מחקר: קעקועים עלולים לחשוף למחלת כבד זיהומית

(0)
לדרג

על מה צריך לחשוב (חוץ מהמראה) כשעושים קעקוע, על היגיינה ועל תנאים סניטריים- כתוב בעור

מאת: מחקר שממצאיו התפרסמו השבוע מצא כי עשיית קעקוע היא הדרך הנפוצה ביותר להידבקות בוירוס הצהבת מסוג סי

ד"ר רוברט היילי מאוניברסיטת דאלס שבטקסס, מעורכי המחקר, אמר כי "עשיית קעקוע היא אחת הדרכים הנפוצות ביותר להידבקות בצהבת זיהומית מסוג סי בארה"ב, גם אם משווים אליה את כל הדרכים האחרות להדבקות כמו הזרקת סמים, עירויי דם בעבר, מופקרות מינית, וגורמים אחרים".

החוקרים מצאו כי הסיכוי להדבק במחלה היה גבוה פי תשע (!) בקרב אנשים שעשו קעקוע לעומת אלו שלא. יתרה מכך: התברר כי שיעור ההדבקות בצהבת סי היה גבוה פי שניים בקרב המקועקעים לעומת אלו המשתמשים בסמים בהזרקה.
הממצאים פורסמו בגיליון האחרון של כתב העת Medicine. צוות מרפאת הכבד של המרכז הרפואי האוניברסיטאי בסן דייגו הגיב עליהם באומרו כי: "עשיית קעקוע היוותה תמיד סיכון להדבקה במחלה אך הנושא לא נחקר עד כה לעומקו ולכן גם המרכז לבקרת ומניעת מחלות בארה"ב (CDC) לא הוציא הנחיות ברורות לגבי הסיכון הטמון בקעקועים".
היום ידוע כי לפחות ארבעה מיליון אמריקנים סובלים מזיהום כרוני בוירוס הצהבת מסוג סי וכשלושים וששה אלף נדבקים בה מדי שנה.

במחקר הנוכחי נבדקו 626 מן המבקרים במרפאה של המרכז הרפואי בדאלס. ל 113 מתוכם היה קעקוע על עורם ונמצא כי עשרים וחמישה מהם (עשרים ושניים אחוז) נושאים את הוירוס בדמם, מה שמעיד על זיהום כרוני. חמישים ושניים איש מתוך אותם 113 עשו את כתובת הקעקע בחנות לקעקועים (ולא במרכז רפואי כלשהו), ומתוך אותם חמישים ושניים איש, אצל שבעה עשר מתוכם נמצא הוירוס (33 אחוז). לעומתם, רק לשלושה וחצי אחוז מן הנבדקים שלהם לא הייתה כתובת קעקע, נמצאה המחלה.

נמצא כי הסיכון להדבקה היה גבוה יותר בקרב אלו שהיו להם מספר קעקועים או קעקוע אחד גדול במיוחד. מסיבה לא ברורה אף התגלה כי הסיכון להדבקה היה גבוה יותר מבין אלו שעשו קעקוע בצבע כלשהו לעומת אלו שעשו קעקוע שחור פשוט. הסיכון היה גבוה יותר גם בקרב אלו שהשתמשו בסמים (לאו דווקא בהזרקה) ואלו שנהגו לצרוך כמויות גדולות של בירה. משום מה לא נמצא שהסיכון להדבקה היה גבוה יותר אצל אלו ששתו משקאות חריפים אחרים מלבד בירה.

ההדבקות בצהבת זיהומית מסוג סי היא בדרך כלל ממוצרי דם. ההדבקה במגע מיני נדירה יותר, במיוחד בהשוואה לוירוס הצהבת מסוג בי ווירוס האידס. הזיהום בוירוס מסוג סי עלול לגרום למחלה כרונית של הכבד הגורמת להרס הרקמה ולאי ספיקת הכבד (שחמת הכבד) או לסרטן הכבד. רוב הנדבקים במחלה אינם יודעים זאת בדרך כלל משום שהזיהום בתחילתו אינו סימפטומטי. רק חודשים או שנים לאחר ההדבקה עלולים להופיע הסימפטומים הראשונים וזאת כשהכבד כבר פגוע במידה חמורה ממחלת השחמת או נגוע בגידול הסרטני.

"אומני קעקועים משתמשים במכשור רוטט, והדם של לקוח אחד יכול לעלות למעלה ולשוב כשהוא מעורב בדמו של הלקוח הקודם", אמר ד"ר היילי, "יש צורך לחטא את כל המכשור בין הלקוחות וברור שזו משימה לא קלה. חלק מן האומנים אף בודקים את חודה של המחט על עורם שלהם טרם הקעקוע ובכך מגבירים את סיכון הלקוחות". והוא מסכם בעצה: "לצערי, מחקרים קודמים הראו כי לקוחות של חנויות קעקועים אינם משווים בין החנויות ובודקים את תנאי הסטריליות שבהן, ומעטים מתוכם מתייחסים לפן הבריאותי של הקעקוע. מומלץ להשוות בין החנויות ובוודאי להיות מודעים לסיכונים הבריאותיים הפוטנציאלים שבעשיית קעקוע".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום