נזק ראתי התגלה גם במעשנים לשעבר

(0)
לדרג

נזק ראתי התגלה גם במעשנים לשעבר

מחקר חדש מיפן מדווח כי נזקי ריאה קיימים גם באנשים שהפסיקו לעשן. הנזקים הללו דומים לאילו המתגלים במעשנים.

החוקרים מעלים השערה כי העישון גורם לריאה להיות יותר חשופה לשינויים הקשורים בהזדקנות, ההשפעה השלילית הזו נשארת בריאה גם אחרי שהעישון הופסק.
החוקרים השתמשו בשיטות מיוחדות כגון: CT ברזולוציה גבוהה לבדיקת השינויים הראתיים במשך 5 שנים ב- 83 גברים ונשים. החוקרים גילו כי הזדקנות גורמת להגדלת חללי האוויר בריאות, וכי בריאות שנחשפו לעישון הנזקים הללו חמורים יותר.
המחקר התבצע של ידי חוקרים מאוניברסיטת טוקיו ופורסם בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine, בגיליון אפריל 2000.
לדעת החוקרים השינויים המבניים שהתגלו הם הסיבה העיקרית להתדרדרות בתפקוד הנשימתי עם הגיל. החוקרים שמו לב לעובדה ששינויים רגילים עם הגיל מופיעים בריאה בחלקים התחתונים. לעמות זאת בריאות שנחשפו לעישון השינויים מופעים תחילה בחלקים העליונים של הריאה ורק אחל כך מתפשטים לחלקים התחתונים.
מכל החולים שנבדקו 36 לא עישנו בחייהם, 35 עישנו בזמן המחקר ו- 12 עישנו בעברם. לאחר 5 השנים בהם התבצע המחקר החוקרים שמו לב כי למרות שלא היו שינויים משמעותיים בתפקודים הנשימתיים של הנבדקים, היו שינויים משמעותיים במבנה הריאה שלהם. הנבדקים המעשנים או שעישנו בעברם הראו הגדלה של חללי האוויר בחלקי הריאה העליונים בכל שנה. לעומתם הנבדקים שלא עישנו הראו שינויים הקשורים לגיל אך באונות התחתונות בלבד. החוקרים הסיקו העדר הממצאים באנשים שאינם מעשנים בחלקים העליונים, נובע מהעובד שחלקים אלו של הריאה פחות מושפעים משינויי גיל.
החוקרים לא הצליחו למצא סיבה מדוע הנבדקים שהפסיקו לעשן הראו שינויים ראתיים דומים לאילו שנצפו בנבדקים שעישנו בתקופת המחקר. השערתם היא שהעישון בעבר גרם לחללי האוויר בריאה להיות חשופים יותר לשינויים המופעים עם הגיל .

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום