על הקשר שבין עישון מריחואנה לדלקת קרום המוח

(0)
לדרג

התכנסות חברתית לעישון מריחואנה הייתה הגורם שהביא למותו של אדם ולמחלתם של שמונה אחרים בדלקת קרום המוח

מאת: התכנסות חברתית לעישון מריחואנה הייתה הגורם שהביא למותו של אדם ולמחלתם של שמונה אחרים בדלקת קרום המוח

ממצאים חדשים שעלו לגבי התפרצות דלקת קרום המוח שהחלה בשנת 1998 בפלורידה, מעלים כי מפגש לעישון מריחואנה היה מה שהביא להדבקה של קבוצת אנשים במחלה.
ד"ר סטיבן ווירסמה, סגן האפידמיולוג הראשי של מדינת פלורידה, פרסם את ממצאי הבדיקה של משרד הבריאות במדינתו בגיליון האחרון של כתב העת Southern Medical Journal. במהלך החודשים דצמבר 1998 וינואר 1999 ארעה התפרצות של המחלה בפלורידה והתעורר צורך דחוף באיתורם של כל האנשים שבאו במגע עם החולים על מנת לטפל בהם באנטיביוטיקה שתמנע את הידבקותם ואת המשך התפשטות הזיהום.

ההתפרצות הייתה מרוכזת באזור מגורים אחד וכל החולים היו תלמידי בית ספר, אך מבתי ספר שונים. משום כך, החליטו רשויות הבריאות לתת טיפול מניעתי לכל הילדים ובני הנוער באזור ההתפרצות וסך הכל קיבלו שלושה עשר אלף וחמש מאות תושבים טיפול מניעתי.

דלקת קרום המוח (מנינגיטיס), היא זיהום של הקרומים העוטפים את המוח וחוט השדרה. למחלה שתי צורות עיקריות: חיידקית וויראלית. הצורה החיידקית נגרמת על ידי החיידק "ניסרייה מנינגיטיס", היא נדירה יותר אך עלולה להביא למוות: חמישה עד חמישה עשר אחוזים מן החולים בצורה החיידקית עלולים למות ממנה. בנוסף לכך, כרבע מן הילדים והקשישים שנדבקים מן המחלה, נותרים עם נזק מוחי לאחר הריפוי.

ההתפרצות בפלורידה הביאה להדבקה של תשעה חולים ואלו התבקשו במסגרת הברור האפידמיולוגי לדווח על האנשים איתם היו בקשר על מנת לאתר את אלו המצויים בסכנת זיהום. נשאלו שאלות כמו "מי הוא בן זוגך", "בחברת מי אתה שותה משקאות אלכוהוליים" ועוד. בני הנוער החולים שתושאלו, היססו לדווח על קשריהם החברתיים אך משהובטח להם כי המידע ישמר בסודיות, התברר כי הסיבה להדבקות תשעת החולים הייתה התכנסות חברתית לעישון מריחואנה.

בהמשך הועלו שתי השערות לדרך שבה עישון הסם הביא להדבקה: או שעצם העברת הסיגריה ממנה עישנו בין המעשנים הביאה להדבקתם או שעצם ישיבתם יחד בסיטואציה חברתית אינטימית יחסית המעוררת קרבה, גרמה להעברת המחלה.
אחת הדרכים להידבק במחלה היא על ידי מעבר חיידקים מרוק של אדם נגוע לפיו של אדם בריא, כמו למשל בנשיקה, בשימוש בכלי אוכל משותפים או, כמו במקרה פלורידה, על ידי העברת כלי עישון משותף.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום