מזותרפיה: כל מה שחשוב לדעת

(59)
לדרג

מזותרפיה הינה טכניקה טיפולית ותיקה המשמשת גם כטיפול לשיפור מרקם העור. ניתן להיעזר בה באופן מתמשך וגם כטיפול מהיר וחד פעמי (לפני אירוע חשוב למשל)

מאת: טניה וונזלר

קיימים שלושה סוגים עיקריים של טיפולים אינטרו-דרמליים (תת-עוריים), למטרות אסתטיות של הצערת העור: הזרקות תת עוריות לאזור מסוים, לצורך מילוי נפח (למשל הזרקת חומצה היאלורונית); הזרקות תוך שריריות (כגון בוטוקס); והזרקות בשיטת מזותרפיה בשיטה זו משתמשים בהזרקות מקומיות תת עוריות, המכילות בדרך כלל כמויות מזעריות של תרופות.

רבים טועים לחשוב כי מזותרפיה היא שיטת טיפול להצערת עור הפנים בלבד, אך למעשה מזותרפיה אסתטית היא אחת משלוש שיטות ההזרקות - שבניגוד לשיטות האחרות, שמיועדות למילוי נפחים וקמטים, מיועדת לשיפור ולטיפול במרקם העור.

מהי מזותרפיה?

מזותרפיה (Mesotherapy) היא שיטת הזרקה תת עורית, שמאפשרת את פיזור החומר באופן אחיד. שיטת המזותרפיה הומצאה לפני כ-60 שנה, עבור הרפואה לטיפול בכאב, שהשתמשה בה על מנת לפזר את התרופות במינון קטן ובאופן אחיד, בדקירות מזעריות לשכבות העליונות של הדרמיס. מחקרים הוכיחו כי השפעת התרופה לכאב היתה יעילה יותר בשיטה זו.

עם השנים והתפתחות הרפואה האסתטית, נמצאה השיטה כיעילה ביותר גם לשיפור ולטיפול במרקם העור - טיפול בקמטוטים, רפיון העור, פיגמנטציה, צלקות, סימני מתיחה, אקנה, שיפור במיצוק וטונוס העור, בהזנה, באזורי הגוף השונים. וכיום ניתן לטפל בעור באמצעות מזותרפיה קלאסית (בזריקות), או באמצעות מזותרפיה טכנולוגית (החדרת חומרים בעזרת אלקטרופורציה, אולטרסאונד וכד`.

טיפול מזותרפיה. צילום: שאטרסטוק
טיפול מזותרפיה. צילום: שאטרסטוק

למי מיועדת המזותרפיה?

המזותרפיה מיועדת לכולם - ומומלצת בייחוד לתושבי ישראל, מדינה חמה שרוב התושבים בה חשופים לשמש בחלקי גוף רבים, לתקופות ממושכות. השמש היא אחד האלמנטים הפוגעניים ביותר לעור. החשיפה לשמש גורמת לנזקים רבים של העור לטווח ארוך, בעיקר באזור הידיים, הצוואר והדקולטה (איזור המחשוף) ותוצאותיה ההרסניות באות לידי ביטוי כבר בגילאים מוקדמים ומחמירות עם השנים.

כיום, ברוב טיפולי הלייזר להצערת העור, אנו משלבים מזותרפיה - על מנת לשפר את מרקמו ולשקם את איכות העור מכתמי שמש, גיל, קמטים ומראה עייף.
אזורים שמסגירים את הגיל הם אזור הצוואר, המחשוף והידיים.

מהי מזותרפיה קלאסית?

המזותרפיה האסתטית הקלאסית מתבצעת באמצעות הזרקות של חומרים שונים, לשכבות של הדרמיס. בעזרת מחט עדינה ומזרק, המטפל מזריק לעומק הנכון בעור כמויות זעירות של החומר הרצוי לטיפול וכיוון שמדובר בדקירות מחט עדינות ביותר, הטיפולים, בדרך כלל, ללא תופעות לוואי. לעתים, עלולים להיווצר שטפי דם במקום ההזרקה החולפים תוך מספר ימים. חשוב לציין, שטיפול מזותרפיה - הינו ללא סיכונים וכמעט חסר כאב ובעל תוצאות טבעיות הנראות לעין.

מהי מזותרפיה ללא מחטים?

שיטה זאת באה להשיג את אותה מטרה של מזותרפיה בהזרקה, אך בדרכים המעודדות חדירת המרכיבים הפעילים, כאשר הם נמרחים על העור באזור הבעייתי דרך שכבות המחסומים המגנים על פני העור וזאת עי הפעלת זרם חשמלי מתון המניע את המרכיבים אל בין תאי העור.

חלופה זו ללא כאבים וכל תופעות לוואי לטיפולי מזותרפיה מסורתית של דיקור באמצעות מחטים.

טיפול שמתבצע באמצעות תדר חשמלי (אלקטרופורציה) השדה החשמלי משתנה לאורכו שבא במגע עם העור, שיטה תיספוג זאת משמשת בתחומים שונים של המחקר ביולוגי: ביוכימיה, ביולוגיה מולקולרית וגנטיקה והיום גם בטיפולים אסתטיים. טכנולוגיה זו היא אחת מהטכנולוגיות המוצלחות להחדרת חומרים, ששימשה עשרות שנים את הרפואה, לצורך אלקטרו פורציה (החדרת תרופות) והוכחה מדעית כיעילה, בהחדרה של עד 80% מהחומר לתאים.

מהם ההבדלים בין מזותרפיה קלאסית למזותרפיה חשמלית?

אופי הטיפול: כאמור, מזותרפיה קלאסית היא באמצעות זריקות, לעומת מזותרפיה חשמלית - שבה לא דוקרים את העור (ולכן גם לא נותרים שטפי דם).

סוג החומרים: במזותרפיה חשמלית, משתמשים בחומרים הידרופיליים (על בסיס מים), לעומת המזותרפיה הקלאסית, שבה ניתן להשתמש בכל סוגי החומרים, לרבות חומרים בעלי פאזה שומנית, כגון ויטמינים שונים.

שליטה בעומק השכבות: במזותרפיה הקלאסית ניתן לשלוט בעומק השכבות, אליהן מוחדר החומר, בהתאם לעובי העור (למשל: לצורך טיפול בסימני מתיחה).

אחוז הספיגה: במזותרפיה קלאסית יש 100% ספיגה של החומר, לעומת מזותרפיה חשמלית, בה נספג כ-80% מהחומר.

מראה עור רענן אחרי טיפול. צילום: שאטרסטוק
מראה עור רענן אחרי טיפול. צילום: שאטרסטוק

איזה חומרים מוזרקים במזותרפיה?

בשיטת המזותרפיה, ניתן להזריק חומרים שונים שמבוססים על חומצות אמינו, ויטמינים, מינרלים, חומצה היאלורונית או קוקטיילים של חומרים - בהתאם לסוג הבעיה בה רוצים לטפל, לסוג המזותרפיה ולאינדיקציה האישית של המטופל.

חומרי המזותרפיה הם אמנם חומרים סטריליים לחלוטין ואינם מבוססים על תרופות, אך פרוטוקול החומרים נבנה אינדיווידואלית לכל מטופל, לאחר תשאול מורחב לגבי הרגישויות שלו, המחלות, הסימפטומים וכו'.

מה משך ההליך?

על מנת לשקם את מראה העור באופן יסודי והדרגתי, מומלץ לבצע סדרה בת 4-5 טיפולים, במרווחים של כשבועיים; ולאחר מכן, להגיע לטיפול תחזוקתי בודד, אחת למספר חודשים. על מנת להשיג מראה עור קורן ("עזרה ראשונה"), ניתן לבצע גם טיפול בודד, ביום האירוע עצמו, אם מדובר במזותרפיה חשמלית, או מספר ימים לפני - אם מדובר במזותרפיה קלאסית.

הטיפול עצמו מתבצע במרפאת הרופא ומשכו כ-15 עד 30 דקות. השפעת הטיפול מהירה יחסית, אין צורך בזמן התאוששות והחלמה וניתן לחזור לפעילות שגרתית, באופן מיידי.

האם למזותרפיה יש תופעות לוואי?

במזותרפיה החשמלית לא דוקרים את העור - ופרט לתחושה קלה של עקצוץ קטן בזמן הטיפול, אין שום תופעות לוואי. כאשר עושים מזותרפיה קלאסית, עלולה להיות לעיתים נטייה להיווצרות סימנים כחולים קטנים, במקום הדקירה - ולכן מומלץ לבצע את הטיפול מספר ימים לפני אירוע (ולא ביום האירוע עצמו). אם נעשה תשאול מקצועי מורחב לגבי אלרגיות, הסיכויים לתופעה אלרגית נמוכים מאוד.

כמה זמן מחזיקה השפעת המזותרפיה על העור?

ההשפעה של הטיפול מיידית ומחזיקה בין מספר ימים למספר שבועות, בהתאם למצב העור. לאחר סדרת טיפולים, שבה יוצרים מנגנון ביולוגי שמחזק ומשקם את הרקמה, התוצאה מחזיקה מעמד זמן רב יותר.

טניה וונזלר היא מנהלת אגף טכנולוגיה, דרמו-אסתטיקה ולייזר, במרכז הבינלאומי לעיצוב הגוף של ד"ר טלי פרידמן.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום