מחקר: נישואים לא מאושרים עלולים לפגוע בלב

(0)
לדרג

והכוונה היא ללב במובן הפיזיולוגי: מחקר חדש מראה כי חיי נישואים שאינם מאושרים עלולים לפגוע בבריאות ליבן של נשים

מאת: והכוונה היא ללב במובן הפיזיולוגי: מחקר חדש מראה כי חיי נישואים שאינם מאושרים עלולים לפגוע בבריאות ליבן של נשים

בכנס השנתי האחרון של החברה הפסיכוסומטית האמריקנית הוצגו ממצאי מחקר על פיהם, נשים שאינן מרוצות מחיי נישואיהן, נמצאות בסיכון גבוה לפיתוח חסימות בעורקים, המובילות לשבץ מוחי והתקפי לב. בנוסף, נמצא במחקר, נשים אלו נמצאות בסיכון לפתח יתר לחץ דם ורמות כולסטרול גבוהות בדמן.
יש לציין כיבמחקרים קודמים נמצא כי חיי נישואים שאינם מאושרים אינם משפיעים בצורה שכזו על גברים.

החוקרים, ברשותה של פרופסור לינדה גאלו מאוניברסיטת קנט שבארה"ב, עקבו אחר כחמש מאות נשים בין הגילאים ארבעים ושתיים לחמישים. המשתתפות מילאו בתחילת המחקר שאלונים הנוגעים לאיכות נישואיהן. השאלות נגעו בנושאים כמו טיב התקשורת בין בני הזוג, קיום יחסי מין, ותחומי עניין משותפים. אחת עשרה שנים לאחר מכן, נבדק מצבן הגופני של אותן נשים.
החוקרים בדקו במיוחד את אותן נשים שחיי הנישואים שלהן לא היו מוצלחים ואת אלו שדיווחו כי אינן מרוצות מהם. במחקר נמצא כי אותן נשים, שלא במפתיע, נטו לחוש כעוסות, מדוכאות וחרדות וזאת לאחר שהוצאו מן המחקר נבדקות הסובלות ממחלה גופנית קשה או מצוקה נפשית משמעותית (כמו דיכאון קליני).

לאחר אחת עשרה שנים, התברר כי נשים שלא היו מרוצות מנישואיהן, סבלו מיתר לחץ דם ודופק גבוה, כמו גם מרמות גבוהות של כולסטרול "רע". אולם הממצא המשמעותי ביותר נתגלה על ידי מדידת עוביים של עורקי התרדמה (הקרוטיד) אצל אותן נשים. עורקי התרדמה, המצויים משני צידי הצוואר, מובילים את רוב אספקת הדם למוח. עיבוי של עורקים אלו עלול להצביע על חסימתם ועל סיכון לשבץ מוחי בהמשך. נמצא כי עובי העורק היה 0.8 מ"מ אצל נשים שהיו פחות מרוצות מחיי הנישואים שלהם, בעוד שאצל נשים שהיו מרוצות היה עובי העורק הממוצע 0.76 מ"מ.

לדברי גאלו, הדעה השלטת כיום היא שדחק נפשי (סטרס), העלול להתלוות לנישואים לא מוצלחים, גורם לעליית ערכי הדופק ולחץ הדם. עם הזמן, עליות אלו מובילות לפגיעות בדפנות העורקים, ובאזורי הפגיעות נבנות חסימות הגורמות לעיבוי העורקים, ובהמשך לצמצום עד לעצירה מוחלטת של אספקת הדם אל האיברים אותם מספקים העורקים הפגועים. התהליך עלול להוביל בסופו של דבר לשבץ מוחי או לאוטם בשריר הלב (התקף לב).

ד"ר אסתר שטרנברג, חוקרת מוח ממכון הבריאות הלאומי האמריקני (N.I.H), הגיבה על ממצאי המחקר באומרה כי כיום ידוע שדחק נפשי יכול להשפיע על הלב בצורות שונות. כך, כאשר מתעוררת בעיה הגורמת לדחק, מתחיל לפעול מנגנון הנקרא: "הילחם או ברח" (Fight or Flight), שבעצם מכין אותנו למלחמה על חיינו: אדרנלין ותרכובות דמויות אדרנלין מופרשים בגוף, מה שגורם לדופק וללחץ הדם לעלות. התהליך כולו קורה תוך עשיריות שנייה ושב על עצמו בכל פעם שאנו נכנסים למצב הלחץ.

"יש לציין", אומרת פרופסור גאלו, "כי מחקרים קודמים הראו שאצל גברים לא קיים קשר כה משמעותי בין חיי נישואים גרועים לבין בריאות רעועה. אצל גברים דווקא נמצא כי חיי הנישואים משפיעים על בריאותם לטובה, ללא קשר לאיכות הקשר. עם זאת, נמצא כי הגורם שכן משפיע על בריאותם של גברים הוא הסיפוק או חוסר הסיפוק שהם מקבלים מעבודתם".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום