לימודי רפואה: חולה וירטואלי

(0)
לדרג

סטודנטים לרפואה בטכניון צוברים ניסיון מעשי בעבודה מול חולה, באמצעות תוכנת מחשב - "החולה הוירטואלי". צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

ה"חולה הוירטואלי" היא תוכנה אינטרנטית חדשה, אשר הוכנסה לאחרונה לתכנית הלימודים בפקולטה לרפואה בטכניון ומסייעת לסטודנטים לצבור ידע וניסיון מעשי בעבודה מול חולים. זאת, באמצעות "משחק מחשב" אינטראקטיבי, שמטרתו עיבוד וטיפול ב"חולה וירטואלי", לפני ובנוסף לבני אדם.

התוכנית היא יוזמה ופרי פיתוח של פרופ' אריה אוליבן, מנהל מחלקה פנימית ב' במרכז הרפואי "בני ציון", המשמש גם יו"ר החוג לרפואה פנימית בפקולטה לרפואה בטכניון. התוכנה פותחה בשיתוף עם סטודנטים לאלקטרוניקה בטכניון וחברת "ג'אזיס" בניהולו של ד"ר אדם ברוך.

פרופ' אוליבן מציין כי בתי הספר לרפואה מחפשים מזה זמן רב דרכים לשפר את הידע המעשי של הסטודנטים, בנוסף לידע עיוני הנרכש מספרים והרצאות. לשם רכישת ניסיון מעשי, חיוני שהסטודנט לא רק יקשיב ויקרא, אלא גם ישוחח עם חולים ויבצע את הבירור והטיפול במו ידיו, תוך קבלת משוב רציף על פעולותיו.

לדברי פרופ' אוליבן, מאחר שמדובר כיום בתוכנה אינטרנטית, הסטודנטים לרפואה יכולים לשבת בבית מול המחשב ולתרגל וללמוד את הליך העיבוד של חולים עם מחלות שונות. על הצג מופיעה תמונת חולה, המגיע עם תסמינים מסוימים, הסטודנטים מקלידים שאלות פתוחות שלהן משיב המחשב בדומה לחולה אמיתי. תמונות וקטעי אודיו-ווידאו מאפשרים תרגול חלקים מתאימים של הבדיקה הגופנית.

לפי התסמינים, התשובות והממצאים, הסטודנט צריך להחליט אילו בדיקות מעבדה להזמין וכדומה. בכל שלב ניתן לקבל משוב מקיף מהתוכנה, כגון שאלות נוספות שהיה צריך לשאול חולה עם התלונות המוצגות, תיקון להערכותיו לגבי ממצאים (כגון: ממצאים עוריים או קולות לב ונשימה), אבחנות שלא התחשב באפשרות שהן משמעותיות במקרה הנדון וכו', ואף ציון על יישומיו.

יתרונות בצבירת ניסיון מעשי

הייחודיות של התוכנה היא בכך שהיא מאפשרת "שיחה" פתוחה בין סטודנט לחולה וירטואלי בנושאים רלוונטים למחלה. היא מאפשרת גם להציג לסטודנטים מגוון של ממצאים חשובים שלא ראו במסגרת לימודיהם. היא מתרגלת את הסטודנט ומקנה לו ניסיון במחשבה אנליטית, שימוש באבחנה מבדלת בכל שלבי עיבוד החולה, וגם רכישת ידע תוך כדי "משחק מחשב" אינטראקטיבי בזמן ובמקום המתאימים לו. מדובר בחידוש טכנולוגי הצפוי לשדרג בצורה משמעותית את לימודי הרפואה הן לרופאים, והן למקצועות סיעודיים ונלווים.

בשנים האחרונות התוכנה משמשת כבר בפקולטה לרפואה של הטכניון בחיפה הן לתרגול, והן לבחינות. השוואת תוצאות הבחינות הממוחשבות לבחינות בעל פה שבוצעו במקביל במתכונת הישנה, הראתה כי הבחינה באמצעות תוכנת "החולה הווירטואלי" מהימנה יותר ומקנה יתרונות מעשיים רבים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום