אוטיזם: בדיקת הרגלי האכילה

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח כי הרגלי אכילה בררניים נפוצים יותר בילדים עם מחלות מהספקטרום האוטיסטי, ולכן הם עלולים לסבול מחסרים תזונתיים

מאת: מערכת zap doctors

אכילה "בררנית" (picky eating) היא תלונה נפוצה בקרב הורים לילדים צעירים. למרות רושם של אנשי מקצוע שהתופעה נפוצה יותר בקרב ילדים הסובלים מהפרעות בספקטרום האוטיסטי (ASD), עד כה לא נבדקה טענה זו. מטרת המחקר הנוכחי, שפורסם השבוע ב-Journal of Pediatrics הייתה להשוות בין הרגלי האכילה של קבוצת ילדים מאובחנים עם הפרעה אוטיסטית לבין קבוצת ביקורת.

שיטות

המחקר בוצע בבוסטון, ארה"ב. החוקרים עקבו אחרי הרגלי האכילה של 53 ילדים מאובחנים עם ASD ו-58 ילדים בריאים כקבוצת ביקורת. כל הנבדקים היו בגילאי 3-11 שנים. הורי הילדים מילאו יומן תזונה מלא במשך 3 ימים. כמו כן הילדים נבדקו, נמדדו ונשקלו. החוקרים הגדירו 3 תחומים של הפרעות אכילה: סירוב לאכול מאכל מסוים (אחוז המזונות שהילדים סרבו לאכול מתוך המבחר שהוצע להם), מגוון מאכלים קטן במהלך כל ארוחה, ושכיחות של חזרתיות גבוהה של סוג מזון בודד (צריכת רכיב מסוים 6 פעמים או יותר ביום).

תוצאות

סירוב לאכול מזונות מסוימים היה נפוץ יותר בקרב ילדים עם ASD, אך נצפה גם בילדים בריאים (41.7% מהמזונות המוצעים מול 18.9%). רוב דברי המזון שהילדים סרבו לאכול היו ירקות.

מבחר המזונות שילדים עם ASD אכלו במהלך המחקר היה מצומצם יותר (ממוצע של 19 דברי מזון שונים מול 22.5 מזונות בקבוצת הבריאים). ב-4 ילדים עם ASD וילד בודד מקבוצת הביקורת היתה שכיחות חזרתיות גבוהה של מזונות בודדים. בחישוב קלוריות ומיקרונוטריאנטים - היתה שכיחות גבוהה של חסרים תזונתיים בקרב קבוצת הילדים עם ASD.

מסקנה

ילדים עם ASD מציגים בררנות יתר במגוון המזונות שהם אוכלים, ועלולים לסבול מחסרים תזונתיים.

דיון

העיסוק בשאלה "מה הילד אוכל?" מטריד את מרבית ההורים. המחקר הנוכחי מצא שאכן בררנות יתר עלולה להוות חלק מהפרעה בטווח של ASD. אם זאת החוקרים מצאו לא מעט ילדים מקבוצת הביקורת שהפגינו התנהגויות בררניות. מעניין לציין, שבקרב הילדים הבריאים לא היה הבדל בכמות ההתנהגויות הבררניות בין הגילאים השונים - זאת אומרת שבניגוד לדעה הרווחת ילדים לא נפטרים מההרגל במהלך גדילתם (עד גיל 11).
אין המאמר טוען שעלינו לשלוח לאבחון כל ילד עם הרגלי אכילה בררניים, אך יש לקחת נתון זה בחשבון כחלק מהאנמנזה כאשר אנו מתרשמים מבעיות בתקשורת והתנהגות.

נקודה חשובה נוספת היא שכאשר אנו מטפלים בילדים מאובחנים עם ASD עלינו להיות ערים להרגלי התזונה הלקויים, ולהקפיד על ייעוץ דיאטני כדי למנוע חסרים תזונתיים.

לתקציר המחקר - לחצו כאן.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - הקליקו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום