פריצת דרך בטיפול בשחפת?

(0)
לדרג

פריצת דרך בטיפול בשחפת?

ע"י התחקות אחרי דרך פעולתו של חיידק השחפת נפתח לאחרונה פתח למדעני הרפואה ליצור טיפולים פשוטים ויעילים יותר למחלת השחפת אשר "צוברת פופלריות" בשנים האחרונות.

"באמצעות חסימה של אנזים מפתח בחיידק השחפת נוכל ליצור טיפול יעיל יותר עם צורך בפחות תרופות וקיצור זמן הטיפול" כך מדווח ד"ר ג'ון מקיניי מאוניברסיטת רוקפלר בניו יורק.

מקיניי וחבריו חקרו חיידקי שחפת "בריאים" מול חיידקי שחפת שהונדסו גנטית ללא אנזים מרכזי בתפקודם שנקרא איזוציטרט ליאז (ICL). המחקר, שפורסם בכתב העת Nature, בדק את השפעת חיידקי שחפת אלו על תאי חיסון מסוג מקרופג'ים בעכברים בהשוואה לחיידקי שחפת "בריאים".

מוקדם בתהליך ההדבקה, שני סוגי החיידקים גדלים בקצב זהה, אך שבועיים לאחר ההדבקה החיידקים חסרי אנזים ICL הודברו במהירות יחסית ע"י מערכת החיסון, בזמן שהחיידקים ה"בריאים" הצליחו לשרוד לכל אורך זמן הניסוי.

חיידקי השחפת חסרי ICL הצליחו אמנם לשרוד בתוך תאי חיסון מסוג מקרופג'ים, אך לטענת החוקרים עם הפעלת המקרופג'ים ע"י מערכת החיסון, החיידקים עוכלו. לעומתם חיידקי שחפת "בריאים" שרדו בתוך מקרופג'ים פעילים, אך רק בחצי מהרמות ששרדו בתאי חיסון במנוחה (לא פעילים).

"המחקר מספק לראשונה תובנה לגבי פועלו של חיידק השחפת כאשר הוא משתכן בתוך תא חיסון מארח" אומר ד"ר מקיניי. " זוהי הדוגמה הראשונה שאני מכיר לתגובה חיסונית של הגוף המארח הגורמת להפעלה ועידוד צמיחה של המזהם".

הכותבים טוענים כי ניתן למגר את חיידק השחפת ע"י פיתוח תרופה שתחסום את האנזים ICL, ובכך תוריד את מספר התרופות ומשך הטיפול הדרוש עד להחלמה.

Nature 2000;406:735-738

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום