מציקים לכם בעבודה? אתם גם לוקחים יותר ימי מחלה

(0)
לדרג

הצקות והטרדות עלולות לגרום לעובדים להיות יותר חולים, כך עולה ממחקר שנעשה על עובדי בית חולים

מאת: הצקות והטרדות עלולות לגרום לעובדים להיות יותר חולים, כך עולה ממחקר שנעשה על עובדי בית חולים ואשר גילה כי העובדים שסיפרו לחוקרים על הצקות והטרדות במקום העבודה לקחו הרבה יותר ימי מחלה מאחרים. העבודה היא בריאות?

חוקרים מאוניברסיטת הלסינקי בפינלנד, ערכו מחקר על עובדי בית חולים גדול במטרה לבדוק את המכנה המשותף בין העובדים אשר לוקחים יותר ימי מחלה מעובדים אחרים. הם גילו כי עובדים שמציקים להם או מטרידים אותם בעבודה גם לקחו יותר ימי מחלה.

"הצקה או הטרדה במקום העבודה כוללים מרכיבים כמו ויכוחים ועימותים, בידוד חברתי וחוסר תמיכה מחברים לעבודה", מסבירה ד"ר מיקה קיוימקי מאוניברסיטת הלסינקי, "בעבר כבר עלתה המחשבה כי בעיות במערכות יחסים חברתיות מדכאות את יכולת הגוף להתגונן ממחלות".

קיוימקי ועמיתיה למחקר סקרו למעלה מ-5,500 עובדי בית חולים בפינלנד ושאלט אותם על "התנהגות שלילית במטרה להציק או להכאיב, שחיקה או תסכול במקום העבודה". במקביל בדקו החוקרים את מספר ימי המחלה של כל עובד.

חמישה אחוזים מהעובדים סיפרו כי מציקים להם במקום העבודה, כך מדווחים החוקרים בגליון אוקטובר של רפואה תעסוקתית וסביבתית, ללא קשר לגיל, מין, סוג עבודה, הרגלים כמו עישון ושתיית אלכוהול. מסתבר כי בקבוצת העובדים שדיווחה על הצקות ישנו שיעור גבוה יותר של מחלות כרוניות והם גם שוקלים מעט יותר.

"העובדים שהציקו להם במקום העבודה לקחו 51 אחוזים יותר ימי מחלה שאושרו על ידי רופא בשל סיבות רפואיות, מאשר העובדים שלא חוו הצקה או הטרדה בעבודה", כותבת קיוימקי במחקרה.

לא רק העובדים שהציקו להם בעבודה היו יותר חולים, החוקרים מצאו כי גם אלו שעובדים אתם לקחו יותר ימי מחלה. 59 אחוזים מתוך העובדים שסיפרו כי לא מציקים או מטרידים אותם עבדו במקום בו הציקו או הטרידו עובדים אחרים ושיעור ימי המחלה שלהם היה גבוה בתשעה אחוזים ממקומות עבודה בהם לא היו הטרדות או הצקות בכלל.

קיוימקי ועמיתיה מסבירים כי קשיים חברתיים יכולים להשפיע על בריאות האדם משום שהם משפיעים על מערכת החיסון והמערכת ההורמונלית בגוף. החוקרים מציינים כי לבעיות בין-אישיות במקום העבודה יש תוצאות שליליות גדולות יותר אותן בעיות מחוץ לעבודה.

החוקרים מדגישים כי הצקות והטרדות קורות בכל הדרגים התעסוקתיים. "הצקות והטרדות במקום העבודה הם צורה נוספת של עימותים בין-אישיים, ללא קשר לסוג מסוים של מקצוע או עובדים", מוסיפים החוקרים.

החוקרים מציינים כי העלות הכלכלית של הצקות והטרדות במקום העבודה היא גבוהה. בנוסף להפסד ימי העבודה בשל המחלה בשל ההצקות וההטרדות במקום העבודה, הרי שבבית חולים למשל, לעובדים תהיה פחות מוטיבציה, הטיפול בחולים יהיה גרוע יותר וגורם לעובדים למצוא מקום עבודה אחר.

"להצקות והטרדות בעבודה יש תוצאות שליליות, והורדת רמות ההצקה יעזרו לא רק לקרבן אלא גם למעסיקיו", מסכמים החוקרים ומוסיפים כי כבר כמה מדינות באירופה החלו להשקיע במניעת הצקות במקום העבודה.

מקור:
Occupational and Environmental Medicine 2000;57:656-660

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום