כ-78% מהאתרים מספקים מידע אמין

(0)
לדרג

מחקר חדש קובע כי טיב המידע הרפואי המתקבל בחיפוש אינטרנטי הוא מגוון ותלוי בסוג האתר. החוקרים ממליצים לרופאים להדריך גולשים אילו אתרים איכותיים מאחרים

מאת: מערכת zap doctors

האינטרנט הפך למקור מידע ראשי עבור מרבית האוכלוסייה, והורים רבים מחפשים מידע רפואי בנוסף, ולעיתים במקום המידע המתקבל מרופא הילדים. במחקר שבוצע באנגליה לפני שנה סיפרו 70% מההורים שהם מחפשים מידע רפואי הקשור לילדם באינטרנט וכשליש סברו שאמינות המידע באינטרנט גבוהה יותר מאמינות המידע שרופא הילדים מספק. מטרת המחקר הנוכחי שפורסם השבוע בעיתון - Archives of Diseases in Childhood הייתה לבדוק את רמת המהימנות של מידע רפואי שמתקבל בחיפוש אינטרנטי בעזרת מנוע החיפוש של Google.

חוקרים מאנגליה כתבו חמש שאלות בנושאים הקשורים לרפואת ילדים במנוע החיפוש. נבחרו שאלות שכיחות, שהתשובות עליהן (לפחות בעיני רופאים) הן חד משמעיות. לגבי כל שאלה החוקרים עברו על 100 האתרים הראשונים שהופיעו במנוע החיפוש (10 עמודי תשובות) ונתנו ציון לאמינות המידע שהתקבל. בנוסף רשמו החוקרים את פילוח האתרים לפי האם מדובר באתר ממסדי/פרטי/ של עמותה. בסה"כ סקרו החוקרים 500 אתרי אינטרנט. השאלות שנשאלו היו: האם יש קשר בין חיסון MMR לאוטיזם, האם מותר להניק כאשר האם נשאית HIV, כיצד יש להשכיב תינוקות בזמן השינה, האם להניק בזמן דלקת בשד, ומה לעשות אם לתינוק יש הקאות מרובות בצבע ירוק.

שוני במידע בין האתרים

על-פי תוצאות המחקר, כ-78% מהאתרים סיפקו מידע אמין לעומת 22% שנתנו מידע שגוי. אמינות המידע קשורה לסוג האתר - כך אתרים של מוסדות לאומיים סיפקו מידע אמין ב-100% מהמקרים, לעומת אתרי חדשות שסיפקו תשובות נכונות רק ב-55% מהמקרים. אתרים ממומנים (אתרים מודגשים המופיעים בראש העמוד בעבור תשלום) שגו ב-100% מהמקרים.

מסקנת החוקרים היא שטיב המידע הרפואי המתקבל בחיפוש אנטרנטי הוא מגוון ותלוי מאוד בסוג האתר. יש לעודד אנשים להיעזר באתרים ממסדיים.

גם בישראל מרבית האוכלוסייה נעזרת באנטרנט כמקור מידע רפואי. חינוך רפואי והעברת מידע הם חלק מתפקידי רופא ילדים, ועלינו להיות מודעים למידע אליו מטופלינו חשופים. ממחקר זה ניתן להבין כי צריך להדריך אנשים באיזה אתרים כדאי להיעזר. כך למשל בנושא החיסונים יש בישראל עשרות אתרים פרטיים המספקים מידע מסולף להורים, ועלינו להכווין את ההורים לאתרים של משרד הבריאות או של יחידות למחלות זיהומיות.

אינטרנט - מידע נוסף

לתקציר המחקר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום