תזונה ואנשי היי-טק: משחקים במיליונים אבל מזניחים את עצמם

(0)
לדרג

אנשי ההיי-טק עובדים קשה וזוכים לכל ה-"פינוקים" שכסף יכול לקנות. אבל הסוד השמור ביותר בעולם המקוון הוא שבעצם אנשי ההיי-טק מזניחים את עצמם ואת גופם. הערב בצ'אט רופאים

אנשי ההיי-טק עובדים קשה וזוכים לכל ה-"פינוקים" שכסף יכול לקנות. אבל הסוד השמור ביותר בעולם המקוון הוא שבעצם אנשי ההיי-טק מזניחים את עצמם ואת גופם. הערב בצ'אט רופאים

אורח החיים המודרני של תחילת המאה ה-21 גורם לנו לחיות את חיינו בקצב בלתי נגמר. הדוגמא הקיצונית ביותר לאנשים שחיים את חייהם בקצב מהיר במיוחד, ומטורף לפעמים, הם אנשי ההיי-טק. הם מצפים מעצמם לחיות חיים שלמים בתוך כמה שנים בלבד, וכגודל השאיפות, כן עומס המתחים והשחיקה.

יומו המצוי של איש ההיי-טק יהיה בודאי מוכר לרבים ממכם. בכתבה זו ננסה להסתכל מקרוב ביום בחייו של איש או אשת היי-טק, יום רגיל ושגרתי, וננסה לבחון האם אנשי ההיי טק באמת דואגים לעצמם, כמו ששקראנו וראינו בתקשורת, או שאולי בעצם הם מזניחים את הדברים החשובים באמת.

אנשי ההיי-טק נהנים מתדמית של אנשים שתמורת התחייבות לשעבד את חייהם לחברה המעסיקה אותם או החברה שהם הקימו בעצמם, הם מקבלים בחזרה מהחברה את כל ה-"פינוקים" שכסף יכול להציע.

כולנו מכירים את הסיפורים. מכונית צמודה, שירותים אישיים, טיסות לחו"ל ומשכורות גבוהות במיוחד, הם כבר היסטוריה עתיקה וחברות ההיי-טק "שוברות את הראש" בחיפוש אחר "גימיקים" ופיתויים חדשים כדי לפתות את הטובים ביותר לעבוד עבורם.

אולם למרות אורח החיים ה-"מפנק" הזה, שבו אנשי ההיי-טק ממשים את עצמם מבחינה כלכלית, הם לפעמים שוכחים לדאוג ל-"אינטרסים" החשובים ביותר שלהם - והם בכלל לא שמים לב.

יום שגרתי ורגיל

יום שגרתי ורגיל בחייו של איש היי-טק מצוי, ואותו דבר כמובן גם בחייה של אשת היי-טק, מתחיל לאחר שנת לילה לא ארוכה במיוחד. תמיד יש דברים חשובים ודחופים בעבודה, ולכן הוא שוב חזר הביתה מאוחר.

איש ההיי-טק מתעורר, והתחושה הראשונה שהוא מקבל מהגוף שלו בתור "בוקר טוב", הוא צרבת מארוחת הלילה של אתמול. כמובן שאין לו זמן או חשק לאכול ארוחת בוקר מסודרת ("יש דברים חשובים ודחופים במשרד"), והתוצאה היא שאיש ההיי-טק מגיע לעבודה כשהוא כבר ממש רעב.

וכשאנחנו רעבים, אנחנו טורפים וכמו תמיד, במטבחון או במשרד יש קרואסונים, שאריות מהישיבה של אתמול, אותם בולע איש ההיי-טק כמעט בלי ללעוס, (כי הרי אין זמן, יש דברים דחופים), ושוטף את הכל עם הקפה של הבוקר.

בצהריים הולך איש ההיי-טק המצוי לאכול במסעדה ארוחת צהריים. עסקית, כמובן. אולם האמת היא שבמקרים רבים "ארוחת הצהריים" של איש היי-טק היא לא הרבה יותר מדחיסה של מאכלים מטוגנים או שמנוניים במיוחד שהוא אוכל במסעדה שמכינה עוד מאות ארוחות צהריים כאלו ביום. במקרה הרע, אם אזור המסעדות רחוק מדי, הוא חוטף איזה שווארמה בפיתה בעמידה וחוזר במהירות לעבודה.

אחר-הצהריים חוזרת שוב תרגולת הבוקר, רק שהפעם עם אספקה טרייה. מתכנסים לישיבה שוטפת, ועל השולחן מונחים בורקסים או רוגלך, ולקינוח יש גם בייגלה או וופלים. בשלב הזה מתחילה תחושת ה-"כבדות" והרצון לישון, ומתחילה השעה שקרויה בפי אנשי ההיי-טק "שעת השבירה".

אחרי שמושכים עוד כמה שעות, כי כמו שאמרנו, תמיד יש דברים חשובים ודחופים לעשות, התוצאה היא שאיש ההיי-טק מגיע הביתה ממוטט מעייפות ופשוט אין לו כוח לבשל כלום. אז כדי לא להתאמץ, הוא מזמין פיצה או מחסל קופסת גלידה

איש או אשת היי-טק יקרים. עם יד על הלב, נשמע לכם מוכר?

כמה פעמים חשבתם לעצמכם, ברגע של כנות עצמית, שהרגלי האכילה שלכם "ממש לא לעניין" אבל כרגע אין לכם זמן להשקיע בזה כי העבודה נמצאת כרגע בראש סדר העדיפויות? כמה פעמים אמרתם לעצמכם: "החיים שלי ממש נראים מטורפים כרגע, אבל זה רק זמני, אחר כך יהיה לי זמן לנוח".

אנשי היי-טק, הגיע הזמן לקרוא את הכתובת שעל הקיר. אתם מזניחים את עצמכם. את גופכם ואת בריאותכם. והאירוניה היא שזה קורה דווקא אצל מגזר שהיית מצפה שידאג לעצמו גם מבחינה בריאותית, וידרוש לקבל פתרונות מהחברה בה הוא מועסק כדי שבריאותו לא תיפגע.

מנסיוני כתזונאית קלינית אני אומרת לכל מי שחי אורח חיים כפי שתיארתי מקודם, שאם תמשיכו לחיות בדרך הזאת, יכול מאד להיות שכשהלחץ בעבודה יירגע, דווקא אז תמצאו את עצמכם רצים מרופא לרופא, מבדיקה לבדיקה, והפעם כדי לטפל בבעיות של עודף משקל, כולסטרול ושומנים בדם, לחץ דם גבוה, לפעמים סוכרת, עצירות ואפילו בבעיות טחורים נתקלתי אצל אנשי היי-טק שהזניחו את בריאותם.

נתוני משרד הבריאות מראים כי מבחינה סטטיסטית יש עלייה בשכיחות של בעיות ומחלות כמו טחורים, מחלות לב וסוכרת ועל ירידה בגיל בו מופיעות כל המחלות האלה. משרד הבריאות אף מזהיר כי עד שנת 2025 יהיו כ-10 אחוזים מהישראלים חולי סוכרת, והשאלה היא כמובן, איך מתגוננים ומה עושים כדי לשפר את המצב?

מה עושים?

דבר ראשון מתחילים להקדיש מחשבה לתזונה ולאיכות החיים בכלל. צהו צעד ראשון אך משמעותי, משום שבדומה לקידום אינטרסים עסקיים, אתם מחליטים לקדם את האינטרסים ה-"עסקיים" של הגוף שלכם. אתם מפתחים מודעות לרעיון כי הגוף הוא הבסיס או הפלטפורמה שתישא אתכם לאורך חייכם ואם לא תטפלו ב-"מכונה" עכשיו, היא "תעשה לכם בעיות" בהמשך הדרך.

בדומה לקידום רעיון סטראט-אפ, לאחר שהבנתם שיש לכם רעיון, אתם מתחילים לזהות אינטרסים לקידום הרעיון קדימה. באותה צורה אתם אמורים להתחיל "להקשיב" לגוף ולמה שהוא מנסה "לשדר" לכם. אם אנו חשים "לא בסדר" על זה שאנחנו אוכלים אוכל לא-בריא: זהו המסר שהגוף שלנו מנסה להעביר אלינו.

ההבנה הבאה היא שכל שינוי, ולו הקטן ביותר, הוא משמעותי ולכן כשמגיעים לשינוי הרגלי תזונה חשוב לזכור שלשנות הרגלים של שנים לוקח זמן וסבלנות. צריך להיות מוכנים לתת לעצמכם את הזמן לשנות הרגלים ישנים, וסבלנות פירושה שבניגוד להיי-טק, כאן צריך ללכת את כל הדרך בלי למהר לתוצאות מיידיות.

נתחיל בלהיות מודעים לצורת האכילה ולהרגלי האכילה שלנו. כל אחד צריך לעצור, להסתכל על עצמו מהצד ולחשוב: "מה הדבר הראשון שאפשר לשנות אצלי בתפריט?" הכוונה איננה להיכנס למטבח ולהתחיל לבשל ארוחות דיאטטיות ושאר דברים שדורשים מאמץ אלא לחשוב מראש, להתארגן, ולהבין שהדאגה לבריאותכם צריכה לכלול את הדאגה לאיכות ה-"דלק" אותו אתם מכניסים לתידלוק גופכם.

הדאגה לאיכות ה-"דלק" פירושה לדאוג להכין אוכל מראש בבית ולהביא אותו לעבודה. אם אין לכם זמן, תדרשו (ואני מניחה שגם תקבלו) את האפשרות להתקשר לחברת מזון המספקת ארוחות דיאטיות "בריאות", ותתפלאו אבל הן גם מאוד טעימות, ולבקש מהן שיכינו עבורכם ארוחה מזינה באמת.

קחו אחריות וגלו יוזמה, במיוחד כשהדבר נוגע לבריאותכם הגופנית. מומלץ להתארגן יחד במקום העבודה ולתכנן במשותף איזה אוכל יוגש במהלך ישיבות, איזה אוכל יוגש בחדר האוכל, ולברר מהן האפשרויות לתפריט מאוזן ובריא יותר במהלך היום שלכם.

אין הכוונה כמובן להכריח את כולם לעבור ל-"אוכל בריאות", אלא להוסיף אפשרות תזונה נוספת, בריאה יותר, לצד האוכל ה-"מזיק" ולתת לעצמכם את האפשרות לבחור במה שטוב לכם.

אתם יכולים להחליט מה יהיה זמין ל-"נישנושים" במטבחון או בפינת האוכל שבמשרד. אולי כדאי להוסיף פירות בנוסף על העוגיות שכבר יש בארון? להוסיף תה צמחים? ואם אתם תוהים איך בדיוק אוכלים נכון יותר ובריא יותר מומלץ להזמין לחברה תזונאית מוסמכת על מנת שתסביר ותדגים איך משלבים את אורח החיים המהיר של חיי ההיי-טק, יחד עם "תחזוקה" טובה יותר של הגוף שלנו.

אירוניה היא שאנשי היי-טק יודעים לעבוד קשה, יודעים לדרוש ולקבל תגמול נאה בעבור עבודתם הקשה, אולם הם מזניחים בחוסר משים את בריאותם הגופנית תוך התעלמות מאיכות ה-"דלק" בו הם משתמשים לתידלוק עצמי.

כמה "טיפים" בתור התחלה:

אז לפני שאתם רצים לאינטרנט ומקלידים "תזונה נכונה" ודורשים מהבוס להביא תזונאית להרצאה במקום העבודה, הנה כמה "טיפים" להתחלה טובה:

נסו לקום כמה דקות מוקדם יותר בבוקר ולהכין כריך או שניים, אותם תיקחו לעבודה. אם קשה לכם, תכינו אותם ערב קודם.

רצוי מאד לשתות את הקפה או תה הצמחים הראשון של הבוקר בבית. להתחיל את היום בנחת, לכרסם משהו קטן יחד עם המשקה החם, לא לשכוח שהגוף צריך אנרגיה כדי "להתניע" את הגוף שלכם לחיים.

קחו אתכם בקבוק מים מינרלים בתיק או שתשימו על השולחן כוס שתייה כדי
להזכיר לעצמכם לשתות מדי פעם.

חשוב מאד להקדיש מספיק זמן לארוחות ולאכילה עצמה. אל תפתחו רווחים
גדולים של יותר מארבע-חמש שעות בין ארוחה לארוחה, והקדישו לאכילה את הזמן שמגיע לגוף שלכם לאכול כמו שצריך.

זכרו, אף פעם לא מאוחר מדי לשנות הרגלים. איכות חיים לא נמדדת רק בכסף, למרות מה שאומרים, וההשקעה הבטוחה ביותר היא ההשקעה בעצמנו., ובמקרה הזה ההשקעה היא בבריאות הגוף שלנו ומה שאנחנו מכניסים לתוכו.

כל השקעה בעצמכם היא השקעה משתלמת. אין טעם לעבוד קשה ואחר-כך לבזבז את הכסף שהרווחתם בעמל כה רב, על טיפולים רפואיים שינסו לתקן את הנזקים שגרמתם לעצמכם במהלך ה-"תקופה המטורפת" של העבודה.

אם יש לכם שאלות נוספות בנושא, ניפגש ביום שלישי בשעה 21:30 בצ'אט רופאים, ואני אשמח לענות על שאלות נוספות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום