אוהדי ספורט הם שפויים יותר

(0)
לדרג

ראיתם אותם במשחק הגמר של אליפות אירופה בכדורסל: צועקים ובוכים, נעים בין התרוממות רוח לתהומות האכזבה. מתברר שהם שפויים יותר מכולנו

מאת: ראיתם אותם במשחק הגמר של אליפות אירופה בכדורסל: צועקים ובוכים, נעים בין התרוממות רוח לתהומות האכזבה. מתברר שהם שפויים יותר מכולנו

ממצאי מחקרים מדעיים מצביעים על כך שאוהדי ספורט עושים את הדבר הנכון לשמירת בריאותם הנפשית. כתב מגזין האינטרנט Health Scout מדווח היום על ספרו של דניאל וואן, פרופסור לפסיכולוגיה מקנטאקי, ארה"ב.
וואן, בספרו Sports Fans: The Psychology and Social Impact of Spectators" , כותב כי אם אדם אוהד קבוצת ספורט, סביר להניח שבריאותו הנפשית טובה יותר מאשר אדם שאינו מתעניין בפעילות זו.
"אהדת קבוצת ספורט עשויה להיות אחראית לחמישה עד שישה אחוזים מבריאותו הנפשית של אדם", אומר פרופ' וואן.

מתברר כי לפחות שישה מחקרים פסיכולוגיים מצאו כי קיים קשר בין הזדהות עם קבוצת ספורט ובריאות נפשית. כמובן, יתכן שהדבר מצביע על כך שאנשים בריאים יותר נפשית נוטים לאהוד קבוצות ספורט, כך ששאלת הביצה והתרנגולת לא נפתרה. עם זאת, מקווה פרופ' וואן, יתכן שאת התשובה לשאלה זו ניתן יהיה למצוא בתוצאותיו של מחקרו הנוכחי, שעדיין לא פורסם.
במחקר זה, נערך מעקב אחר קבוצת אוהדים מול קבוצת אנשים שאינם מזדהים עם קבוצה מסוימת, במהלך עונת משחקי הכדורסל של קבוצת הקולג' המקומית. בתחילת העונה, עברו הנבדקים הערכה של בריאותם הנפשית שכללה, בין היתר, גם מדדים הקשורים לרמת הבדידות החברתית, הלחץ הנפשי, והערכה עצמית וחברתית. בסיום עונת המשחקים נשאלו הנבדקים את אותן שאלות ונמצא כי, במהלך העונה, השתפרה בריאותם הפסיכולוגית של אוהדי הכדורסל.

מדענים טוענים שממצאים אלו משקפים את החשיבות שמיוחסת לספורט בתרבות האמריקאית. כשברקע המשפחה האמריקנית מפוזרת ברחבי היבשת, כשההערכה למוסדות כמו בתי ספר, כנסיות וממשל יורדת, נותר לאנשים להתקבץ סביב אהדת הקבוצה כנושא מאחד.

גרגורי ג'ונס, דיקן מאוניברסיטת דיוק, הגיב לממצאים באומרו כי "הספורט נותן לך תחושה שאתה שייך למשהו גדול יותר ממך, ויש בו מספר טקסים והרגלים המושכים אנשים פנימה". כך ניתן לראות בטקסי האוהדים, כמו בטקסים דתיים, את ההתכנסות במקום המיוחד, את לבישת הבגדים הטקסיים ואת השירה המיוחדת לאירוע.

יש לזכור כי חלק מן האוהדים עלולים להשתעבד לאהדת הקבוצה עד כדי פגיעה בעבודתם או ביחסיהם האישיים. לדברי וואן, מקרים כאלו הם נדירים יחסית. הוא מזכיר כי מחקר שנעשה בסאן דייגו הראה כי רק לפחות משני אחוזים מאוהדי הספורט יש בעיות ביחסיהם הבין אישיים.

ואם אינך מחבב ספורט ? לדברי פרופ' וואן זה לא נורא: ההמלצה היא לאמץ תחביב דומה. הטבת הבריאות הנפשית אינה קשורה לספורט בלבד. ניתן למצאה בכל פעילות המלהיבה את העוסק בה והמערבת קשר עם אנשים אחרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום