האם השמנה בעופות מדבקת?

(0)
לדרג

וירוס אנושי שהופך תרנגולים רזים לשמנים - מדבק

מאת: וירוס אנושי שהופך תרנגולים רזים לשמנים - מדבק

ישיבה ליד אדם שמן עשויה להביא לתוצאות נוספות מעבר לצפיפות. וירוס אנושי שהופך תרנגולים רזים לשמנים מדבק, כפי שהראה מחקר מארצות הברית. הציפורים השמנות מביאות לבחינה מחודשת את השאלה האם עודף משקל מדבק.

תרנגולות ועכברים שהוזרקו בנגיף השמינו, כפי שמצאו ד"ר דורנדאר וצוותו באוניברסיטת ויין שבדטרויט, מישיגן, בשנה שעברה.

עופות שקיבלו דם מחבריהם הנגועים התחילו לפתח שומן גם הן, והוכיחו שהוירוס הוא האחראי לכך. "הם לא משמינים למראית עין" אומר דורנדאר, אבל מאגרי השומן גדלים. בתוך חמישה שבועות נשאו העופות 35% יותר שומן, מה שאמר שרובם היו שמנים. אבל העופות השמנים אכלו בדיוק כמו האחרים בלהקה.

ההדבקות בוירוס אינה מוגבלת לחילופי נוזלים. עופות שחלקו כלוב עם תרנגולת נגועה בוירוס, פיתחו את הוירוס בתוך 12 שעות, מה שמעלה את האפשרות כי הוירוס עובר גם דרך הפה או האף.

דורנדאר התחיל את המחקר כשראה שוירוס שהכחיד עופות בבומביי, גם הביא להשמנתם. כדי לבדוק אם לוירוס אנושי יש השפעה דומה, הזריק את הוירוס האנושי Ad-36 לעופות, והתוצאות היו הרות משקל. מעט מאוד היה ידוע קודם על ה Ad-36, למרות שאדנווירוסים מסוגו בדרך כלל אחראים לזיהומים בריאות ובמעי.

"הנתונים מדהימים" אומר דיויד אליסון, חוקר עודף משקל באוניברסיטת אלבמה בבירגמינהם, על הקשר שבין הוירוס והעלייה במשקל. מספר וירוסים אחרים נקשרו להשמנה במודלים של חיות, "אבל אף אחד לא חשב שהם יכולים להיות הגורם המשותף להשמנה אצל בני אדם". ואולם מחקרים מוקדמים מצאו רמות גבוהות של הוירוס בחולים שמנים, והראו שייתכן שלקו בזיהום של הוירוס.
פרדוקסלית, לתרנגולות השמנות היו רמות נמוכות יותר של טריגליצרידים, בהם השומן נשמר ומועבר בגוף. הוירוס משפיע על "הדרך בה האנרגיה מושמת בתאים" אומר אליסון: על ידי גידול במספר התאים וכמות הטריגליצרידים, הרמות בזרם הדם ירדו.

נשאים נגועים נחשבים לגורם חשוד בהעברת מחלות רבות, כולל מחלות לב וסוכרת, אבל הרעיון שזיהום וירלי יכול להיות אחראי במידה חלקית להשמנה בקרב בני אדם מותיר רבים "זהירים וספקניים", אומר ארתור פרנק, ראש המחלקה להשמנה באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון שבוושינגטון DC.
אבל גם הוא תוהה אם השינויים המרחיקים בסגנון החיים מספיקים כדי לספק הסבר לעלייה התלולה במקריי ההשמנה.
האם חלק מהמקרים התחילו מהדבקות, חשוב לשמור על ראש פתוח.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום