ל"שמוע" את הוירוס

(0)
לדרג

חוקרים מקווים ל"שמוע" זיהומי וירוסים כמו איידס, צהבת ושפעת

מאת: חוקרים מקווים ל"שמוע" זיהומי וירוסים כמו איידס, צהבת ושפעת

חלקיק של וירוס ניתן לזיהוי בדוגמיות רפואיות באמצעות הקול שהוא משמיע, כך מצאו חוקרים בבריטניה.

ייתכן ששיטה זו תאפשר טכניקה מהירה ורגישה לזיהוי זיהומים ויראליים מאיידס ועד למחלת הפה והטלפיים.
זיהוי מהיר של וירוס עשוי להיות מכריע בזיהוי דלקת קרום המוח או באבחון של איידס. "ככל שמגלים מהר יותר, יותר טוב" אומר מתיו קופר באוניברסיטת קיימברידג', ראש הצוות שערך את השמעת הוירוסים.

החוקים השתמשו בגבישי קוורץ, בדומה למשדרי גלים בטלוויזיה וברדיו, שרועדים בשדה חשמלי. הם ציפו את הגבישים (בגודל של מטבע) בנוגדנים, אליהם נצמדו וירוסי הרפס אנושי.

החוקרים הגבירו את המתח החשמלי והרעידו את הגבישים עד שהוירוסים נעו ממקומם בלווית קול. הגביש הרוטט קולט את שדר הקול כמו מיקרופון, ומתרגם אותו לשדר חשמלי "זה דומה ליריית רובה" אומר קופר, למרות שהתדר מקביל לשדרים של רדיו FM, ולכן לא נמצא בטווח שמיעה.
הצוות מקווה שהטכניקה תהווה בסיס לזיהוי וירוסים ומחלות כמו איידס, צהבת ושפעת.
למרות שהיא רגישה מספיק לזהות חלקיק בודד של וירוס בטיפה זעירה, היא יכולה לזהות גם מיליוני חלקיקים בעת הדבקה המונית. ואולם, דוגמיות מעבדה המכילות עירוב של חלבונים ומולקולות אחרות, עלול להיות מורכב יותר, מזהיר קופר.
יש מקום לשיפור שיטות זיהוי הווירוסים אומר דונלד ח'נקינדף מיקרוביולוג מאוניברסיטת ג'פרסון בפילדלפיה, גם לטכניקות המוכרות יש מגבלות. שימוש בנוגדנים המזהה חלבונים וירליים הוא בעל רגישות נמוכה. האלטרנטיבה polimerase, דרכה ניתן להבחין בשרשרת DNA ויראלית, רגישה יותר אבל מסורבלת ויקרה מאוד.

ניסויים בשטח
שימוש במאבחנים מציג בעיות משלו, כפי שהוכח בהתפרצות מחלת הפה והטלפיים הויראלית. במצב בו התפרצות המחלה עדין לא נבלמה לחלוטין, זיהוי מיידי ומהיר של הוירוס בבעלי חיים הופך לחשוב מאוד. היום דוגמאות של עור או דם מחיות חשודות נשלחות למרכז לבריאות החיות בפירברייט, בריטניה, מסביר המנהל, כריס בוסטוק. תשובה סופית יכולה להתעכב עד חמישה ימים.
כאשר יש צורך מובהק כל כך לאבחון מהיר, "מבחן מהיר, מדוייק, ונוח לעשייה, יהיה מאוד יעיל" אומר בוסטוק.
ואולם, בדומה למכונות אחרות המחכות לאישור רשמי, מכונה עתידית לזיהוי באמצעות קול תהיה חייבת לעבור טיהור לפני שתעבור מחווה אחת לשנייה, מסביר בוסטוק. הכי טוב, הוא אומר, אם אפשר יהיה להפוך אותן "לחד פעמיות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום