זלילת ממתקים מזיקה לבריאות

(0)
לדרג

תפריט עשיר בויטמינים, מינרליים ואבות המזון לא רק שומר על מצבו הפיזי והנפשי של הילד אלא גם תורם להעלאת מנת המשכל.

חזרה לבית הספר לאחר חופשה ארוכה זוהי הקלה גדולה להורים, אבל לא תמיד כייף גדול לילדים. מרגלית שילה, מנהלת רפואה משלימה בקופ"ח לאומית, מאירה את הצד האחר של המטבע: "לעיתים החזרה לספסל הלימודים מלווה בחששות מהמסגרת הנוקשה, מקשיים חברתיים ומקשיים בלימודים, במיוחד אצל ילדים שעולים לכיתות א' ותלמידים שעוברים בין חטיבות הלימוד.

פחדים וחששות לאורך זמן משפיעים על כל אורח החיים ויכולים לבוא לידי ביטוי בהפרעות אכילה, הפרעות בהתנהגות וקשיי הרדמות, ולטווח ארוך המערכת החיסונית של הגוף עלולה להיפגע. הפתרון הוא להיעזר בתמציות פרחי באך, כדרך טבעית ויעילה להירגע, להפיג מתחים ולהוריד חרדות, וישנם כמה סוגים:

א. מימולוס - תמצית מצוינת להרגעת פחדים וחרדות, כשהגורם שהלם ידוע, כמו פחד מבית הספר או חשש להשתתף בשיעור.

ב. אספן - תמצית שמומלצת לסובלים מחרדות בלתי מוסברות שמקורן לא ידוע.

ג. רסקיו רמדי - תמיסה המורכבת מחמש תמציות של פרחי באך, טובה להרגעה במצבים של התרגשויות וחרדה, כמו לקראת מפגשים מרגשים, פגישות גורליות וכן קשיים בהרדמות. את התמציות ניתן לרכוש בבית מרקחת.
אופן השימוש: שתיים עד ארבע טיפות מתחת ללשון או למהול במים מינרליים.

כשילדכם חוזר מבית הספר לחוץ, מתוח ועצבני, מומלץ להזליף כמה טיפות של שמן לבנדר ומליסה על הכרית או לתוך מכשיר אדים או במנורת שמן, להירגע. את הטיפות ניתן לרכוש בבתי טבע".

ומה לגבי התזונה?

"למזון שאנחנו דוחסים לפה, יש השפעה מכרעת על תפקודה של מערכת העצבים, על כושר הריכוז ורמת האנרגיה. זלילת ממתקים שאופיינית לתקופת החופש הגדול, גורמת להתרוקנות של הגוף מויטמין בי, דבר שמשפיע על תפקוד מערכת העצבים וגורם לחוסר-שקט. במקרים קיצוניים מופיעים פצעים בזווית השפתיים ובחלל הפה המעידים על מחסור בויטמין בי.

חשוב מאוד, מדגישה שילה, "לאזן את התפריט. תפריט עשיר בויטמינים, מינרליים ואבות המזון לא רק שומר על מצבו הפיזי והנפשי של הילד אלא גם תורם להעלאת מנת המשכל.
דבר ראשון, להפחית בממתקים, להימנע מג'אנק-פוד וממוצרים מזוקקים כמו קמח לבן וסוכר לבן.

ומה כתחליף?

במקום דברי מתיקה ונשנושים כמו ביסלי-במבה אפשר להציע חטיפים שעשויים מגרנולה, קלחי תירס או פופקורן.
כתחליף לקמח לבן כדאי להשתמש בדגנים מלאים כמו אורז מלא, כוסמת, בורגול, גריסי פנינה וקינואה, שמכילים את הקליפה שהיא עשירה בויטמינים ומינרליים ותורמת לפירוק טוב יותר של המזון.

הדגנים משתלבים היטב עם ירקות ירוקים המכילים כלורופיל, חומר משתן, שתורם לטיהור הדם וכן ירקות כתומים המכילים בטא קרוטן".

דבר שני, להימנע מחלב פרה, שאינו מותאם למערכת העיכול שלנו ויוצר ליחה. לילדים שסובלים מנזלות, מומלץ להימנע גם מבננות וקמח לבן שמגבירים את הליחה.

במקום חלב פרה ניתן לשתות חלב עזים שהוא הכי קרוב לחלב אם, או חלב סויה. דבר שני, משקאות מוגזים, ממותקים וצבעוניים, להוציא מהתפריט. הם מכילים חומרים משמרים וחומרי טעם וריח המכילים אמסודיום גלוטמט שנמצאים גם באבקות מרק למיניהם, בבשרים ובמזונות קפואים.
חומרים אלה שנועדו לשפר את הטעם יש להם השפעה מזיקה על כושר הריכוז של הילד.

מה מומלץ לארוחת בוקר?

"פרי, או קורנפלקס ללא שוקולד עם מיץ תפוחים או חלב סויה.

מה לשים בתיק אוכל, מה למרוח בכריך?

"ראשית להיפרד מהשוקו-הלחמניה וומרח שוקולד, שמאפיינים את ימי הקייטנה. הלחמניה עשויה קמח לבן, השוקו - מחלב פרה, והסוכר הזמין שנמצא בשוקולד גורם להעלאה מיידית של רמת הסוכר ואחר כך לירידה דרסטית של הסוכר, שגורם לירידה ברמת האנרגיה. חשוב לתת לילד לבית הספר מזון קל לעיכול שלא יתחשק לו לישון אחרי הפסקת אוכל.

מומלץ כריך שעשוי מלחם שיפון או מחיטה מלאה. הממרחים: אבוקדו, טחינה, ביצה, גבינה מסויה או מחלב עזים, פסטרמה וחרדל וחומוס. ילד שלהוט על מתוק, כתחליף לממרח שוקולד - ממרח חרובים. חוץ מהכריך, לא לשכוח פרי, רצוי תפוח-עץ או אגס. מומלץ לאכול את הפרי לפני האוכל, והכי חשוב לצייד אותו בבקבוק מים מינרליים.


באדיבות "בריאות לכל", המגזין לבריאות ואיכות חיים של קופ"ח לאומית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום