מחקר: שתיית קפה "תורכי" מעלה את הכולסטרול בדם

(0)
לדרג

מחקר חדש מצביע על כך שאם כבר החלטתם לשתות קפה, מומלץ קפה לאחר סינון. זה פשוט טוב יותר ללב.

מאת: מחקר חדש מצביע על כך שאם כבר החלטתם לשתות קפה, מומלץ קפה לאחר סינון. זה פשוט טוב יותר ללב.

ממצאי המחקר פורסמו במהדורתו האחרונה של כתב העת האמריקאי לאפידמיולוגיה. עולה מהם כי שתיית קפה מבושל מעלה את רמת הכולסטרול ה"רע" אך באם משתמשים בפילטר אזי הסכנה פחותה בהרבה.

המחקר סקר ארבעה עשר מחקרים קודמים שבהם נבדקו רמות הכולסטרול וצריכת הקפה ושנערכו בין השנים 1985 ל 1992. מסיכום תוצאות המחקרים התברר כי העלייה בכולסטרול הייתה זניחה באם הקפה היה מסונן.
מצד שני, קפה מבושל ("קפה תורכי") הביא לעליית הכולסטרול ה"רע", המכונה LDL, בדם .
קפה נטול קפאין הביא גם הוא לעליית הכולסטרול ולכן, מעריכים החוקרים, סיבת עליית הכולסטרול קשורה לשמנים המצויים בפולי הקפה, שמנים המורחקים על ידי סינון.

ד"ר מיכאל קלאג, פרופסור בבית הספר לרפואה ג'ון הופקינס, מעורכי המחקר, אומר בעקבות פרסום ממצאי מחקרו כי " מה שצריך להדאיג את שותי הקפה הבלתי מסונן הן ההשפעות שיש למשקה על רמת הכולסטרול בדם. כולסטרול גבוה מסוג LDL מביא להצרת עורקי הלב, ובסופו של דבר למחלת לב".

מחקרים קודמים בנושא נערכו לפני שנת 1975, כשסינון הקפה בעזרת פילטר עדיין לא היה בשימוש. כך למשל, אומר ד"ר וולינסקי, קרדיולוג מהמרכז הרפואי "הר סיני" שבניו יורק, לפני מספר שנים פורסמו ממצאיו של מחקר נורבגי שהראו כי שתיית קפה מעלה את הכולסטרול בדם. אך לאחר זמן קצר התברר כי בתקופת מלחמת העולם השניה, שאז נבדקה צריכת הקפה, הנורבגים נהגו להרתיח את הקפה שלהם כדי למצות את הטעם מחומר הגלם הירוד שהשתמשו בו. הרתחה זו, טוען וולינסקי, גרמה לעליה בכולסטרול.
כיום, כשרוב הקפה שנשתה (כולל קפה נמס), אינו מגיע לרתיחה לזמן ממושך עם המים שבו, ההשפעה על רמת הכולסטרול אצל רוב לוגמי הקפה היא זניחה.

כיום, מסכם וולינסקי, הבעיה העיקרית של לוגמי הקפה הפכה להיות הקרואסונים , הבראוניז וכל יתר המאפים שנצרכים במקביל לשתייה. מאפים אלו מעלים את שומני הדם הרבה יותר מכוס הקפה הנלווית אליהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום