מחקר: כריות האוויר במכוניות מסוכנות בתאונות קלות

(0)
לדרג

בעוד כריות האוויר יכולות להציל חיים בתאונות קשות, מחקר שנערך בארה"ב חושף כי כריות האוויר גורמות יותר נזק מתועלת בתאונות קלות וכי נשים חשופות יותר מגברים לפציעה מכריות האוויר. החדשות הטובות: חברות הרכב מפתחות כריות אוויר משוכללות יותר

מאת: בעוד כריות האוויר יכולות להציל חיים בתאונות קשות, מחקר שנערך בארה"ב חושף כי כריות האוויר גורמות יותר נזק מתועלת בתאונות קלות וכי נשים חשופות יותר מגברים לפציעה מכריות האוויר. החדשות הטובות: חברות הרכב מפתחות כריות אוויר משוכללות יותר

מחקר שנערך בארה"ב מגלה כי כריות האוויר גורמות לפציעות בתאונות קלות, פציעות שהן חמורות יותר מהפציעה שהייתה עלולה להיגרם מהתאונה עצמה. המחקר, שנערך על ידי ד"ר מריה גומז מבית הספר לבריאות הציבור ע"ש ג'ון הפקינס בעיר בולטימור בארה"ב, בדק את נתוני תאונות הדרכים בין השנים 1996-1993 שנאספו במערכת הלאומית למדגמי רכב בארה"ב.

ממצאי המחקר, שפורסם בגיליון אוקטובר של האגודה האמריקנית לבריאות הציבור, מגלים כי ב-22 אחוזים מהתאונות החזיתיות, או קרובות לתאונות חזיתיות, הופעלה מערכת כריות האוויר. מערכת כריות האוויר הורידה ב-42 אחוזים את הסיכון למוות, הן אצל נשים והן אצל גברים.

אולם התברר מהנתונים כי בתאונות קלות מאוד, הסיכון לפציעה קלה הוא גבוה יותר מהיתרונות שמציעה כרית האוויר. בגברים, כרית האוויר מגנה על הנוסע רק בתאונות שמהירותן עולה על 5 קמ"ש, ואילו אצל נשים, הכרית מגינה עליהן רק בתאונות הקורות במהירות העולה על 27.5 קמ"ש.

"מנקודת מבט סטטיסטית, כריות אוויר קדמיות מגנות על הנהג או הנהגת רק במקרים הקשים של תאונות חזיתיות, או קרובות לחזיתיות", אמרה ד"ר גומז בראיון לחדשות רויטרס, "בתאונות הקלות, לעומת זאת, השורה התחתונה של כריות האוויר היא פציעה".

המשמעות היא, לדברי ד"ר גומז, שבתאונות קשות כריות האוויר מורידות את הסיכון לפציעה קשה או קטלנית, אך בתאונות קלות ישנה סבירות גדולה יותר לפציעה דווקא מכריות האוויר.

ד"ר גומז מסבירה כי כריות האוויר, בכלי רכב שיוצרו לפני שנת 1998, תוכננו לפעול בהתנגשות קלה יותר מאשר הן מביאות תועלת, כשרמת ההתנגשות אצל נשים היא גבוהה יותר מגברים.

יחד עם זאת, הוסיפה ד"ר גומז כי תכנונים חדשים של כריות האוויר מתוכננות כל שהן תפעלנה רק בתאונות בעלות התנגשות חזקה יותר וכי התכנון החדש ישפר את ביצועי כריות האוויר מבחינה בטיחותית.

מקור:
American Journal of Public Health 2000;90:1575-1581

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום