קומדין: כשהסיכון לדימום עולה

(0)
לדרג

האם שימוש בתרופות להפחתת כולסטרול וטריגליצרידים מגדיל את הסיכון לדימום במערכת העיכול במטופלים הנוטלים קומדין? מחקר חדש בחן את הסוגיה

מאת: מערכת zap doctors

מטרת המחקר אשר פורסם בגיליון חודש פברואר 2010 של כתב העת American Journal of Medicine הייתה להעריך האם שימוש בתרופות להפחתת כולסטרול וטריגליצרידים - סטטינים ופיברטים - מגדיל את הסיכון לדימום ממערכת העיכול במטופלים הנוטלים קומדין.

שיטות

המחקר הרטרוספקטיבי בוצע בשיטת מחקר-ביקורת (case-control). הנתונים נשאבו ממאגר האשפוזים של ה-Medicade בארה"ב.

תוצאות

הוספת פיברטים לטיפול הכרוני בקומדין העלה את הסיכון לדימום ממערכת העיכול בכמעט פי 2 בחודש הראשון לנטילת הפיברטים, הסיכון פחת במעט בחודש השני. עם זאת יש לציין כי ממצא זה היה גבולי מבחינת המשמעות הסטטיסטית שלו.

הוספת סימבהסטטין לטיפול הכרוני בקומדין העלה את הסיכון לדימום ממערכת העיכול בכ- 50%. הוספת אטורבהסטטין לטיפול הכרוני בקומדין העלה את הסיכון לדימום ממערכת העיכול בכ-40%. ממצא זה היה משמעותי בחודש הראשון, ולא היה משמעותי מבחינה סטטיסטית בחודש השני. לעומת זאת הוספת פרבהסטטין לטיפול הכרוני בקומדין לא העלתה את הסיכון לדימום ממערכת העיכול.

מסקנות

במטופלים הנוטלים קומדין, התחלת טיפול בפיברטים או סטטינים המעכבים את פעילות האנזים הכבידי CYP3A4 נמצאה כקשורה בהעלאת הסיכון לאשפוז עקב דימום ממערכת העיכול. לעומת זאת, התחלת טיפול בפרבהסטטין לא נמצאה כקשורה בהעלאת הסיכון לדימום.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום