בלי בורקס, עם רופא: ברית מילה בשנות האלפיים

(0)
לדרג

בימינו מתרבות התהיות סביב ביצוע ברית המילה - אולם הרוב המכריע עדיין מבצע: איך אפשר להמעיט בכאב ובסיכון?

מאת: ד"ר דניאל שינהר כירורג ילדים בית חולים שיבא
על הברית

ברית המילה הינה אחת הפעולות הכירורגיות העתיקות ביותר בעולם. ההוריה לביצוע ברית בדת היהודית מעוגנת במקורות והולכת כחוט השני לאורך אלפי שנים עד עצם ימינו אלה. אמנם כיום מתרבים סימני השאלה סביב נחיצות ההליך הכירורגי וגם מתרבים הדיונים אודות מידת הכאב שחש התינוק, כיצד ניתן להפחית כאב זה ודיונים שונים ומשונים אודות כל הכרוך בנושא, לטוב ולרע.

הסיבות העיקריות אותם מציינים הורים שאינם חפצים במילה הן ציון הברית כפעולה ברברית ומכאיבה העלולה לגרום לטראומה לתינוק. בנוסף יש לא מעט הסוברים (אנשים ומחקרים) שיש פגיעה בהנאה בזמן קיום יחסי מין בעתיד.

בישראל כבר קיימות קבוצות גדולות של אנשים אשר לא מבצעים ברית מילה, אולם הרוב המכריע עדיין מבצע ללא שום היסוס או פקפוק, אולם גם הורים המבצעים את ההליך עדיין מעוניינים למנוע כל סוג של כאב מהרך הנולד.

גם בדתות אחרות, בעיקר באיסלאם, מקובל לבצע ברית מילה, אם כי שם הברית מבוצעת בגיל מאוחר יותר. נוצרים רבים גם כן עוברים ברית עקב סיבות בריאותיות (בהן עדיין מצדדים מחקרים מסויימים) ומטעמי אסתטיקה.

באופן עקרוני יש שתי צורות עיקריות לביצוע ברית: ברית מסורתית קלאסית, וברית רפואית (שגם היא הלכתית לפי כל כללי הטקס הדתי).

הברית המסורתית

נערכת ע"י מוהל, שהוסמך ע"י משרד הדתות ומשרד הבריאות (אין צורך בשום ניסיון רפואי על מנת להיות מוהל). הברית נערכת לרוב באולם או בבית התינוק, ולרוב האלחוש שהתינוק זוכה לקבל מסתכם במציצת מעט יין ולפעמים מריחת משחה להרדמה מקומית. אין הזרקה של חומר הרדמה מקומי כיון שהמוהל אינו מוסמך לבצע הזרקות. למותר לציין שהתינוק מרגיש את הברית ועובר חוויה לא קלה, גם ההורים עשויים לחוות טראומה לא קטנה.

בכל מקרה של סיבוך, הילד מופנה בבהילות לבית חולים כדי להתמודד עם הבעיה שנוצרה ולאחרונה אנו עדים בכלי התקשורת לעדויות רבות על נזקים שנגרמו בזמן ביצוע ברית ע"י מוהלים, גם "תיקוני ברית" (שהם ניתוחים לכל דבר) מבוצעים בבתי חולים ואצל אורולוגים פרטיים כעניין שבשגרה.
למען הסר ספק, ישנם מוהלים שעושים מלאכתם נאמנה ובעלי ניסיון עצום ומאחוריהם הורים מרוצים, אך קיימים מוהלים שגורמים לעיתים לנזקים קשים ובלתי הפיכים.

הברית הרפואית נעשית ע"י רופא שהוסמך לבצע בריתות

הברית מבוצעת במרפאה של הרופא, בבית התינוק ולפעמים גם באולם לפי בקשת המשפחה והסכמה של הרופא (לא כולם מוכנים ורוצים לבצוע מופע ראווה גדול מניתוח רפואי).
הברית עצמה נעשית באותה שיטה כפי שעושה המוהל, (פריעה, הסרה, חיתוך..) אבל ההבדל הגדול הוא באלחוש.

לרוב התינוק מקבל הכנה בבית לפני הברית במריחת משחה להרדמה מקומית ע"י ההורים ומקבל נר אקמול. בסמוך לביצוע הברית הרופא מזריק לאיבר המורדם (ע"י המשחה) חומר להרדמה מקומית - כך שעצם ההזרקה לא אמור לכאוב, והברית עצמה עוברת במינימום של תחושה עבור התינוק.

הניתוח מבוצע תחת הקפדה מחמירה על תנאים סטריליים ומניעת פגיעה באיבר המין או בשופכה.

הרופא המבצע יכול לעשות את הטקס הדתי המלא, אך אין חובה שיהיה אדם דתי על מנת שהברית תהיה כשרה למהדרין (למעשה: לפי חוקי הדת כל יהודי יכול לבצע ברית, ואף נאמר שכל אב צריך למול את ילדיו).

במידה ומופיע סיבוך כמו דימום הרי הרופא יכול לפתור את הבעיה במקום ע"י ביצוע מספר תפרים באזור הדימום (מה שקל יותר לביצוע באם האיבר מורדם, ואין צורך בריצה לבית החולים - אשר עשויה לעלות בזמן יקר ובפגיעה משמעותית לתינוק).
מעבר לצורך ההורי למנוע סבל מהילדים (ומעצמם, לרוב- הברית אינה קלה לצפיה עבור ההורה) מדובר פה בשימת דגש על העובדה שברית מילה הינו ניתוח לכל דבר, ועל כן כדאי שיהיה מבוצע על ידי רופא.)

אנו עדים לכך שבשנים האחרונות ההגמוניה לגבי ביצוע בריתות עוברת מהמוהלים לידי רופאים, ולא בכדי. יותר ויותר הורים המעוניינים לחסוך מבניהם סבל מיותר פונים לבריתות הרפואיות.

בואו לדבר על כך עם דר' שינהר כותב המאמר בפורום רפואת ילדים

דר שינהר הינו כירורג בבית החולים שיבא, ומבצע בריתות רפואיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום