גילוי מוקדם של סרטן השד: הלכה למעשה

(0)
לדרג

גילוי מוקדם של סרטן השד הוא גורם מרכזי בסיכויי הריפוי ממחלת הסרטן. על הסדנאות לבדיקה עצמית עם פתיחת הפורום לסרטן השד

גילוי מוקדם של סרטן השד הוא גורם מרכזי בסיכויי הריפוי ממחלת הסרטן. על הסדנאות לבדיקה עצמית עם פתיחת הפורום לסרטן השד

התייחסותנו, הנשים, לסרטן השד מלווה עדיין במטען רגשי הנובע מסטיגמות, פחדים וחרדות, רתיעה, הכחשה ולדאבוננו גם הרבה בורות. נקודת המפגש הכה רגישה בין נשיותנו לבין הסיכון שבמחלת סרטן שד, מונעת מאתנו את נקיטת הצעדים הפשוטים והמתבקשים שעשויים להכריע בין גילוי מוקדם, קרי, הסיכוי לריפוי, לבין הזנחה והכחשה שעלולים להביא לגילוי מאוחר מדי של המחלה.
מנתונים הקיימים ביחס לשנים 1994 עד 1997 עולה בבירור כי במידה והמחלה מתגלה בשלב הראשון שיעור ההישרדות היא כתשעים עד מאה אחוז לאחר 5 שנים מהאבחנה (הנתונים התקבלו מהיחידה לרישום סרטן שבמשרד הבריאות).

בעקבות הסקרים והנתונים הקשים בקשר לגילוי מוקדם של סרטן השד, יזמה עמותת אחת מתשע, נשים למען נפגעות סרטן השד מערך ארצי של סדנאות הדרכה לביצוע בדיקת שד עצמית.
רינה שמואלי, מנהלת הפרויקט בעמותה, אומרת: "הסדנאות נועדו להגביר את המודעות לחשיבות הבדיקה העצמית ולהפחית את מחסומי החרדה והאיום המלווים את המגע בשד. הבדיקה נעשית במטרה לשמור על הבריאות ולא לחפש מחלה. החשיבה היא חיובית והיא מעודדת נשים להיות צרכניות בריאות פעילות עם מודעות ויוזמה. המוטו המבטא את הגישה הוא: 'את המומחית הטובה ביותר לגופך' ".
לדברי שמואלי הסדנאות גורמות למהפך באופן התייחסותן של הנשים לנושא. במקום להתבצר בעמדת הכחשה של "לי זה לא יקרה" והעברת האחריות לרופאים, רוכשות הנשים כלי, המאפשר הפיכת חרדות לנקיטת יוזמה. הבדיקה העצמית היא חלק ממערך ההתגוננות שאישה מאמצת על מנת לשמור על בריאותה ובריאות שדיה: בדיקת שד עצמית-ביתית בתדירות של אחת לחודש, בדיקת רופא אחת לשנה ובדיקת ממוגרפיה אחת לשנה/שנתיים מגיל 50 או מגיל צעיר יותר על פי המלצת הרופא.

"השד לא נורא כל כך"

אחרי שעשרות סדנאות לבריאות השד, התקיימו בכל רחבי הארץ בעברית, אנגלית וערבית , ניתן לערוך סיכום ביניים אותו ניתן לתמצת בציטוט מפי רבות מן המשתתפות: "השד לא נורא כל כך: תמורת שעתיים מזמנך את רוכשת כלים שימושיים שילוו אותך לכל חייך. בנוסף לחוויה המיוחדת והמרגשת של הסדנא עצמה, נפלא לרכוש תחושת אחריות לבריאותי ולגופי", אומרת אחת המשתתפות.
סיפורה של דליה ק. מצפון הארץ, ממחיש את חשיבות הסדנאות ומתמצת את כל העניין: "בגיל 47, בהיותי מנהלת מחלקה בחברת הייטק, הוזמנתי להשתתף בסדנא לבדיקת בריאות השד של עמותת אחת מתשע, שנערכה במקום עבודתי". מספרת דליה. "כמעט ויתרתי בגלל הלחץ בעבודה, אולם החלטתי לפרגן לעצמי שעתיים בחברת חברותי לעבודה". דליה לא עברה מעולם לפני כן בדיקת שד, לא עצמית ולא אצל רופא. בסדנא התגלה גוש בשד השמאלי. בדיקות רפואיות הראו כי הגוש ממאיר ודליה עברה טיפולים רפואיים להוצאת הגוש. "הרופאים אמרו לי כי הגעתי בשלב מאוד מוקדם והם הצליחו לנקות את כל הנגע הסרטני. אני לא יכולה לתאר לעצמי מה היה קורה לולא הגעתי לסדנא. מאז הפכתי למסיונרית ואני משקיעה זמן בקידום נושא בריאות השד בקרב נשים בצפון" מסכמת דליה.

הסדנאות מגיעות לכל מגוון אוכלוסיית הנשים בכל מגוון הגילאים והן מתקיימות במסגרות שונות של חוגי בית, מקומות עבודה, מתנ"סים, מרכזים קהילתיים, בתי ספר תיכוניים, צה"ל וכו'. דווקא המפגש עם נשים צעירות, לרבות חיילות ותלמידות תיכון, מהווה אתגר מיוחד לעמותת אחת מתשע, שכן הסיכוי לשינוי ממשי בחשיבה בכל הנוגע לבריאות בכלל וסרטן השד בפרט, טמון בדור הצעיר.
אומרת מנהלת תיכון אורט שחוותה את הסדנא יחד עם תלמידותיה מכיתות יא' יב': "דווקא העובדה שתלמידות אלו אינן מאוימות ישירות , בשלב זה, על ידי מחלת סרטן השד מאפשרת להן להפנים ולהטמיע הרגלים חיובים של הכרות עם גופן, מודעות, מניעה ואחריות לגופן ולבריאותן".
היבט נוסף ומהותי במערך הסדנאות הוא המפגש הקבוצתי וההזדמנות לחלוק את הפחדים, החרדות והאסוציאציות עם נשים נוספות. "פתאום את לא לבד עם כל הדברים האלו שאנו מדברים עליהם. פתאום את מגלה שכולנו מוטרדות מדברים דומים, כולנו פוחדות וחרדות, לכל אחת יש רקע ואסוציאציות שונות, אבל המשותף והדיבור הפתוח פורצים את מחסומי הפחד וההכחשה" אומרת סועד מהמרכז הקהילתי ערבי יהודי.

למערך הסדנאות של אחת מתשע, שהוא ייחודי וחדשני בארץ, הוכשרו 28 מקדמות בריאות שד, שבמקצוען הן עובדות סוציאליות ומטפלות באומנויות. הסדנאות הן על בסיס פעילות חווייתית. הנשים בוחנות בסדנא את התפיסה התרבותית, את החרדות, האמונות והמיתוסים לגבי שדיים בכלל ולגבי סרטן השד בפרט. הנשים לומדות את המבנה האנטומי של השד על דגמים מסיליקון וכן טכניקת בדיקת שד עצמית ביתית. התוצאה היא הכרות מקיפה של השדיים ורכישת מיומנות המאפשרת לזהות כל שינוי קטן.
"בחלק החוויתי מסייעים לנשים, בעזרת דמיון מודרך ודיון קבוצתי על תפקידם ובריאותם של השדיים, להתחבר לגופן ולהבין שהבדיקה תורמת להעצמה נשית, מקנה כוח, שליטה ובטחון", אומרת רינה שמואלי. "בחלק המעשי אנו מלמדות אותן לבצע את הבדיקה באמצעות דגמים של שדיים ולהבחין בין גודש לגוש".



סדנאות ניתן להזמין במשרדי העמותה אצל רינה שמואלי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום