טיפול חדש למושתלי מוח עצם

(0)
לדרג

מושתלי מוח עצם סובלים מפעילות של מערכת החיסון החדשה נגד גופם; טיפול חוץ גופי חדש בשיבא מחליש את מערכת החיסון ומטפל במחלה. כתבת צרכנות

מאת: מערכת zap doctors

לאחרונה, החלו להשתמש במרכז הרפואי שיבא בטיפול הנקרא פוטופרזיס חוץ גופי (extracorporeal photopheresis), למושתלי מוח עצם, הסובלים ממחלה של השתל נגד המאחסן. מחלת השתל נגד המאחסן מתפתחת בשל פעילות יתר של מערכת החיסון החדשה (מהתורם) כנגד אברי גופו של החולה הנתרם. המחלה מערבת בעיקר את העור, הכבד ומערכת העיכול, הריריות והלחמיות, אך יכולה לערב איברים נוספים.

מטרת הטיפול היא להחליש את מערכת החיסון החדשה (מהתורם), לנסות לגרום לדיכוי מספק בכדי לעצור את המחלה. טיפול זה מהווה נדבך נוסף בטיפול המורכב בחולים אלו.

טיפול בתאי דם לבנים

במסגרת הטיפול עוברים החולים פרזיס - הסרת תאי דם לבנים, על ידי מכשיר פרזיס הפועל על בסיס צנטרפוגציה. לתוך השקית מוסף חומר בשם מטוקסי-פסורלן. זהו חומר המרגש את התאים ביתר, לקרינה. בשלב הבא נחשפים התאים שבשקית לקרינת UVA על-ידי מכשיר חדש. עוד באותו היום מוחזרים התאים לחולה בעירוי לווריד. יש לציין, כי קיימות מעט מאוד תופעות לוואי והתהליך נטול כאב.
תהליך זה של חשיפה למטוקסי-פסורלן מלווה בקרינת UVA מוביל לתמותה מתוכנתת של הלויקוציטים (תוך 24-48 שעות) שהוחזרו לגופו של החולה, כולל הלימפוציטים מסוג T, האחראים למחלת השתל נגד המאחסן. התאים המתים נאספים על ידי מערכת החיסון בגופו של החולה ומשרים סבילות חיסונית. הטיפול ניתן יומיים כל שבועיים למשך חודשים מרובים.
הטיפול בפוטופרזיס חוץ גופי הוכח כיעיל במחלת השתל נגד המאחסן, אך גם בדחיית שתל במושתל אברים סולידיים, לימפומה של העור ומחלות עור נוספות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום