צהבת של היילוד

(0)
לדרג

צהבת של היילוד הינה תופעה שכיחה בקרב תינוקות שזה עתה נולדו. ד"ר שמואל יורמן מסביר מדוע אין סיבה להילחץ

מאת: ד"ר שמואל יורמן

צהבת היילוד מופיעה בכ-50% מהתינוקות בימים הראשונים לאחר לידתם. למרות השם "צהבת", אין זו מחלה רגילה אלא תופעה פיזיולוגית. בצהבת של הילוד, הכבד אינו מסוגל לפנות את הבילירובין, האחראי לצבען הצהוב של הרקמות ומהווה תוצר לוואי של פירוק כדוריות הדם האדומות בדם. כדוריות הדם האדומות הן האחראיות על נשיאת החמצן בחיים התוך עובריים ובחיים החוץ עובריים לאחר הלידה.

פירוק הכדוריות האדומות

לכל אחד מאיתנו יש רמה מסוימת של בילירובין בדם. בדרך כלל רמתו נמוכה בגלל פעילות יעילה של הכבד. אצל תינוק שזה עתה נולד, הכבד עדיין אינו מפותח מספיק ופעמים רבות כמות כדוריות הדם האדומות גדולה מאשר אצל מבוגר. מיד לאחר הלידה מתחיל תהליך של הרס כדוריות הדם האדומות העובריות, במקביל ליצירתן של כדוריות דם שבהן אנו משתמשים במהלך כל חיינו. תוצר הלוואי של פירוק הכדוריות האדומות (הבילירובין) מגיע, כאמור, לכבד ואמור להיות מפונה על יד הכבד מהגוף. חוסר בשלות של הכבד אצל חלק מהתינוקות גורם לצבירה של תוצר הפירוק ומתבטא כצהבת אצל התינוק.

צהבת מתבטאת ונראית לעין רק לאחר שכמות הבילירובין עולה מעבר לרמה של 5% מיליגרם (אצל אדם מבוגר הרמה מגיעה לכדי 1% מיליגרם בלבד). עם זאת, מאחר שאין זו מחלה, הרי שאין חשש להידבק מהיילוד. צהבת מסוג זה נמשכת מספר ימים וחולפת בדרך כלל אחרי כשבוע מיום הלידה.

טיפול במקרים קשים

במקרים בהם קצב הריסת כדוריות הדם האדומות גבוה יותר, רמת הצהבת תהיה גבוהה יותר ועלולה להוות סכנה לתינוק. מקרים אלו שכיחים יותר במקרה של חוסר התאמה בין סוג הדם של האם והיילוד או במקרים של Rh שלילי של האם וחיובי אצל התינוק. במקרים של צהבת, שרמתה היא מעבר לערך מסוים, משכיבים את התינוק תחת מנורה מיוחדת בעלת גוון אור כחלחל. אור זה מפרק את הצהבת הגלויה לעין ועוזר לכבד להוריד את רמתה.

במקרים נדירים בהם קצב העלייה של הבילירובין הוא מהיר ורמת הצהבת גבוהה במיוחד ומהווה סכנה למוח התינוק, קיימת האפשרות לבצע החלפת דם בכדי למנוע נזק עתידי. חשוב לדעת שלפעמים צהבת היילוד עלולה להימשך גם מעבר לשבוע ימים (עד 4-5 שבועות). לרוב, אלו מקרים בהם התינוק מוזן בהנקה בלבד. כאשר חלב האם עדיין לא קיים בכמויות גדולות, האכלה תדירה של התינוק מסייעת ביצירת חלב מצד אחד ומצד השני בהורדת ערכי הצהבת אצל התינוק בקצב מהיר יותר.

שחרור היילוד ומעקב

בדיקת הצהבת נעשית על-ידי דקירה קלה בעקב היילוד, איסוף מספר טיפות דם לצינורות זכוכית ובדיקה של רמת הצהבת במעבדת המחלקה. המעקב אחר התפתחות צהבת היילוד והטיפול בה נעשה על ידי צוות מחלקת יילודים ופגים. לאחר שחרור היילוד, יתבקשו הוריו להגיע למרפאת המעקב במחלקה על מנת לוודא החלמתו המלאה.

ד"ר שמואל יורמן הוא מנהל יחידת ילודים וטיפול נמרץ בפגים במרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה ובפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום