מחקר: רופאים המקשיבים למטופליהם זוכים באמונם

(0)
לדרג

צריך יותר ממומחיות רפואית על מנת לזכות באמון המטופל. מממצאי מחקר חדש עולה כי מטופלים בוטחים ברופאים המעניקים אוירה נוחה ועונים לשאלות

מאת: צריך יותר ממומחיות רפואית על מנת לזכות באמון המטופל. מממצאי מחקר חדש עולה כי מטופלים בוטחים ברופאים המעניקים אוירה נוחה ועונים לשאלות

בגיליון האחרון של כתב העת של רופאי המשפחה (Journal of family practice) התפרסמו ממצאי מחקר שבדק 414 מטופלים מ 20 מרפאות שונות ברפואת המשפחה. המטופלים נתבקשו לדרג את התנהגות הרופא המטפל וכן מלאו שאלון המאבחן את רמת האמון ברופא. השאלון מולא שוב כעבור חודש ושוב כעבור חצי שנה.

מן הממצאים עולה כי התנהגויות הרופא הקשורות לרמת אמון גבוהה של המטופל הן : הבעת דאגה למטופל, הענקת אוירה נעימה בבדיקה, הסברים ועידוד המטופל לשאול שאלות, מיומנות טכנית ויכולת תקשורת עם המטופל. בנוסף, נמצא כי הדאגה למטופל ותחושת הנוחות שזה חש אצל הרופא, היו חשובות באותה מידה לאמון כלפי הרופא כמו המיומנות הטכנית של הרופא.
באופן מפתיע, דווקא ההתנהגויות הבאות של הרופא היו פחות חשובות בבניית האמון: התנהגות עדינה של הרופא בזמן הבדיקה, דיון עם המטופל על האפשרויות הטיפוליות העומדות בפניו, יצירת קשר עיין, והתייחסות למטופל כשווה לרופא.


בנוסף נמצא כי אמון המטופל ברופאו קשור להיענות גבוהה יחסית להוראות הטיפול ובכך להקטנת עלויות הטיפול. עוד סיבה להקטנת עלויות הטיפול נובעת מכך שמטופלים הרוחשים אמון לרופאם יבקשו פחות הפניות לבדיקות יקרות ערך, בהאמינם בשיפוטו הקליני של המטפל.
מידת האמון שהושגה ביחסים בין הרופא למטופל, נמצאה, כצפוי, קשורה למידת שביעות הרצון שהמטופל מרגיש לגבי הטיפול שקיבל.

במחקר אף נעשתה השוואה בין קבוצות שונות של מטופלים: גברים לעומת נשים, צעירים לעומת מבוגרים (עד גיל 45 ומעליו), ואלו המטופלים זמן רב אצל הרופא (מעל לשנתיים) לעומת אלו המטופלים זמן קצר יחסית. נמצא כי בסך הכל, הגורמים הקובעים את אמון המטופל ברופאו אינם שונים באופן משמעותי מקבוצה לקבוצה, מה שמראה, לדברי עורכי המחקר, כי הגורמים הקובעים את האמון הם זהים בקרב כל קבוצות האוכלוסייה. עם זאת, בקרב מטופלים מסוימים, עלתה רמת האמון ברופא באם האחרון הפנה אותם למומחים. ממצא זה בלט בעיקר בקרב נשים. עורכי המחקר תולים את ההסבר לממצא זה בכך שבקרב נשים, כמות ההפניות לרופאים מומחים, ובמיוחד רופאי נשים, גבוהה יחסית וחשובה למטופלת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום