כל מה שרצית לדעת על שיטת הטיפול בגמילה באמצעות הזריקה

(0)
לדרג

שיטת הטיפול באמצעות זריקה הוא טיפול המשלב טיפול תרופתי באמצעות הזריקה והמשך טיפול באמצעות טבליות. כל התרופות בהן משתמשים הנגמלים במהלך הטיפול הן תרופות מרשם הרשומות ומותרות לשימוש בישראל

טיפול גמילה באמצעות זריקה, שאגב מוזרק לשריר הישבן, מחייב בדיקות רפואיות מקיפות, כולל א.ק.ג של הלב ותפקודי ריאות, פרטי המצב הרפואי של המטופל וניתוח רשימת התרופות שהמטופל נוטל, זאת כדי לבדוק את האפשרות לתגובות גומלין בין התרופות הקבועות של הניגמל לבין טיפול הגמילה.

שיטת הזריקה באה כדי להקל על תהליכי הגמילה המופיעים בדרך כלל עם הפסקת העישון אצל מעשנים בינוניים וכבדים, והיא מאפשרת לאנשים עם סף סיבולת נמוך שרוצים להפסיק לעשן, להתמודד עם התופעות המלוות את תהליך הגמילה.

שיטת הזריקה אידיאלית למעשנים שחייבים להפסיק לעשן באופן מידי, למשל לפני ניתוח או מסיבות בריאותיות, כמו כם לאלה שרוצים להפסיק לעשן אך חוששים שלא יצליחו לעמוד בתופעות הכרוכות בהפסקת העישון.

דרך הפעולה של הזריקה:

התרופות הניתנות בזריקה מתערבות במנגנוני הפעולה של הניקוטין בגוף ונותנת לגוף תחושה של "כאילו עישנתי", כשהגוף מקבל תחושה הדומה לזו המתקבלת לאחר ו/או בזמן העישון מבלי שיכנס לתוכו ניקוטין כלל. בעצם אנו "מרמים" את הגוף ומשיגים הענות שלו למצב מכיוון שאינו סובל ממנו.

משך ההשפעה של הזריקה מתוכנן כדי לכסות את טווח הזמן שבו אמורים להופיע סימני הגמילה הקשים, כלומר ההשפעה נמשכת בין 24 ל-72 שעות לאחר הפסקת העישון.

תופעות לוואי

חוץ מהכאב "הרגיל" של זריקה, עלולים מטופלים לסבול מהתרחבות של האישונים וגם עלולה להגרם הפרעה בראייה,יובש בפה, דחיה מריח וטעם הסיגריות, טשטוש, שמחה, עירנות או דווקא רצון לישון.

לעיתים רחוקות ישנה תופעה של הזיות לרגעים ספורים, בעיקר בקרב מטופלים שרגישים במיוחד לחמרים המוזרקים ולכן אין לנהוג לאחר קבלת הזריקה.

לא כל המטופלים חווים את אותן ההרגשות וגם המידה בה חווים המטופלים את ההרגשות שפירטנו משתנה מאדם לאדם ולא ניתן לחזותה מראש.

כל תופעות הלוואי הן הפיכות ונעלמות בתוך 24 עד 72 שעות מקבלת הזריקה.

כדי להקל על הגמילה מוצעים למטופל גם תמיכות נוספות כמו קבוצת תמיכה,טיפול התנהגותי, עזרים מתחום צמחי המרפא, ארומתרפיה או הומיאופטיה.

לסיכום, המיוחד בשיטת ההזרקה הוא שהשיטה מטפלת בתופעות הפיסיולוגיות של הגמילה והיא נותנת תשובה לצרכים הגופניים והנפשיים הנובעים מהפסקת העישון.
הגמילה יוצרת תשתית לחיים בריאים יותר בתחום התזונה, הפעילות הגופנית והיענות עקבית לנטילת תרופות בחולים עם מחלות כרוניות.

וכמובן, הגמילה מעישון עשויה להעניק לנגמלים שנות חיים נוספות, ובאיכות משופרת.


הכותבת היא רוקחת מומחית בפרמקולוגיה קלינית העוסקת עם ד"ר יהושע נפתי, רופא משפחה בכיר, בהפעלת תוכניות לגמילה מעישון משולבות בהדרכה לאורח חיים בריא.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום