מחקר: כארבעים אחוז ממקרי האסתמה בילדים ניתנים למניעה

(0)
לדרג

מחקר שהתפרסם לאחרונה מצא כי ניתן למנוע כמעט ארבעים אחוז ממקרי האסתמה בילדים רק על ידי ניקיון הבית והרחקתם של עשן סיגריות וחיות מחמד מן הילד החולה.

מאת: מחקר שהתפרסם לאחרונה מצא כי ניתן למנוע כמעט ארבעים אחוז ממקרי האסתמה בילדים רק על ידי ניקיון הבית והרחקתם של עשן סיגריות וחיות מחמד מן הילד החולה.

בגיליון האחרון של המגזין Pediatrics התפרסם מחקר שמצא כי עישון פסיבי, חיית מחמד בבית ושימוש בתנורי גז לחימום הבית, אחראים לשלושים ותשעה אחוזים ממקרי אסטמה בילדים מתחת לגיל שש.

עורך המחקר, ד"ר ברוס לנפיר, פרופסור לרפואת ילדים מסינסינטי, טוען כי על אף כל המשאבים המושקעים בתחום הבריאות ובמחלת האסטמה בפרט, הרי שאנו שוכחים לשים לב לגורם הבסיסי ביותר בהחמרת המחלה: בית החולה. לדבריו, באם היו מוסרים הגורמים המחריפים את המחלה מסביבת הילד הרי שבהחלט ברור כי מספר הילדים החולים היה יורד באופן משמעותי.

ד"ר ננסי אולסון, חברת האקדמיה האמריקנית לאסטמה, הגיבה לפרסום המחקר באומרה כי הממצאים היו צפויים ורוב הרופאים כבר היו מודעים מזה זמן רב לחשיבות הגורם הסביבתי במחלה. עם זאת, הוסיפה, הבעיה היא להביא את ההורים לשנות את סביבת הבית.
אחוז הילדים הסובלים מהמחלה בארצות הברית עלה באופן משמעותי בשנים האחרונות. לדוגמא, בין השנים אלף תשע מאות שמונים לאלף תשע מאות תשעים ושלוש, שיעור הילדים החולים מקרב האוכלוסייה עלה בשיבעים וחמישה אחוז, כשרוב העלייה בשיעור זה היא בקרב ילדים מתחת לגיל חמש.

במחקר הנוכחי נבדקו נתוניהם של מעל שמונת אלפים ילדים הסובלים מאסטמה והתברר כי אחד מגורמי הסיכון המשמעתיים ביותר, ואחד הקלים ביותר לטיפול, הוא עישון פסיבי. חשיפה לעישון, אם כעוברים ברחם ואם לאחר הלידה, העלתה את הסיכון לאסטמה בשיבעים אחוז. מכאן עולה כי הפסקת העישון בבית (או לפחות אוורור הבית) חשובה מאין כמוה לבריאות הילד.

אחד הממצאים שעלו מן המחקר הוא כי ילדים שגרים בבתים מאווררים היטב נוטים פחות לפתח את המחלה. ד"ר אולסון הגיבה על כך באומרה כי יש להימנע ככל האפשר משטיחים מקיר לקיר, מוילונות מרובים בבית ואף מבובות של חיות המהווים כולם מדגרת גידול לקרדית אבק הבית, יצור זעיר שהפרשותיו גורמות לתופעות אלרגיות ולסימפטומים של אסטמה.

המחקר אף מצא כי נוכחות כלב בבית מעלה את הסיכון לאסטמה בשישים אחוז. שימוש בתנור גז לחימום הבית העלה את הסיכון למחלה בשמונים אחוז וזאת בשל החומרים הנפלטים בתהליך הבעירה שגורמים לגירוי מערכת הנשימה אצל ילדים.
לסיכום ממצאי המחקר, אמר ד"ר לנפיר, כי הסביבה הביתית היא, להערכתו, התחום המוזנח ביותר מבין תחומי בריאות הציבור ועתה, לאור ממצאי המחקר, הוא מקווה כי הדבר ישתנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום