מחקר: רבע מהנשים מקבלות תשובה חיובית שגויה לסרטן שד

(0)
לדרג

מחקר שנערך בארה"ב גילה כי נשים מגיל 50 המבצעות אחת לשנה ממוגרם, תרשים שד שהיא בדיקה לגילוי סרטן, עלולות לקבל עד שלוש תוצאות חיוביות שגויות במהלך חייהן. רבע מהנשים במחקר קיבלו תשובה חיובית לסרטן שד, תשובה שהתגלתה במהלך בדיקות נוספות כשגויה

מאת: מחקר שנערך בארה"ב גילה כי נשים מגיל 50 המבצעות אחת לשנה ממוגרם, תרשים שד שהיא בדיקה לגילוי סרטן, עלולות לקבל עד שלוש תוצאות חיוביות שגויות במהלך חייהן. רבע מהנשים במחקר קיבלו תשובה חיובית לסרטן שד, תשובה שהתגלתה במהלך בדיקות נוספות כשגויה

חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בוסטון, בראשותה של ד"ר סינדי כריסטיאנסן, רצו לזהות את הנשים שיש להן סבירות גבוהה יותר לקבל תשובה חיובית שגויה לבדיקת סרטן השד. במקרה של תשובה חיובית שגויה, מודיעים לאישה כי התגלו בגופה תאים סרטניים או תאים טרום-סרטניים, כשלמעשה אין בגופה סרטן כלל.

בנוסף בחנו החוקרים את הדרך בה מבצעים ממוגרמות כדי לראות האם דרך הבדיקה תורמת לתוצאות חיוביות שגויות.

החוקרים בדקו את תוצאות הבדיקה של כמעט 10,000 ממוגרמות שבוצעו על 2,227 נשים, בין הגילים 40 עד 69.

מתוצאות המחקר עולה כי מתוך כלל הנשים, 6.5 אחוזים מהן קיבלו תשובה חיובית לסרטן שהתבררה כשגויה ו-23.8 אחוזים מהנשים חוו לפחות פעם אחת תוצאה חיובית שגויה. "מצאנו ארבעה גורמים שהגבירו את הסיכון לתוצאה חיובית שגויה: נשים צעירות יותר, נשים המשתמשות באסטרוגן, נשים שעברו בדיקת ביופסיה בעבר ונשים שהייתה להן היסטוריה של סרטן במשפחה", אמרה ד"ר כריסטיאנסן לחדשות רויטרס.

עוד עולה מהמחקר כי ישנם גורמים העלולים להשפיע על תוצאה חיובית אך שגויה. לדוגמא, ככל שעבר יותר זמן בין ביצוע ממוגרה אחת לשניה כך עולה הסיכון לתוצאה חיובית שגויה. כמו גם במקרים בהן לא משווים את תוצאות הבדיקה הנוכחית לקודמת.

צוות החוקרים מקווה כי ההתמקדות על גורמי הסיכון לתוצאות שגויות תוביל נשים לקבל יותר מידע על תהליך הבדיקה.

"נשים שאין להם ממוגרמה קודמת להשוואה לממוגרמה הנוכחית נמצאות בסבירות גבוהה יותר של 75 אחוזים לקבל תוצאה חיובית שגויה", מסבירה ד"ר כריסטיאנסן, "אז אנו ממליצים לנשים לשמור תוצאות בדיקת ממוגרמה קודמות כדי לעזור לתהליך". ד"ר כריסטיאנסן מוסיפה כי לנשים הנוטלות אסטרוגן יש סבירות גבוהה יותר של 29 אחוזים לקבל תוצאה חיובית שגויה.

"המידע הזה יכול להקל על החרדה שנשים חשות כאשר הן נקראות לבדיקות נוספות", מציינת ד"ר כריסטיאנסן.

"לרוב הנשים יש סיכוי לקבל תשובה חיובית שגויה ואם נשים יידעו שיש סבירות גבוהה כי הן ייקראו לבדיקות נוספות, הן לא תצטרכנה לדאוג בצורה מוגזמת", מסכמת עמיתתה למחקר, מארי ברטון, בראיון לחדשות רויטרס.

מקור:
Journal of the National Cancer Institute 2000;92:1657-1666

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום