מתיחת פנים: למתוח את הזמן אחורנית

(0)
לדרג

למי מתאים ניתוח הרמת פנים? כיצד משפרים באמצעותו גם את מראה הצוואר? מה האפשרויות להצעיר את מראה הפנים ללא ניתוח? כך תרעננו את מראה הפנים

מאת: ד"ר דביר יעקב

הרמת פנים (או בשמה היותר פופולרי: "מתיחת פנים") היא הליך כירורגי שנועד להרים את הרקמות שנפלו באזור הלחיים התחתונות וקו הלסת - ולהחזיר אותן בזווית נכונה למקומן הראשוני. הליך זה נעשה בדרך כלל בשילוב עם הליך הרמת צוואר - בפרוצדורה אחת בלבד.

בעבר, הרמת הפנים התבצעה על ידי מתיחת זוויות השפה לכיוון האוזניים, הליך שעיוות את זווית הפה ויצר מראה לא טבעי. אבל כיום, בזכות השיטות הכירורגיות החדישות, האזור שמסביב לשפתיים איננו מושפע מההרמה עצמה - ואי לכך המראה של הפנים לאחר ההליך נשאר טבעי. כדי לקבל מראה מושלם, לצד הלחיים המורמות והמתוחות, נוהגים להוסיף להרמת הפנים הזרקת שומן עצמי, לטובת החזרת נפח ויצירת מראה רענן יותר.

למי מתאים הליך הרמת הפנים?

ההליך מתאים בפועל לכל מי שפניו צנחו בשל ירידה במשקל או עקב פגעי הזמן - ורוצים להשיג לעצמם מראה פנים רענן וצעיר יותר. אגב, לא חייבים להיות מבוגרים מאוד כדי לסבול ממראה "זקן" או "מוזנח" של הפנים.

למשל: ישנן נשים צעירות באופן יחסי, הנושקות לגיל 50, שהפנים שלהן נפולות. אלה יצטרכו לעבור הליך קצר וקטן יותר של הרמת הפנים. גם נשים מבוגרות, שלהן מראה פנים שמור, בעקבות טיפולי הזרקות של חומרי מילוי או ביצוע פילינגים עמוקים, עשויות להזדקק למתיחה קלה בלבד. לעומת זאת, אנשים שלהם נפילת פנים רצינית מאוד, בגלל נזקי השמש והעישון, יזדקקו למתיחה מלאה, בלי כל קשר לגילם.

מי לא יכול לגשת להליך הרמת הפנים?

ההתאמה בין הטיפולים השונים הקיימים, לבין המטופל הספציפי, נתונה לשינוי על פי מצב הרקמות, גורמי השמש והעישון. מבחינה בריאותית, חשוב מאוד שהמטופלים יהיו כשירים לעבור ניתוח בהרדמה כללית וכי בריאותם תהיה תקינה. אנשים בעלי מחלות רקע, למשל, שאינם יכולים לעבור הרדמה כללית, יזדקקו לטיפולים שאינם ניתוחיים.

כיצד מתבצע הליך הרמת הפנים מבחינה טכנית?

ההליך הניתוחי של מתיחת פנים מתחיל בחתך בקדמת האוזן - וממשיך בחתכים מאחורי האוזן וגם בתוך השיער. הליך זה כולל גם הרמת צוואר ומתיחתו - כאשר המתיחה של הצוואר היא מאחורי האוזן, והמתיחה של הפנים היא בקדמת האוזן. הניתוח עצמו לא מסתיים רק במתיחה, אלא גם בתפירה של הרקמות הרכות בחזרה למקומן, באמצעות שיטה ניתוחית ייחודית, שבה עודפי העור נכרתים ונדחקים אל קדמת האוזן ומאחוריה.

האם הניתוח מותיר אחריו צלקות?

אחרי הניתוח נשארת צלקת קטנה בקדמת האוזן, אשר הופכת לשריטה שנעלמת ונטמעת עם הזמן בעור. הצלקת הנוספת שמאחורי האוזן אף היא מיטשטשת עם הזמן. יש לקחת בחשבון כי לכל סוג עור יש את יכולת הריפוי שלו. בדרך כלל בעלי עור בהיר מחלימים במהירות גדולה יותר, יחסית לבעלי עור כהה, אך כיום ישנם גם טיפולים נפרדים ויעילים לשיפור מראה צלקות.

אילו טיפולים שאינם ניתוחיים יסייעו לקבלת מראה פנים צעיר יותר?

פילינג בינוני או מכני: טיפול שיכול להשיג מראה פנים רענן יותר, בליווי ניתוח הרמת פנים או כטיפול עצמאי. פילינג הוא לרוב כימי שנוצר על ידי חומצת TCA . יתרונו לעומת הפילינג העמוק הוא כי בתום הטיפול, צבע העור חוזר לצבע המקורי - והוא חף מסיבוכים.

כמו כן, ניתן להשלים את הטיפול על ידי הזרקות בוטוקס, שמחליקות את הקמטים במצח, והזרקת חומצה האילרונית למילוי קמטים עמוקים יותר, וכן טיפולי נפח בשפתיים. טיפולים אלה נעשים תחת אלחוש.

הזרקות שומן עצמי: מדובר על טיפול שבו נשאבים מאזור תורם, מותן או בטן המטופל, תאי גזע ושומן טבעיים. הפרוצדורה מתבצעת על ידי פתח קטן שממנו נשאב השומן עצמו, על ידי צינורית דקה. השומן עובר הליך של הפרדה על ידי צנטריפוגה או בהליך מיוחד, שבו משמרים את התאים הרלוונטים לטיפול. השומן המופרד מוחדר לאזור הפנים, לטובת מילוי נפח חדש. יש לציין כי האזור שממנו נשאב השומן איננו נזקק לתפר - ונסגר לבד ללא כאבים.

כיצד משיגים מראה עיניים צעיר ורענן?

בעיניים מטפלים בניתוח נפרד בפני עצמו או כחלק נוסף מניתוח הרמת פנים. המטרה של ניתוח עפעפיים, הוא להוריד את עודפי העור ושקיות השומן ולסייע למראה צעיר ורענן. בעת הניתוח, לאחר הסרת עודפי העור, נגלים לנו שקיות השומן, אשר זקוקים אף הם להסרה. אך לא תמיד שתי העפעפיים הן שוות. לכן, לעתים מסירים בצד אחד יותר עודפי עור מאשר בצד השני, על מנת להגיע לתוצאה סופית סימטרית.

מהם הסיבוכים הטמונים בהליכי הרמת הפנים והצערתם?
הסיבוכים הטמונים בהליך הם הסיבוכים הקיימים בכל הליך כירורגי באשר הוא: זיהום, דימום, א-סימטריה ועוד. אבל לאור השימוש בחדרי ניתוח סטריליים וההקפדה על שמירת כלי הדם - סיבוכים אלה נדירים מאוד. כמו כן, קיומם של סיבוכים בניתוחים אסתטיים נובעים גם מהטכניקה הניתוחית עצמה.
לכן, בניתוחים שאני מבצע, אני נוקט בשיטה שאינה מסכנת את המטופלים, ולא מקצר את השריר או חותך רקמות רכות. המטופלים מקבלים בעת ניתוח הרמת הפנים - וכן שבוע לאחריו - אנטיביוטיקה מניעתית, לצד טיפול במשחות שמטרתן להגמיש את העור ולחזק את חיוניותו.

מה דורשת החלמה מניתוח הרמת פנים מצד המטופל?

על המטופל להימנע מפעילות ספורטיבית, לא להיחשף לחום, לישון עם ראש גבוה ולהימצא בחללים ממוזגים. את הניתוח ניתן לבצע בכל ימות השנה - ותוך שבועות ספורים לאחריו, לחזור לשגרה מלאה.

האם נדרש לחזור על הניתוח כדי לשמר את התוצאה?

תהליך הרמת הפנים לכשעצמו איננו מונע הזדקנות. מכאן שכדי לשפר את התוצאה שלו, נמליץ על הזרקה של חומצה האילורונית או בוטוקס. תוצאת הניתוח קשורה גם באורח החיים של המטופל: עישון, חשיפה מרובה לשמש, ירידה או עליה במשקל באופן דרסטי, שהייה במקומות חמים, וכמובן גם בגנטיקה האישית של המטופל. אך ממוצע הזמן בו הטיפול נשמר נע בין 5-10 שנים.

ד"ר דביר יעקב הוא מומחה לכירורגיה פלסטית ועוסק ברפואה אסתטית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום