פותח חיסון נגד איידס הפועל על קופים

(0)
לדרג

חוקרים מארה"ב התקרבו צעד נוסף לפיתוח המיוחל של חיסון נגד מחלת האיידס. החוקרים הצליחו לפתח חיסון, שהוזרק לקופים, ומנע את התפתחות מחלת האיידס בקופים שהודבקו במחלה. עוד צעד לניצחון על האיידס

מאת: חוקרים מארה"ב התקרבו צעד נוסף לפיתוח המיוחל של חיסון נגד מחלת האיידס. החוקרים הצליחו לפתח חיסון, שהוזרק לקופים, ומנע את התפתחות מחלת האיידס בקופים שהודבקו במחלה. עוד צעד לניצחון על האיידס

חוקרים מארה"ב הצליחו לפתח חיסון נסיוני שמונע את התפתחות מחלת האיידס בקופים שהודבקו במחלה. החוקרים השתמשו בחיסון שהכיל חומר גנטי של נגיף האיידס, HIV, יחד עם שני חלבונים ממערכת החיסון. לחוקרים התברר כי למרות שהחיסון לא מנע את הדבקת הקופים באיידס, מערכת החיסון שלהם התעוררה לפעולה והצליחה, ברוב המקרים, לשלוט בהתפרצות הנגיף.

מתוצאות המחקר עולה כי גם לאחר ארבעה חודשים מההדבקה באמצעות החיסון, נמצאו בקופים רמות נמוכות או בלתי מדידות של נגיף האיידס וכי הקופים שמרו על רמה גבוהה של תאי T, התאים שנלחמים בנגיף.

בראיון לחדשות רויטרס, כינה ד"ר נורמן לטווין את הממצאים "פרובקטיביים", זאת משום שהם מקדמים את הרעיון שחיסון דומה יוכל לשנות את מסלול התפתחות מחלת האיידס בבני אדם, גם לאחר הידבקות במחלה.

בניסוי, שד"ר לטווין ועמיתיו מהמרכז הרפואי "בית ישראל" בבוסטון פרסמו את בגיליון ה20- באוקטובר שלScience, הודבקו קופים מחוסנים ובלתי מחוסנים בנגיף האיידס. החוקרים מצאו כי קבוצת הקופים הבלתי מחוסנים סבלה ממערכת חיסון שהגיבה בצורה חלשה לנגיף, ובנוסף סבלו הקופים מירידה חדה במספר תאי ה-T במערכת הדם, דבר שהוביל לחוסר יכולת להילחם בזיהומים. כשלעיתים קרובות, ירידה חדה ברמת תאי ה-T מרמזת על התפרצות מחלת האיידס בגוף.

מנגד, קבוצת הקופים המחוסנים אמנם נדבקו באיידס אולם המערכת החיסונית שלהם הגיבה בצורה חזקה נגד הנגיף. יתרה מזאת, גם בסוף המחקר הקופים לא הראו שום סימן כי הם מתקדמים לעבר התפרצות של המחלה.

החוקרים בראשותו של ד"ר לטווין מקווים לנסות את החיסון על בני אדם בתוך כמה שנים, אולם הוא מדגיש כי החיסונים הנחקרים כעת לא יצליחו ככל הנראה למנוע הידבקות במחלת האיידס. יחד עם זאת, החיסונים יוכלו לעזור למערכת החיסונית של אנשים שכבר נדבקו במחלת האיידס .

"אנחנו נמשיך לשאוף למטרה הסופית והיא מניעת מחלת האיידס", מסכם ד"ר לטווין.

מקור:
Science 2000;290:486-492

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום