אלימות מתחילה במוח

(0)
לדרג

אלימות מתחילה במוח

בעוד שתנאים חברתיים הוכחו כבעלי קשר ישיר לדרבון אנשים להתנהגות אלימה, יותר ויותר חוקרים מצביעים על הקשר בין עיוותים במבנה התקין של המוח לבין אי שליטה על רגשות המובילה לאלימות.

במחקר שנערך באוניברסיטת וויסקונסין-מדיסון, בראשות הפסיכולוג ריצ'רד דוידסון, דווח על מציאת אבנורמליות מוחיות המאפיינות אנשים המועדים להתנהגות אלימה.

"כיום", לדברי דוידסון, "ידועים לנו חלקים במוח הקשורים לנטיה לאלימות המעורבים גם בהווצרות חרדה ודכאון. בעתיד נוכל לטפל באלימות כפי שאנו מטפלים כיום במחלות נפש".

המחקר כלל 500 משתתפים, בניהם רוצחים שהורשעו, ואנשים עם הפרעת אישיות המעידה אותם לאלימות. בהדמיה מוחית נצפו ליקויים באזור האחראי על רגשות במוח.

תפקוד תקין של אזורים אלו, לפי דוידסון, מאפשר לאנשים לשלוט ברגשות אגרסיבים ולזהות ביטויי פחד וכעס באחרים.

באנשים עם נטייה להתנהגות אלימה נמצא גם נטייה לפגם גנטי המפריע בייצור הסרוטונין (חומר כימי בעל תפקיד מפתח בהעברת רגשות ומצב רוח) במוח.

הסביבה משחקת תפקיד מרכזי, גם על פי המחקר הנוכחי, בנטייה להתנהגות אלימה. החוקרים אף טענו שלסביבה ישנה השפעה על עיצוב מבנה המוח בשלבי ההפתחות.

העובדה כי ישנם מאפיינים מבנים למוחות של אנשים אלימים, אינה בהכרח אומרת כי לאנשים אלו אין שליטה על מעשי האלימות שלהם. דוידסון טוען כי מחקר זה מקדם את מדע הרפואה להפיכת ההתנהגות האלימה למצב נפשי הניתן לטיפול.

Science 2000;289:591-594.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום