אבות מבוגרים - סיכון מוגבר לעובר

(0)
לדרג

אבות מבוגרים נוטים יותר להוליד עוברים עם אי סדרים כרומוזומליים המובילים להפלות או למומים בלידה, כך עולה ממחקר חדש.
ידוע כי נשים מבוגרות נוטות יותר לבעיות מהסוג הזה, אבל זהו המחקר הראשון המראה קשר ישיר בין גיל ובעיות כרומוזומליות לגברים.
מדענים באוניברסיטת ברצלונה בספרד חקרו 200000 דגימות זרע מ 18 תורמים בריאים בגילאי 24-74. אחוז הדגימות בהן היו שכפולים גנטיים (diploidy) עלה ב 17% עם כל עשור.
"בקבוצת גיל מצאנו עלייה של בין 0.2 ל 0.4 אחוז בתדירות התופעה" אומר ג'וספ אגוסקואה, ראש המחקר. למרות שההפרש נראה זעום, כאשר נבדקו התורמים, מצאו החוקרים שלתורמים עם התדירות הגבוהה יותר היו ילדים עם אנומליה כרומוזומלית.
אגוסקואה ממליץ לגברים מעל לגיל 55 לבדוק את הזרע כנגד אנומליות כרומוזומליות לפני ההפרייה, וייתכן גם שכדאי לשקול הקפאה של הזרע בגיל צעיר.
ריצ'רד קנדי מהאגודה הבריטית לפוריות אומר שגברים מעל לגיל 55 לא משמשים כתורמי זרע ממילא בשל איכות הזרע. "ריבוי התופעה אצל מבוגרים קשורה ככל הנראה לעובדה שנוצר עודף בהורמון, שמשפיע על הזרע" הוא אומר.

טעויות
המדענים השתמשו בשיטת צביעה של ארבעה צבעים זרחניים (FISH), בה מולקולה זרחנית נקשרת ל DNA של הכרומוזומים 6, 21, X, Y. הכרומוזומים של כל דוגמת זרע נספרו באמצעות מקרוסקופ מתאים.
"מצאנו שהכרומוזומים מגברים מבוגרים יותר לא הצליחו להתחבר נכון לביצית" אומר אגוסקואה. כתוצאה מכך הכרומוזומים מושמטים מתאי העובר, או שבתאים מופיעים שכפולים משולשים של הכרומוזומים. "תופעת השכפול המשולש בהפלות טבעיות עומד על 16%" הוא מוסיף.
כריס בראט, מומחה לביולוגיה של הזרע מאוניברסיטת ברמינגהם, אומר שגיל האב מגביר את הטעויות בנקודות הביקורת של הזרע. "למרות שהזרע נוצר עכשיו והוא טרי, תאי הסרטולי המזינים את הזרע נוטים להינזק במשך הזמן. גורמים סביבתיים כמו מולקולות דמויות אסטרוגן מורידים את איכותם" אומר בראט.
תאי מין, תאי זרע וביצית, מכילים 23 כרומוזומים בודדים כל אחד, כך שהשילוב נוצר כאשר הזרע מפרה ביצית. זרע שחסר בו כרומוזום או שיש בו כרומוזומים כפולים יכול להביא למומים בלידה לאחר ההפרייה.
המומים כוללים תסמונת דאון, שבה יש שלושה העתקים של כרומוזום 21, או תסמונת טרנר, כשיש רק כרומוזום X אחד. ב 80% מהמקרים של תמונת טרנט, היעד ה X נובע כתוצאה מזרע פגום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום