עכשיו המדע מסכים: משתלם לשחק "משחק הוגן"

(0)
לדרג

לפי ההיגיון הישר, כמו גם ההגיון האבולוציוני של "המתאים שורד", עדיף לשמור את כל המשאבים לעצמך ולא להתחלק עם אחרים. מחקר מדעי מוכיח כי לשחק "משחק הוגן" גם משפר את הדימוי שלך בעיני אחרים וגם משתלם. איך לא לצאת פראייר - הגרסה המדעית

מאת: לפי ההיגיון הישר, כמו גם ההגיון האבולוציוני של "המתאים שורד", עדיף לשמור את כל המשאבים לעצמך ולא להתחלק עם אחרים. מחקר מדעי מוכיח כי לשחק "משחק הוגן" גם משפר את הדימוי שלך בעיני אחרים וגם משתלם. איך לא לצאת פראייר - הגרסה המדעית

צופי שעשועון הטלוויזיה "הכספת" של ערוץ 2 ודאי מכירים את השלב שבו המתמודד מנהל מו"מ עם המשתתפים האחרים בתכנית כדי לקנות מהם תשובה לשאלה, כשהמטרה של המתמודד היא לשלם מעט ככל האפשר, לעומת המשתתף שמנסה לקבל כמה שיותר עבור התשובה הנמצאת ברשותו.

תוך שימוש בסדרה של משחקים הצליחו חוקרים להבין כיצד משחק הוגן,fair play, משתלב בתאוריית האבולוציה של דרווין. במאמר שפורסם בגיליון השבועי של Science (מדע), טוענים החוקרים כי אנשים שדורשים חלוקה הוגנת של המשאבים מעלים את הדימוי שלהם בעיני החברה. לכן במהלך האבולוציה, אנשים אלו ישרדו ותפיסת ה-"משחק ההוגן" שלהם תשרוד עימם.

אז איך זה עובד בדיוק ?

כדי לבדוק בצורה מדעית את תפיסת ה-"משחק ההוגן" של המין האנושי, פיתחו החוקרים, בראשותו של מרטין נווק מהמכון למחקר מתקדם בניו ג'רסי, מודל מתימטי מיוחד. בעבר, ביצעו החוקרים ניסוי שנקרא "משחק האולטימטום" שנועד לבדוק את התייחסותם של בני אדם למשחק הוגן.

במשחק שני משתתפים ולשניהם מוצע הסיכוי לזכות בסכום מסוים של כסף אולם הם חייבים להחליט יחד כיצד להתחלק בו. אחד מציע לשני חלוקה מסויימת כשהמשתתף השני יכול לקבל את ההצעה או לדחות אותה. אם המשתתף מסרב להצעת החלוקה שניהם לא מקבלים דבר.

לפי ההיגיון, "המקבל" במצב כזה אמור לקבל כל הצעה שהיא, שכן היא עדיפה על התוצאה של אין כסף לשניהם", מסביר נווק, "ו-"המציע" אמור להציע מעט ככל האפשר".

אולם סדרה של מחקרים הוכיחו כי אנשים אינם עובדים בצורה הגיונית כזאת. הם לרוב מציעים 40 עד 50 אחוזים מהכסף ומסרבים להצעה של פחות מ-30 אחוזים. נווק וצוות החוקרים השתמשו במודל המתימטי שפיתחו כדי להבין מדוע זה קורה.

החוקרים הניחו כי אנשים מודעים לאיך אחרים משחקים את משחק ה-"אולטימטום" וכי מודעות זו משפיעה על הדרך בה הם ינהלו את המו"מ ביניהם. בהשלכה על ה-"עולם האמיתי", אם מישהו מפתח שם של אחד שדורש עסקה הוגנת, יש סיכוי גבוה יותר שיציעו להם עסקה הוגנת.

"אתה לא רוצה להיות זה שיש לו שם של אחד שלא קיבל דבר", מסביר נווק. בראייה החדשה הזאת, זה הגיוני יותר לקחת את הסיכון של להישאר עם כלום ולדרוש חלק הוגן עבורך. "אם אתה מתעלם מהעניין של הדימוי או ה-"שם", אומר נווק, "משחק הוגן הוא פשוט לא הגיוני".

האבולוציה, לפי נווק, העדיפה את המשחק ההוגן ושיתוף הפעולה על פני הבחירה היותר הגיונית של אנוכיות. החוקרים מציינים עוד כי דימוי המבוסס על מחויבות וקשר לאחרים משחקות תפקיד חשוב בהיסטוריה של התפתחות החיים הכלכליים.

מקור:
Science 2000;289:1773-1775.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום