בתי החולים המומלצים בישראל

(0)
לדרג

לפי משרד הבריאות, 67.7% מהישראלים ימליצו לחבריהם להתאשפז במוסד שבו הם טופלו; המומלצים ביותר "רמב"ם" ו"בני ציון"; "ברזילי" ו"הלל יפה" בסוף הרשימה

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

המלצה חמה של בן משפחה או של חבר על בית חולים שבו טופל יכולה פעמים רבות לגרום לנו לנסוע קצת יותר רחוק או לבקש הפנייה דווקא לאותו מוסד. אז מה הם בתי החולים הכי "מבוקשים" בישראל לפי מדד זה?

לפי סקר מקיף של משרד הבריאות, 67.7% מכלל המאושפזים בבתי החולים הממשלתיים ימליצו על המוסד שבו שהו לחבריהם; כך שבסך הכל כשני שליש מהמאושפזים מרוצים כנראה מהיחס והטיפול שקיבלו. מניתוח הנתונים עולה כי 78.4% ממטופלי בית חולים "רמב"ם" לשעבר ימליצו על אשפוז במקום, 78.1% מהמטופלים ימליצו לחבריהם להגיע ל"בני ציון", ו-76.4% ממי שאושפזו ב"שיבא" ימליצו על המוסד לחברים. המוכנות להמליץ לחברים הייתה הנמוכה ביותר ב"ברזילי" - 53.7% מהמאושפזים בעבר, 59.1% ב"הלל יפה" ו-59.4% ב"וולפסון". שיעורי המלצה גבוהים יותר נרשמו בקרב המאושפזים במחלקות לכירורגיה כללית.

בסך הכל השתתפו במחקר 5,500 מרואיינים, מהם 1,700 משיבים שאושפזו במחלקות לכירורגיה כללית וכ-3,800 משיבים שאושפזו במחלקות הפנימיות. כולם אושפזו במשך שני לילות לפחות. הגיל הממוצע של הנשאלים עמד על 60.48. נמצא כי אורך האשפוז הממוצע בבתי החולים בישראל הוא 5.4 ימים במחלקות לכירורגיה כללית ו-4.7 ימים במחלקות הפנימיות. שביעות הרצון הכללית עומדת על 8.4 במחלקות לכירורגיה כללית ועל 7.6 בפנימיות, בסך הכל על 7.8.

1 מתוך 10 בילה במסדרון יותר מיום

למרות הרמה הטובה הכללית, המחלקות עמוסות ומראה "הקשישה במסדרון" הוא עדיין מחזה שגרתי למדי. 9.3% מכלל המאושפזים בכל בתי החולים דיווחו כי שכבו במסדרון יותר מיום אחד. בית החולים שבו יש לכם הסיכוי הגבוה ביותר למצוא מחלקות עמוסות שלא יכולות לקלוט אתכם בחדרים הוא ב"אסף הרופא", שם דיווחו 29.8% מהמטופלים כי נאלצו להמתין במיטה במסדרון. לעומת זאת דווקא בבית החולים בנהריה, רק 1.1% נתקלו בתופעה זו.

באופן כללי מידת שביעות הרצון של המטופל מהאשפוז היא שאלה מורכבת, הקשורה למצבו הרפואי, למידת השיפור שחלה בו, לתנאים הפיזיים ולאיכות הצוות הרפואי. הגורמים העיקריים שעליהם הצביעו המרואיינים כפרמטרים חשובים הקובעים אם הם מרוצים מהשהות הם היחס והאדיבות, לאחר מכן הרופאים וזמינות הידע הרפואי, האחיות והיחס לחולה. גם זמינות ומקצועיות, כלומר אבחונים מדויקים, רמת טיפול כוללת ויסודיות הבדיקות משפיעים על שיעור שביעות הרצון. שביעות הרצון הנמוכה מושפעת בעיקר מהתנאים ונוחות השהייה, לאחר מכן מהמקצועיות, היחס והאחיות.

ככלל, במחלקות לכירורגיה כללית שביעות הרצון גבוהה יותר בקרב מאושפזים שעברו ניתוח (8.7), לעומת אלו שלא (8.03). כמו כן שיעור המציינים את האחיות כסיבה לחוסר שביעות רצון גבוה מעט יותר במחלקות לכירורגיה כללית.

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום