ניתוח פלסטי באף: רפואי ואסתטי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רבים מאתנו לא מרוצים מהמראה של האף - ומעוניינים בשינוי. ניתוח אף יסייע לכם בהשגת מראה פנים סימטרי - ויכול לטפל גם בבעיות רפואיות, כגון קשיי נשימה

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
077-2310345 (מספר מקשר)

האף ממוקם בדיוק במרכז הפנים - ומעצם מיקומו, יש למראהו חשיבות אסתטית רבה והשפעה גדולה על מראה הפנים. בתקופת הרנסנס, נחשבו פנים יפות כפנים המחולקות לשלושה חלקים שווים: הסנטר והשפתיים, האף והמצח - כאשר כל אחד מהם מהווה שליש מאורך הפנים. עם השנים, השתנתה גם הגדרת היופי והיום מקובל להגדיר אף יפה כאף קצר משליש אורך הפנים, ישר ואף קעור קלות, חסר גבנון, שקצהו ונחיריו צרים.

כאשר האף פרופורציוני, הן מבחינת המיקום והן מבחינת המבנה שלו, הוא משתלב במראה הכללי - ואנו לא שמים לב אליו. אולם כאשר ישנה בעיה אסתטית באף והוא סוטה מהנורמליות, תוסט אליו תשומת הלב, הוא יפגע במראה הכללי - ולרוב תהיה פגיעה בביטחון העצמי של אותו אדם. כך, לדוגמא, במקרים בהם האף גדול, קטן, רחב, צר, עקום, שבור, שקוע, בולט, מורם, נפול, זז בזמן חיוך וכו'.

בנוסף לבעיה האסתטית, יכולים לעיתים להיווצר קשיי נשימה, הנובעים מהמבנה התפקודי של האף עצמו, כמו במקרים של סטיית מחיצה, שבר באף או חבלה בילדות. כאשר המחיצה סוטה לאחד הצדדים, נגרם קושי בנשימה מאחד הנחיריים - ולעיתים, מתלווה לבעיה גם הגדלה של אחת מהקונכיות (כונסי האוויר התלויים בדפנות הפנימיות של האף, שתפקידן לחמם את האוויר שנשאף).

מהו מבנה האף?

שלד האף עשוי מעצם, ששמה פירמידה (השליש העליון של האף), מערכות של סחוסים עליונים ותחתונים, סחוס אמצעי (מחיצה) וסחוסים קטנים נוספים, אשר ביניהם יש שרירים ומערכת גידים - ואת כל זה עוטף עור. לכל אחד מחלקי האף יש תפקיד והשפעה מכרעת על תפקוד האף ומראהו. מסיבה זו, ניתוחי אף הם ניתוחים מורכבים שדורשים מיומנות ומקצועיות רבה.

למי מיועד ניתוח אף?

ניתוח אף מיועד לכל מי שאינו מרוצה מהמראה האסתטי של אפו; וכן לאנשים שנחבלו או סבלו משבר באף, שגרם לעיוות או לסטייה מהציר המרכזי. בניתוח אף אסתטי, ניתן לתקן גם את חסמי הנשימה שנוצרו בחלל האף; וגם להיפך: ניתן לנצל ניתוח אף בריאותי, לשיפור המראה האסתטי.

ניתן לנתח החל מגיל 16, עם תום התפתחות שלד הפנים; ובמקרים מסוימים, בהם יש הפרעה לנשימה, ניתן לנתח אף בשלב מוקדם יותר. חשוב לזכור שעם השנים, משתנה האף וגדל במידה מסוימת - ולעיתים, בגיל מבוגר יותר, בשל צניחת העור והתדלדלות הפנים, הוא נראה בולט וארוך יותר, מכפי שהיה בשנות הנעורים.

ניתוח פלסטי באף. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ניתוח פלסטי באף. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מהם סוגי ניתוחי האף?

ניתוחי אף מתבצעים בהרדמה משולבת, כללית ומקומית - ונמשכים בין 30 דקות לבין שעתיים, בהתאם למבנה האף, למנתח ולשיטת הניתוח.

ניתן לחלק את ניתוחי האף לשלושה סוגים עיקריים: ניתוח פתוח, ניתוח סגור וניתוח חצי פתוח.

ניתוח סגור הוא הניתוח הפופולרי ביותר - ובו מנותחים המקרים הפשוטים יותר. בניתוח זה, החתכים החיצוניים והעבודה מתבצעים מתחת לעור; והעבודה הכירורגית נעשית מתוך הנחיריים, כך שלא נותרת צלקת בחלק החיצוני של האף. בניתוח זה, מנמיכים את הבליטה הגרמית, אשר בחלק העליון של האף, הסמוך לעיניים. שוברים את בסיס עצמות האף (הגורמות לבליטה) ומקרבים אותן זו לזו בקו האמצע, מקטינים את גודל הסחוס העליון הצדדי ומקטינים את גודל קצה האף, על ידי כריתה של חלק מהסחוסים התחתונים הצדדיים. אפשרות נוספת היא לשנות את הארכיטקטורה שלהם - מנמיכים את הבליטה של מחיצת האף ומקצרים את החלק התחתון.

ניתוח חצי פתוח הוא ניתוח בו נשלפים חלק מהסחוסים החוצה למבט ישיר, מטופלים ומוחזרים למקומם ללא חתך חיצוני בקולומלה.

ניתוח פתוח שמור בד"כ למקרים מורכבים יותר או למקרי "תיקון", בהם המטופל כבר נותח בשיטה אחרת - ולא הגיע לתוצאה הרצויה; הניתוח משאיר צלקת קטנה בחלק התחתון של האף (קולומלה).

מה בנוגע לתיקון בעיות נשימה?

אם יש בעיות בנשימה, בנוסף לצורך האסתטי, ניתן לתקן במהלך אותו ניתוח את הנשימה - ע"י ניתוח המחיצה או הקונכיות (טורבינות). פעולה זו נעשית על ידי סילוק חלק מסחוס המחיצה, תוך השארת הריריות המצפות אותו משני צידיו ויישור שאר חלקי המחיצה.

האם ניתן להגדיל את האף? מדוע יש צורך בכך?

לעיתים יש צורך בהגדלה של האף, בד"כ לאחר טראומה. במקרה כזה, נעשה שימוש בחלק מהסחוסים שהוצאו ממקומות אחרים באף, המוכנסים מחדש אל הקצה בצורת שתל, או מוכנסים אל קצה העמודון, הנמצא בתחתית האף, בין הנחיריים.

מה בנוגע להקטנת נחיריים?

הקטנת נחיריים מתבצעת, במידת הצורך, בסוף הניתוח, על ידי חיתוך צידי האף ותפירה חזרה בגודל הרצוי, בלא שיוותרו צלקות.

מהו תהליך ניתוח אף?

השלב הראשון הוא צילום של האף, מארבע זוויות (ימין, שמאל, לפנים ומבט מלמטה). על גבי הצילומים, משרטט המנתח את האף, כפי שהוא צפוי להיראות לאחר הניתוח, על מנת לתאם ציפיות עם המטופל, אודות המראה שיתקבל.

בשלב השני, נערכות בדיקות רפואיות שונות, לרבות בדיקת רינוסקופיה, על מנת לבדוק אם קיימת סטיית מחיצה ולדעת האם יש צורך בתיקונה במהלך הניתוח.

הניתוח עצמו מתבצע באשפוז יום, אלא אם מדובר בניתוח המשלב תיקון מחיצה, שבו מאושפזים ליום-יומיים. לאחר הניתוח, מתפתחות המטומות הגורמות לנפיחות (דימומים מתחת לעור, בסביבות האף, המצח והעפעפיים). זוהי תופעה טבעית ונורמלית, העוברת בהדרגה בימים שלאחר הניתוח.

לאחר הורדת הגבס, כשבוע לאחר הניתוח - חובשים את האף בתחבושת קטנה לשלושה ימים עד שבוע (נוספים), על מנת לגרום לעיצוב נכון יותר של העור על השלד המחודש של האף.

ניתוח פלסטי באף. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ניתוח פלסטי באף. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מה נחשב ניתוח אף מוצלח?

ניתוח אף מוצלח הוא ניתוח שלאחריו, האף אינו נראה לאחר ניתוח פלסטי (כלומר: שלא ניתן יהיה להבין כי בוצע ניתוח). על האף להתאים בגודל ובצורה לפנים ועליו להיראות סימטרי משני צידיו, ללא בליטות בלתי רצויות וללא שקעים.

איך לבחור מנתח?

ניתוח אף אינו ניתוח פשוט - ולא כל פלסטיקאי עושה ניתוחי אף. לכן, חשוב לבצע את הניתוח אצל מומחה לכירורגיה פלסטית, שרשום באיגוד לכירורגיה פלסטית ולבקש המלצות ממנותחים לשעבר.

ד"ר סרג'יו לוסטהאוז הוא מומחה לכירורגיה פלסטית, בעל מרפאה פרטית בירושלים, ראשל"צ ותל אביב.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום