כדאי להפסיק ללמד נשים בדיקת שד ידנית לסרטן?

(0)
לדרג

היתכן שבדיקת שד עלולה לעתים להביא יותר נזק מאשר תועלת ?

מאת: היתכן שבדיקת שד עלולה לעתים להביא יותר נזק מאשר תועלת ?

יש החושבים כי מן הראוי שרופאים לא ימליצו עוד על בדיקה שגרתית של השד על ידי נשים בגילאי 40-69 כדי להגיע לגילוי מוקדם של סרטן השד.

כוח המשימה הקנדי לטיפול רפואי מונע, מודיע שהבדיקה עלולה להסב יותר נזק מתועלת. כוח המשימה מייעץ לעובדי בריאות לגבי שיטות גילוי יעילות.

לאחר ניתוח שיטתי של המחקרים שפורסמו בשלושים וארבע השנים האחרונות לגבי בדיקת שד, כוח המשימה הקנדי הסיק שיש הוכחות לכך שלבדיקה אין תוצאות חיוביות, אך יש מקום להניח שהיא מזיקה.
ד"ר ננסי בקסטר, המחברת הראשית, שבזמן כתיבת המחקר היתה מנתחת מתמחה באוניברסיטת טורונטו, אומרת שלמרות העובדה שבדיקת השד זכתה לעידוד בשלושים השנים האחרונות, רק כשליש מהנשים עשו את הבדיקה כל חודש, ומעטות עוד יותר עשו אותה נכון. נזק יכול להיגרם ממתח ומביופסיות מיותרות.

המלצותיו של כוח המשימה הקנדי הביאו לבלבול ולכעס בקרב נשים קנדיות, ורופאים אחרים לא הסכימו עם ההמלצות.
ד"ר קורנליה ביינס, פרופסור לרפואה ציבורית באוניברסיטת טורונטו, טוענת שכוח המשימה היה סלקטיבי בבחירת ההוכחות, ואומרת גם "הפרשנות שלהם נעשתה בדרך מטעה וחלקית". היא אומרת שגם ממוגרפיה וגם בדיקה עצמת של השד הכרחית.
קארן דה-קונינג, נשיאת הרשת הקנדית לסרטן השד (רשת של ארגונים ויחידים שהושפעו מהסרטן) אומרת שהיתה זו שגיאה להגיד לנשים שבדיקה עצמית עלולה להסב נזק, והיא ממליצה לנשים להמשיך ולקיים את הבדיקה.
ואולם ד"ר סטיבן נרוד, ראש המחלקה לאונקולוגיה מונעת באוניברסיטת טורונטו אומר שייתכן שהגיע הזמן להודות שעד כה פשוט לא ראו את ההוכחות לכך שבדיקה עצמית של השד אכן יעילה.

כוח המשימה חקר את בסיסי הנתונים האלקטרוניים של מדליין, פרה-מדליין, CINAHL STAR בריאות, Current Contents, Cochrane Library וחיפש מחקרים או דיווחים שפורסמו בנושא מ 1966 ועד אוקטובר 2000, שהעריכו את יעילות הבדיקה העצמית בהפחתת מקרי מוות בגלל סרטן השד.
המחקר התבסס על שני נסיונות שנעשו ברוסיה ובסין, ונסיון נוסף שנעשה בבריטניה, שלושה מסקרי מבחן (טסט-קייס), אחד מהם היווה חלק מהמחקר הקנדי הלאומי לבדיקת השד, ושני מחקרים נוספים.
עבור נשים מתחת לגיל 40, יש הוכחות מעטות ליעילות הבדיקה העצמית, אומר כוח המשימה. היות שהופעת המחלה בגילאים אלה נמוך, "הסכנה של הנזק" מעריכת הבדיקה גבוהה יותר. בקרב נשים בגילאי 70 ומעלה, למרות שהופעת הסרטן שכיחה יותר, לא נמצאו עדויות מספיקות להוכחת יעילות הבדיקה העצמית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום