להרזיה עדיף לבחור בדיאטה משעממת

(0)
לדרג

גיוון בדיאטה הינו גורם לעודף משקל; כשאוכלים סוג מזון אחד קל יותר להגיע לשובע, ואכילה מופרזת אינה סבירה.

מאת: גיוון בדיאטה הינו גורם לעודף משקל; כשאוכלים סוג מזון אחד קל יותר להגיע לשובע, ואכילה מופרזת אינה סבירה.

על פי סקר חדש שבוחן את המחקרים האחרונים על דיאטות, צריכת מזון וההשפעות על הגוף נמצא כי אכילה מוגבלת של סוגי מזון בזמן הארוחה יכולה להיות דרך יעילה לשליטה במשקל.
המחקר הזה שהופיע בגליון האחרון של הבולטין לפסיכולוגיה ופורסם על ידי האגודה האמריקאית לפסיכולוגיה, מדגים כיצד חשיפה למגוון סוגי מזון אינה בהכרח "טעם החיים" כשמנסים להוריד במשקל.

המגוון בדיאטה מונע מצב של עייפות ממזון מסויים, מסבירם המחברים, הולי ריינור ולאונרד אפשטיין. זה מפחית את תחושת השובע, כך שחיות ובני אדם נוטים יותר לאכול יותר מידי כאשר יש בנמצא סוגי מזון מגוונים. כשאוכלים סוג מזון אחד, שובע ממקור אחד הינו יותר סביר. זוהי תופעה שמתרחשת כאשר טעמו של המזון לא מושך כל כך משום שהגוף הגיע לשובע, ואינו מעוניין עוד באותו מזון או במזונות קרובים.

אלה הנוטים להשמנה לא נמצאים ביתרון אבולוציוני כאשר הם חשופים למגוון מזונות, אומרים החוקרים. יש להם פחות שובע ממקור אחד, ולכן יש להם נטייה לאכול יותר, משום שהם לא עייפים מטעמו של המזון. מאידך, יש להם רגישות גבוהה יותר לשובע ממקור אחד, והם רוצים לצרוך מזונות שונים כדי שלא להתעייף מהאוכל, זוהי הסכנה בהגשת מזנון, אומרים המחברים.

מהסקר שערכנו על 58 מחקרים מצאנו שגיוון בדיאטה מגביר את צריכת המזון בחיות ובבני אדם, אומרים ריינר ואפשטיין. "הן חיות והן בני אדם יאכלו יותר כאשר התפריט כולל מגוון גדול יותר של מזון, ויעלו במשקל. אין זה מפתיע שדיאטה של אמריקאי ממוצע, הכוללת מגוון גדול של מזון כולל דברי מתיקה וחטיפים, קשורה לעלייה במשקל."
במחקר אחד המשתתפים קיבלו ארבע סוגי מזון בארוחה: נקניקיות, לחם וחמאה, קינוח שוקולד ובננות. אלה שאכלו משני הסוגים בכל מנה אכלו ב 44% יותר מאלה שאכלו סוג אחד של אוכל. מחקר נוסף מראה ממצאים דומים. כאשר מזונות שונים זמינים באותו זמן בארוחה: טונה, בשר, סנדויצ'ים עם גבינה וביצים, אכילה מרובה היתה סבירה יותר בהשוואה לארוחה שיש בה רק אחד מאלה.
אבל, אם המזונות דומים, כלומר תחושת הטעם שלהם דומה, האכילה המוגברת פחות סבירה. לדוגמא, מחקרים שהציעו לנסיינים טעמים שונים של יוגורט, שהיו דומים במרקם ובצבע (פטל, דודבנים ותות), לא נראתה עלייה באכילה. תוצאות אלה נראו גם במחקר שהשתמש בסוגים שונים של ממתקי שוקולד, שהיו דומים בצורה ובטקסטורה.

תוצאות המחקר מעלות את הסברה שהורדה במגוון המזונות העשירים באנרגיה תהיה יעילה לטיפול ולמניעה של השמנה. הגבלת המזונות הללו בארוחה תסייע להפחתה בצריכת האנרגיה. בנוסף, המחקר מראה לנו שארוחות המורכבות ממזונות דומים מבחינת התחושות, טעם צבע וצורה, יכולות גם הן לעצור את האכילה המופרזת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום