מחקר: אנשים שמחים חיים יותר

(12)
לדרג

ממצאי מחקר שפורסמו לאחרונה מצביעים על קשר בין חיים ארוכים למחשבות בעלות אופי חיובי. שמחת החיים הארוכים.

מאת: ממצאי מחקר שפורסמו לאחרונה מצביעים על קשר בין חיים ארוכים למחשבות בעלות אופי חיובי. שמחת החיים הארוכים.

ממצאים חדשים ממחקר שנערך במשך 15 שנה בנושא הזדקנות ואלצהיימר, מראים כי רגשות חיוביים בגיל צעיר מגינים בפני מחלות ואף עשויים להאריך חיים.

דויד סנוודון, הפרופסור לנוירולוגיה שעמד בראש צוות החוקרים, אמר כי "מזה שנים ידוע שרגשות שליליים כמו דיכאון או עוינות עלולים לגרום למצבי חולי". "התאוריה שבבסיס המחקר", הוא מסביר, "אומרת כי מצבים רגשיים כמו חרדה, שנאה וכעס הם בעלי השפעה מצטברת על המצב הגופני לאורך זמן. אנשים שנתקפים ברגשות אלו שוב ושוב לאורך היום, במשך עשרות שנים, פוגעים בעצמם ומעלים את סיכוייהם לחלות במחלות לב ושבץ מוחי".
הממצאים פורסמו בגיליון האחרון של כתב העת JOURNAL OF PERSONALITY AND SOCIAL PSYCHOLOGY .

vמחקר המקורי עקב, החל משנת 1986 ובמשך 15 שנה, אחר 678 נזירות. כולן הסכימו לעבור בדיקה גופנית וקוגנטיבית ובדיקות דם מדי שנה. הן אף הביעו את הסכמתן לתרום לאחר מותן את מוחן לצורכי המשך המחקר.
ממצאי המחקר הראו כי שבץ מוחי או חבלת ראש מעלים את הסיכון ללקות במחלת האלהיימר שנים לאחר מכן. בנוסף, נמצא כי נטילת חומצה פולית עשויה לעזור כנגד השפעות המחלה.

לפני מספר שנים, בדק צוות המחקר 180 אוטוביוגרפיות ויומנים אישיים של משתתפות המחקר, שנכתבו בהיותן בשנות העשרים המוקדמות לחייהן (טרם תחילת המחקר). מניתוח הביוגרפיות עלה כי הנזירות שהצליחו לבטא את רגשותיהן בצורה יותר מורכבת, נטו לחלות פחות במחלת האלצהיימר בהמשך חייהן. למעשה, נמצא כי על ידי ניתוח התפקוד הרגשי והמנטלי בגיל צעיר, ניתן לנבא את הסיכון ללקות באלצהיימר עשרות שנים לאחר מכן, וזאת ברמת דיוק של כשמונים וחמישה עד תשעים אחוזים.

לאחרונה עבר שוב צוות המחקר על היומנים האישיים ובדק בתוכנם מילות מפתח כמו "שמחה", "אושר", "עליצות", "אהבה", "תקווה", "מרוצה". סנוודון ועמיתיו מצאו כי נזירות שתארו יותר רגשות חיוביים כגון אלו, חיו בממוצע כעשר שנים יותר מאלו שהביעו פחות רגשות שכאלו.
לדברי סנוודון, הממצאים מתאימים לאלו שהעלו מחקרים אחרים שהראו כי אנשים שקיבלו ציון גבוה במבחנים פסיכולוגיים הבודקים אופטימיות, חיים זמן ארוך יותר מהנבדקים הפסימיסטיים.

סנוודון מסכם כי "זוהי הרגשה טובה להיות שמח ומלא תקווה. אלו מצבים מהנים שמייצרים מעט מאד לחץ נפשי וגופני, והגוף זקוק להם. זהו עוד דבר שאנשים יכולים לעשות למען עצמם על מנת להישאר בריאים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום