בחילות וצרבות בהריון

(0)
לדרג

נשים רבות חוות תחושות לא נעימות בתחילת ההריון. ממזון, דרך שינה ועד ביגוד - כל הדרכים להקלה בהריון

מאת: מערכת zap doctors

אם תשאלו נשים מה הן זוכרות מתקופת ההריון, רובן ככל הנראה ישיבו את התשובות הבאות: בחילות, צרבת והקאות. מדיווחים בספרות הרפואית עולה כי כ-50%-80% מהנשים בהריון סובלות בצורה כלשהי מבעיות אלה אשר שכיחות יותר בטרימסטר הראשון. "אנחנו לא בדיוק יודעים מדוע האישה סובלת מאותן תופעות", אומר ד"ר ראובן קידר, רופא בכיר במחלקת נשים במרכז הרפואי כרמל. "ההנחה היא שתופעות אלה קשורות לעובדה שרמות ההורמונים בגוף עולות ומשפיעות על מצבן של הנשים בהריון".

גם ד"ר חיים דוד, אחראי חדר לידה ורופא בכיר במחלקת נשים ויולדות במרכז הרפואי הלל יפה, שותף לעמדה כי רב הנסתר על הגלוי בעניין זה. "לא ידוע מהו ההסבר המדויק, אך חושדים בגורמים אורגניים כמו שינויים הורמונליים, בעיקר עלייה בהורמון ההריון, ואפילו בגורמים נפשיים כמו 'נוכחות גוף זר בגוף והרצון להוקיא אותו החוצה'". לדברי ד"ר דוד, "עם התקדמות ההריון, הגוף מתרגל לשינויים שקורים, רמת הורמון ההריון יורדת מעבר ל-10 שבועות, וההקאות והבחילות נפסקות סביב שבוע 12".

את תופעת הבחילות וההקאות לא צריך לייחס בהכרח לסוג המזון הנצרך, למרות שהקישור ביניהם כמעט מתבקש."התופעות הללו לא קשורות לאוכל, למרות שמזונות מסוימים סופחים את חומצות הקיבה או מנטרלים אותה ובכך מושגת הקלה", מסביר צביקה קורן, מנהל פורום תזונה טבעית בדוקטורס. לפי ד"ר שרה קפלן, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במרכז הרפואי 'קפלן', צרבת בהריון נגרמת לרוב משינויים הורמונליים המאטים את מעבר המזון דרך מערכת העיכול, ומגדילת הרחם שמתאפיינת לעתים בלחץ על הקיבה, בעיקר בשבועות האחרונים להריון".

לרפואה הסינית, כך נראה, יש הסבר ייחודי ל'בחילות הבוקר' בתקופת ההריון. "לכל איבר יש את השעות שלו במהלך היממה ושם מתבטאת חולשתו", אומר דרור וייסר, מטפל ברפואה סינית. "במקרה של הקיבה, שהיא המקור לבחילות ולצרבות, הזמן הוא הבוקר (לכן ארוחת הבוקר היא החשובה ביותר). אכילת צנים/ביסקוויט לפני הקימה בבוקר עשויה להקל במעט".

מה לאכול?

מרבית הנשים שחשות בחילה מכל ריח/טעם/צבע ומקיאות לעתים קרובות מתעניינות יותר בפתרונות יעילים לבעיה ופחות בסיבות לה. לדברי קפלן, "ניתן להקל על צרבת על ידי חלוקת המזון לארוחות קטנות ותכופות והימנעות ממזונות מגרים, כגון: מזון חריף ומתובל, קפאין, שוקולד, קולה ומזון מטוגן ושומני". בנוסף, היא ממליצה להימנע מלבישת בגדים לוחצים ומשכיבה מיד לאחר הארוחות. רגע לפני שהולכים לישון, מומלץ להניח את הראש על כרית או להגביה את ראש המיטה (ניתן לשים קוביות עץ מתחת לרגלי המיטה).

דקלה דוד, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ודיאטה, במרכז הרפואי אסף הרופא, מוסיפה מספר המלצות משלה: חשוב לשתות הרבה כדי למנוע התייבשות. הימנעות ממזונות מתובלים ומטוגנים מקלה על תחושה לא טובה בבטן. אוכל קר ומזונות, כגון: קרקרים, צנימים, תפו"א ואורז יכולים אף הם להקל על הרגשת הבחילה.

"חוסרים של ויטמין B גורמים לבחילה ולעייפות, לכן חשוב להיבדק ובמידת הצורך להשתמש בתוספי תזונה", פורש ד"ר קידר את משנתו. "בנוסף, חשוב לדעת כי עישון, אלכוהול וקופאין מעצימים בחילה, בעוד שסוכריות מציצה וקרטיבים מפחיתים אותה".

להרגיש טבעי

דרכי טיפול רבות להתמודדות עם הבחילות מבוססות על תרופות טבעיות, כמו ויטמינים שונים שרמתם משתנה במהלך ההריון. "הטיפולים הללו הוכחו אמפירית, כלומר ההקאות פסקו בעקבות השימוש בהם", אומר ד"ר דוד. "ההקאות יכולות לגרום להתייבשות ולכן מומלץ מאד לשתות כמויות קטנות פעמים רבות ביום ולצרוך שתיה מתוקה כדי לייצר אנרגיה בגוף".

המבחר של תוספי מזון ותרופות טבעיות להקלה על בחילות הוא גדול. יחד עם זאת, "לא מומלץ להשתמש בתכשירים אלה ללא היוועצות עם רופא, משום שהפיקוח של משרד הבריאות עליהם שונה מתרופות רגילות והשפעתם על העובר לא ידועה", מזהירה דוד. קורן מציע חלופה של 'תרופות טבעיות' בהכנה ביתית: "ניתן ללקק או להריח חתיכת לימון, לשתות לימונדה ללא סוכר, לאכול קרקרים (מקמח מלא או מאורז מלא, שיפון, כוסמין), מלון טרי ושומר טרי או מבושל. עוד מומלץ לצרוך תה משורש ג'ינג'ר טרי, תפוח אדמה אפוי או פירה, מים קרים, למצוץ קוביות קרח או ענבים קפואים, אניס, מליסה. ניתן גם לאכול 6-10 שקדים שהושרו במים למשך 8 שעות, ולשתות מים בהם הושרו פתיתי שיבולת שועל גס".

מזון מזין

לאלה מכן שעדיין חשות בחילה, מומלץ לקרוא ולשנן את 'המדריך המקוצר' של צביקה קורן: "חשוב מאוד להקפיד על תזונה טבעית, איכותית ומאוזנת. כמו-כן, חשוב לאכול בזמנים קבועים ולצרוך מזון בריא; לדוגמה, ירקות כתומים חיים או מבושלים (גזר, בטטה, דלעת, דלורית), ירקות ירוקים (פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, חסה, סלרי, בצל ושום), שקדים, אגוזים, פירות חיים, דגנים וקטניות. הצורה המומלצת ביותר לאכילת ירקות אלו היא אידוי, בישול ואפייה". עוד הוא מוסיף: "כדאי להמעיט באכילת ירקות השייכים למשפחת הסולניים (עגבניות, חצילים, פלפל ירוק ותפוח אדמה), ולהרבות באכילת דגנים מלאים (לחם מקמח מלא, פסטות מקמח מלא, אורז מלא, דוחן, קינואה, כוסמת, שיבולת שועל, גריסים)".

מלבד סוג המזון כדאי לאמץ המלצות נוספות. "חשוב לנוח כאשר עייפים", אומר ד"ר קפלן. "לעתים שעה-שעתיים נוספות של שינה ביום עוזרות בהפחתה של בחילות והקאות. גם שאיפת אוויר צח יכולה להקל על המצב". וייסר מוסיף: "הליכה רגועה וטכניקות הרפיה יכולות גם כן לעזור". מנקודת מבטה של הרפואה הסינית, שמטפלת בבחילות וצרבות באמצעות דיקור, צמחי מרפא ותזונה סינית, "המטרה היא להחזיר את הגוף לאיזון הטבעי", מסכם וייסר.

לסיום, מבקש ד"ר קידר להרגיע: "התופעות חולפות אצל רוב הנשים בשבועות 13-14, אולם אחת מכל 500-800 נשים תחווה את התופעות עד סוף ההריון". סיבה אמיתית לדאגה קיימת רק במצב שבו "כל מה שהאישה אוכלת ושותה היא מקיאה, וכתוצאה מכך היא מאבדת נוזלים ומלחים. בנוסף, אם השתן כהה והאישה חלשה, יש חשש להתייבשות והיא צריכה להגיע למרפאה/בית-חולים, שם תעבור בדיקת לקביעת דרגת ההתייבשות. אם אכן יש צורך, היא תקבל עירוי להחזרת נוזלים וטיפול בנוגדי בחילה. במקרים שונים משתמשים גם בתרופות, כגון פרמין וזופרן לטיפול בבחילה". ד"ר דוד מוסיף בהקשר זה כי "במקרים קיצוניים יתכנו שינויים בתפקודי הכבד. מצב זה מחייב כבר אשפוז והשגחה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה טבעית
פורום הריון ולידה - הלל יפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום