זיכרון גורלי

(0)
לדרג

איך הורמון הנוצר ישירות במוח עשוי להשפיע על הזיכרון ועל התפיסה הקוגנטיבית, על התעללות ולחץ ועל תהליך המגננה של המוח, זכור ושמור

מאת: אובדן זיכרון ופגיעה ביכולות הקוגניטיביות הנובעים ממתח כתוצאה מהזנחה או התעללות בילדותך עלולים להיגרם על ידי הורמון שנוצר במוח.

המחקר שנעשה על עכברים, נחשב לראשון שמראה את הורמון המוח, ולא רמות גבוהות של סטרואידים הנוצרים מבלוטות האדרנלין בגוף, האחראי לפגיעה, ועשוי להוביל לסוגים שונים של טיפול בפגיעות קשורות במתח.
החוקרת קריסטן ברונסון, ד"ר טלי ז. ברעם, ראש הקרן למדעים נוירולוגיים, ועמיתים נוספים, מצאו שהזרקת הורמון מערכת העצבים, המכונה CRH (corticotropin releasing hormone) חיקתה לחץ מוקדם בגורי עכברים. ההורמון האחראי על וויסות מערכת העצבים מגיב למתח ולחץ, וכתוצאה מכך הומתו תאים באיזור המוח האחראי על זיכרון.
החוקרים מצאו שעלייה בתאים מתים נראו רק בהורמון, ולא ברמות של "סטרואידים" הנוצרים בבלוטות האדרנלין.
"למרות שידוע כי לחץ בילדות עלול להוביל לפגיעה ביכולת הקוגניטיבית, המנגנון לכך לא היה ידוע," אומרת ברעם. "הורמוני סטרואידים, המיוצרים על ידי בלוטות האדרנלין ברמות גבוהות כתגובה למתח, נחשבו לאחראיות לפגיעה זו. אבל אנחנו מראים כי ההורמון הוא זה שמביא למותו של התא וכתוצאה מכך לאבדן זיכרון. אם במחקרים עתידיים ימצאו דרך לחסום את פעולת ההורמון על המוח, יהיה אפשר לפתח דרך יעילה וחדשה למניעת פגיעה ביכולות הקוגניטיביות בשלב מאוחר יותר."
החוקרים מצאו שעכברים שהוזרק להם ההורמון בזמן שהיו גורים עמדו בצורה פחות טובה במבחני זיכרון לעומת עכברים שלא קיבלו את ההורמון. הפעילות המתמשכת של הקולטנים עודדה פגיעה בתאי עצב, ולפיכך הביאה לפגיעה בזיכרון. למרות שהמתח כתוצאה מההורמון ניתן פעם אחת בשלב מוקדם בחיים, תמותת התאים בהיפוקמפוס ובעיות זיכרון המשיכו והחמירו עם הזמן.
בה בשעה, החוקרים הבחינו שהעכברים שנמנעה מהם האפשרות להפיק אדרנלין, שיכול להגיע לרמות גבוהות בזמן מצבי לחץ, עדין הראו אבדן זיכרון ותמותת תאים. בנוסף, הקולטנים להורמונים סטרואידיים לא נמצאו במספרים גדולים בהיפוקמפוס, שם מתו תאים, כך שהסבירות שהורמונים אלה הם שאחראים לפגיעה בזיכרון, נמוכה.
"אבדן התאים בהיפוקמפוס וחוסר התפקוד של הזיכרון נגרמו בגלל ההורמון CRH, ולא על ידי הורמונים סטרואידיים", אומרת ברעם. "היות שזהו ווסת חיוני בתפקוד המוח בזמן מצבי לחץ בילדותך, ייתכן שהוא המטרה לפיתוח טיפול בילדים שחוו הזנחה או התעללות. בנוסף, היות שאבדן התאים והזיכרון מחמירים עם השנים כתוצאה מעלייה ברמת ה CRH בהיפוקמפוס, עולה האפשרות לטיפול גם אצל מבוגרים המראים סימני פגיעה בגלל לחצים בילדות."
החוקרים בודקים כיצד ה CRH מתעורר בילדות, ומקווים למפות את דרכי הוויסות בהיפוקמפוס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום