. במקרה של חשיפה לכימיקל מזהם, יעברו שישה חודשים עד שרמתו תעלה והוא יגרום לחולי. לעיתים האם לא תרגיש חולה, אך עדיין תוכל להעביר את הגורם המזיק לעובר דרך השליה.

מחלות שמקורן במזון עלולות לגרום לפגיעה משמעותית בבריאות האישה והעובר, להפלה, לידה מוקדמת ואפילו סכנת חיים לאם או לעובר. במקרה שהאם חלתה, הדבר עלול להוביל לתשישות והתייבשות. לעיתים האם עצמה אינה מרגישה סימפטומים חזקים של מחלה, אך היא עדיין מעבירה את מחוללי המחלה דרך השליה לעובר, מה שעלול לפגוע בבריאותו. הטיפול הרפואי במחלות אלו כולל מניעת התייבשות האם, במיוחד כאשר ישנם הקאות או שלשולים, בדיקות דם, וכן טיפול אנטיביוטי. ישנם חיידקים רבים שעלולים לגרום להרעלת מזון, ביניהם אי-קולי וסלמונלה, לכן מומלץ לנשים הרות, ילדים קטנים ובכלל לכל בני המשפחה לאמץ כללי בטיחות במטבח, שנכונים לכל החיים, והם שישמרו עליהם מהרעלת מזון בבית בעת הכנת אוכל.

כללי ניקיון: לפני שמתחילים לבשל, יש לשטוף ידיים במים חמים וסבון. יש לשטוף ידיים לפני ואחרי שמכינים מזון, להקפיד לשטוף אותן לאחר שימוש בשירותים, החלפת טיטולים או טיפול בחיות. יש להקפיד על שטיפת משטחי החיתוך, הסכינים וכו' במים חמים וסבון. יש להקפיד על שטיפת פירות וירקות היטב במים זורמים.

כללי הפרדה: יש להפריד בשר נא, עוף, דגים ופירות ים ממאכלים שכבר מוכנים לאכילה, לדוגמה, לא להכין בשר חזה עוף לשניצל ולהניחו ליד ירקות החתוכים לסלט, או ליד שניצלים שכבר מוכנים לאכילה. במידת האפשר, מומלץ שיהיו בבית שני קרשי חיתוך, האחד לבשרים, השני לחיתוך ירקות ופירות.

כללי בישול בטוח: יש להקפיד שמוצרי מזון מהחי יהיו מבושלים היטב. תהליך הבישול משמיד את החיידקים והטפילים שנמצאים בבשר. לאחר הבישול, יש להקפיד שהמזון יישאר חם מאוד, מעל 60 מעלות, בתנור או פלטה עד לזמן האכילה, או להכניס אותו למקרר תוך שעתיים. אין לתת למזון להתקרר ולהשאירו על משטח המטבח זמן רב. כאשר האוכל מתקרר לאט ונמצא בטמפרטורה שבין 60-40 מעלות, החיידקים גדלים ומתרבים במהירות. מזון שהושאר בטמפרטורת החדר למשך יותר משעתיים (ובאילת למשך יותר משעה בלבד), יש לזרוק, מחשש שהוא מקולקל.

הקפדה על קירור המזון: יש לשמור מזון במקרר או בפריזר בהתאם להוראות שעל האריזה.

סכנות להריוניות

נשים בהריון צריכות להכיר ולדעת כיצד להישמר מפני שלושה סוגים של מזהמי מזון:

ליסטריה - חיידק מזיק שיכול להימצא במזונות מוכנים לאכילה הנשמרים בקירור. החיידק הזה גדל ומשגשג היטב בקירור וגורם למחלה שנקראת ליסטריוזיס. הוא עלול להימצא במזונות מוכנים לאכילה שנשמרים בקירור ובחלב לא מפוסטר. על מנת להישמר ממנו יש להקפיד על כמה כללי בטיחות: להימנע מאכילת נקניקיות, אלא אם חוממו היטב; להימנע מאכילת נקניקים, בשרים קרים ופסטרמות שנמצאים פתוחים במעדנייה בקירור; להימנע משתיית חלב לא מפוסטר או מאכילת גבינות שלא הוכנו מחלב מפוסטר; להימנע משתיית מיצים טריים שנמכרים בכוס בדוכנים שונים - הם אינם מפוסטרים. ניתן לשתות מיצי פרי שנמכרים סגורים בבקבוק; להימנע מאכילת ממרחי בשר או ממרח כבד שנשמרים בקירור; להימנע מאכילת מאכלי ים ודגים מעושנים שנשמרים בקירור, כגון סלמון מעושן, לקס, לקרדה, מקרל, הרינג וכו', אלא אם מכינים מהם מאכל שעובר בישול, למשל פשטידה עם סלמון מעושן. בנוסף, יש להימנע מאכילת ממרחי דגים בשמנת או במיונית; להימנע מאכילת מאכלים מביצים לא מבושלות; מומלץ לאכול סלט ירקות כאשר הוא טרי. אם קונים סלט ירקות מוכן, יש לוודא שהמקום מסודר ובעל רישיון עסק, ולאכול את הסלט סמוך לקנייה; יש להימנע מאכילת נבטים טריים מכל הסוגים, כי חיידקים עלולים להיכנס לזרע ואז כמעט בלתי אפשרי לשטוף אותם החוצה. ניתן לאכול נבטים שבושלו; מומלץ להימנע מאכילת סלטי חומוס וטחינה במסעדות שונות או במעדניות. ניתן לקנות סלטים אלו כאשר הם נמכרים סגורים באריזה או להכין בבית ולאכול תוך יומיים; ניתן לאכול שימורים של דגים ומאכלי ים מעושנים, ממרחי כבד ובשר, היות שהם עמידים ואינם צריכים קירור.

כספית - מתכת שיכולה להימצא בדגים מסוימים בכמות גדולה. אם כספית נאכלת באופן קבוע בזמן הריון, היא עלולה להצטבר ולגרום נזק למערכת העצבים של העובר. מקור הכספית הוא בזיהום תעשייתי שמגיע לאוויר ולמים, ובדגים גדולים שחיים הרבה שנים המתכת הזו נאגרת בכמות גדולה בגוף. יש להימנע מאכילת דגים גדולים, כגון כריש, דג חרב, קינג מקרל, רעפנון, טונה אדומה, טונה לבנה וטונה אלבקור. בארץ מוגשות מנות של סטייק טונה, ומהן רצוי להימנע בהריון. כדי למנוע חולי והצטברות של כספית בגוף האישה, יש להימנע מאכילת דגים אלה עוד לפני ההריון, החל בזמן שבו מנסים להרות, כי לוקח זמן עד שהכספית מתפנה מגופנו. ניתן ומומלץ לאכול שתי מנות דג או פירות ים בשבוע, מסוגים אחרים, כגון שרימפס, טונה בהירה מקופסת שימורים (עד שתי קופסאות לשבוע), סלמון אפוי או בגריל (לא מעושן), זהבון, סול, פורל, דניס ועוד. מומלץ לגוון את סוגי הדגים בתפריט.

טוקסופלסמה - טפיל מזיק שגורם למחלת טוקסופלסמוזיס. מחלה זו עלולה לגרום לפגיעה קשה בהתפתחות העובר. לאם נגרמת לעיתים מחלה ולעיתים היא לא חשה בסימפטומים כלל. הטפיל עלול להימצא בבשר נא או בבשר שלא בושל כראוי, בפירות וירקות לא שטופים, באדמה, בארגז החול שבו החתול עושה את צרכיו ובחוץ במקומות שבהם חתולים עושים צרכיהם. כיצד להישמר מטוקסופלסמה יש לשמור על כמה כללי בטיחות במטבח: להקפיד על בישול בשרים, עוף, ביצים ודגים בצורה יסודית - יש להקפיד שהבשר ישנה את צבעו לחלוטין וכך נדע שהוא מוכן ובטוח לאכילה; יש להימנע מאכילת קרפצ'יו, סטיייקים או המבורגרים בדרגת עשייה נא או מדיום, סושי עם דג, סושי צמחוני במסעדות שבהן הוכן על אותו קרש ועם אותו סכין שנגעו בדג הנא, כן ניתן להכין סושי צמחוני ביתי; במידה שמגדלים חתול בבית, כדאי שמישהו אחר יחליף לו את החול בארגז, וגם מומלץ להשתמש בכפפות חד פעמיות. לא כדאי להכניס הביתה חתול חדש בזמן שהאישה בהריון.

יחד עם ההקפדה על תזונה נכונה בתקופת ההריון, יש לאמץ הרגלי עבודה במטבח, שמטרתם מניעת מחלות המועברות במזון ושמירה על בריאות האישה ההרה ועל בריאותם של שאר בני המשפחה. בנוסף, יש להכיר את המגבלות שבקנייה ואכילה של מזונות מסוימים העלולים להכיל מחוללי מחלה. כך ניתן למזער למינימום את הסיכון לחלות במחלה המועברת במזון ולשמור על בריאות האם ובריאות העובר המתפתח ברחמה.

מירב רבר היא דיאטנית קלינית.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום